FLOTA O S’ENFONSA?

L’objectiu principal al qual hem de contribuir a l’Educació Infantil és el desenvolupament de les capacitats dels infants, i acompanyar-les fins al punt que sigui possible en cada infant. En el Decret 181/2008, de 9 de setembre, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments del segon cicle de l’educació infantil, es consideren  9 capacitats, una de les quals diu:

• Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.

Per desenvolupar aquesta capacitat cal treballar dos procediments bàsics, l’observació i l’experimentació.

L’observació, que no és sinònim de mirar ni tampoc de mirar atentament. L’observació requereix la participació de tots els sentits, la posada en funcionament de les habilitats perceptives, associatives i manipulatives; l’ús d’instruments que ens ajudin a captar millor la realitat, fer-se preguntes sobre allò observat i la implicació d’habilitats intel·lectuals d’ordre superior tipus classificar, ordenar o quantificar per comparar. 

L’altre és l’experimentació, un procés que s’inicia amb una pregunta, una inquietud, un repte en què s’implica l’infant i que el porta a actuar o intervenir sobre la realitat amb la intenció de trobar resposta o conèixer millor com funciona determinat fenomen. Comporta necessàriament

la iniciativa personal i la possibilitat de prendre decisions del que experimenta i no pot ser un procés obligatori, sinó que sempre es proposa, sense obligar. Requereix un nivell de coneixements de la realitat més profund amb una aplicació d’habilitats i destreses més elevades que quan fem una observació.

Font: Currículum i orientacions d’educació infantil

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>