Cuina, la química complicada

Una cuina és similar a un laboratori on fem que els aliments es barregin i reaccionin entre ells, amb l’ajut de la calor i del fred. Molts aliments són substàncies complexes, que la química ens ajuda a analitzar. També la ciència química ens ajuda a comprendre amb detall els fenòmens que tenen lloc durant la cocció i la preparació dels plats. Aquests coneixements ens permeten millorar les receptes de cuina, dissenyar noves preparacions i nous aliments a escala domèstica i industrial, i disposar d’aliments més saborosos, més segurs i més variats per a més població.

A la xerrada, a la qual va assistir l’alumnat de 4t d’ESO, es presentava el mètode científic com a eina d’anàlisi i de predicció dels fenòmens culinaris. Es van fer diversos experiments reals i visionats de videoclips molt simples que relacionaven la ciència i la cuina quotidiana. Alguns d’aquests experiments servien per comprendre la coagulació de les proteïnes quan es fan truites, ous ferrats i altres preparacions. D’altres mostraven les reaccions de Maillard que tenen lloc quan es cuina carn o es fa pa o pastissos. I tot això va ser explicat d’una manera divertida i comprensible adaptada al nivell del nostre alumnat.

Aquí teniu alguns exemples.