Projectes Escola

L’espai de l’hort és una proposta de treball centrada en l’àmbit de l’entorn i la natura. L’entorn privilegiat del que disposem a la nostra escola bressol, Cervelló, ens ha convidat des de sempre a que els elements naturals formin part de la quotidianitat de l’escola. Crear un petit hort dins de la nostra escola, on els infants participin en tot el procés des de la plantada de la llavor fins la recollida dels fruits, menjar-los o utilitzar-los per  diferents propostes a l’estança. Un projecte dins d’una escola sostenible, i que és possible gràcies a la col·laboració d’infants, mestres, àvis i àvies i persones voluntàries del municipi, que volen formar part del dia a dia a l’escola, alhora que s’estableixen nous vincles.

El projecte Art i Natura té com a objectiu oferir a l’infant elements naturals i utilitzar l’Art com a eina d’expressió, relació, creativitat i imaginació. La proposta es presenta a l’espai exterior i d’una manera cuidada i atractiva, per tal de captar l’atenció dels nens i les nenes. Un espai on gaudir de l’art i de les seves tècniques d’expressió que facilitaran el contacte dels infants amb elements plàstics com la pintura, les aquarel·les, l’argila… I alhora possibilitarà l’ús dels cent llenguatges, tal com ens recorda Loris Malaguzzi. Materials Naturals que tenen com a finalitat despertar la curiositat de l’infant per actuar i deixar-se anar per les seves espontaneïtats i dinàmiques. On la mestra fa un acompanyament basat en la mirada, la presència, la paraula, el cos…

Sortides que parteixen de la importància d’oferir espais naturals i lliures als infants, a veure l’escola més enllà de les quatre parets que la limiten i entendre la comunitat educativa formada per tots els espais que tenim al voltant i que formen part de la mateixa. La muntanyeta: un espai natural silvestre que limita amb la part posterior a l’escola i que és totalment accessible tan pels adults, com pels infants. Un espai privilegiat que s’ha convertit en un espai habitat per l’escola, ideal per oferir llibertat, connexió, temps més lent, relació… Un espai on gaudim de la pràctica educativa basada en les necessitats i els interessos dels nens i nenes vinculada a la natura i partint del respecte i de la visibilitat de la infància.

Una proposta de treball centrada amb l’apropament de la comunitat educativa amb el poble de Cervelló. Una comunitat que va més enllà de l’escola per apropar-se als comerços, als espais de joc públics, al mercat setmanal, a la biblioteca… Oferir a l’infant el contacte amb l ́entorn proper, facilita poder potenciar el coneixement i el respecte cap a l ́entorn en el què vivim. Els nens i nenes creixen en un determinat entorn social: la seva família, l’escola, el poble , el barri… i des de l’escola tenim com a objectiu descobrir aquest entorn. Apropar l’entorn social vol dir ajudar-los a interpretar el món que tenen al seu voltant, poder observar i conèixer el camí, el paisatge, les fonts, els parcs, la diversitat d ́establiments que trobem al poble. També possibilita relacionar-se amb un temps més lent, poder adonar-nos dels petits detalls que ens envolten i anar prenent consciència del que fem, alhora que anem adquirint vocabulari a partir de les converses espontànies.

Una proposta centrada en l’àmbit científic dels infants de 1 a 3 anys, concretament en la descoberta de la llum i les seves possibilitats. A través de l’atelier de llum volem oferir als infants un espai ric de noves possibilitats i iniciar-los en l’àmbit més científic. Emfatitzar les propietats dels materials a partir de la mateixa màgia que proporciona la llum en totes les seves variants i donar noves formes de descoberta a partir de tots els sentits. Oferim als infants noves sensacions tot manipulant i experimentant amb diferents objectes i materials, i alhora observant la seva transformació, fent d’aquest espai un reclam artístic on els infants puguin deixar anar la seva imaginació i creativitat, oferint un munt d’estímuls que li permetrà desenvolupar nous conceptes (opac- translúcid, les ombres, transformacions de colors…), estructurar un pensament lògic-matemàtic, donar inici a la creació de les primeres hipòtesis i viure com de forma significativa trobaran les respostes a partir del joc i l’exploració lliure, donant-los-hi un cop més un espai on ESTAR, VIURE I SENTIR.

Una proposta centrada en l’àmbit d’apropar els infants als llibres, a l’escolta de contes i la cultura. El fet de tenir la biblioteca tant a prop de l’escola ha convidat a sortir en petits grups i passar estones allà, per tal de mirar contes o escoltar-los per part del personal de la biblioteca, i a poder enriquir els recursos de l’escola agafant llibres de préstec. Fomentar el contacte amb la literatura entre els infants de 0 a 3 anys és doncs, una de las millors maneres de contribuir en el seu desenvolupament intel·lectual, social,afectiu i cognitiu. Llegir-lis contes i que els mirin els ajuda a desenvolupar la imaginació i creativitat viatjant a un altre mon paral·lel que per a ells s’acaba convertint en reial. A demés els ajuda a augmentar vocabulari, adquirint major intenció comunicativa.