Besalú

El passat dia 13 de gener tots els alumnes de 2on d’ESO juntament amb 6 professors vam viatjar fins a la Garrotxa per a visitar el casc antic de la vila de Besalú. Aquesta sortida formava part del projecte de l’àmbit artístic-social que els alumnes estan portant a terme en el segon trimestre i que porta per títol “¿Cómo era la vida en la Edad Media?”

A les vuit i vint del matí pujàvem als dos autocars que ens portarien fins a Besalú, a on  vam arribar una mica abans de les deu amb el temp just per esmorzar una mica mentres esmorzàvem una mica, estiràvem les cames i fèiem fotografies des del mirador que hi ha al costat del famós pont medieval sobre el riu Fluvià

Allà ens esperaven les nostres guies, la Carme i la Natàlia, que ens acompanyarien fent diferents torns per a explicar-nos i mostrar-nos els espais històrics més representatius de Besalú.

La visita es va centrar principalment en 3 espais: el pont d’origen medieval sobre el Fluvià, la zona de la Plaça Major i el Monestir de Sant Pere; i finalment el barri jueu.

Els alumnes, ajudant-se de d’un qüestionari que havien preparat els professors de Ciències Socials, van aprofitar el passeig i les explicacions de les guies per a aprofundir sobre diferents aspectes de la societat, l’art i la cultura a l’Edat Mitjana.

Tant alumnes com a professors vam aprendre els aspectes més tècnics que envoltaven la construcció i utilització del pont al llarg de la història de la vila, a la vegada que les guies ens ensenyaven diagrames i fotografies antigues per a comprobar les modificacions que havia patit al llarg del temps. De la mateixa manera vam aprendre moltes curiositats artístiques i religioses sobre l’església del monestir de Sant Pere, que durant l’Edat Mitjana havia esdevingut un espai de peregrinatge important de la zona, com demostren també altres espais com l’antic hospital, avui sala d’exposicions municipals.

Finalment les guies  ens van portar fins a la zona de  l’antic call, el barri jueu, on les restes arqueològiques i les diferents plaques informatives ens mostraven com era l’antiga Sinagoga. A més vam tenir l’oportunitat de visitar una de les  mikvé més ben conservades de l’espai peninsular. Aquest espai servia per a que els jueus mantinguessin els seus rituals de purificació i va ser descoberta per casualitat a la segona meitat del segle passat mentres un ciutadà feia obres per a la construcció d’un pou.

Els nostres alumnes també van poder gaudir d’una estona de temps lliure que van aprofitar per a fer fotografies, passejar i en definitiva explorar aquest poble tan evocador.

Cap a la una del migdia vam començar el viatge de retorn a Sant Pol, una mica cansats però molt contents per haver aprofitat el dia.