Programa de Salut Integral (SI)

Presentació

El nostre centre participa des del curs 2017-2018 al Programa SI! (de salut integral), promogut per la Fundació SHE (Sciencem, Health and Education), presidida pel Dr. Valentí Fuster. És un programa d’intervenció als centres educatius i a l’entorn familiar, amb la finalitat de millorar la salut cardiovascular gràcies a l’adquisició i al manteniment de comportaments saludables.

Els objectius del programa són:

• Promoure l’alimentació saludable.
  • Promoure l’acceptació del mateix cos.
  • Augmentar els factors protectors enfront de les addiccions (tabac, alcohol i drogues).

Es du a terme una intervenció a quatre nivells: aula, professors, ambient escolar i familiar.

Intervenció a l’aula

Els objectius de salut del programa es transformen en objectius didàctics que es treballen a l’aula de manera transversal i a diferents matèries: ciències, educació física i tutoria.

Cada curs suposa al voltant de 12 o 14 hores de treball a l’aula, que es desenvolupen al llarg de tres unitats didàctiques, amb metodologies actives i participatives. Aquest treball a l’aula s’acompanya d’una ludificació amb una plataforma virtual, dissenyada a fi que l’alumnat pugui fer un seguiment de l’activitat física que du a terme. A més, hi ha un sistema de recompenses que gestiona els professors, com a estratègia de reforç i un llibre d’aventures perquè els estudiants pugui consolidar el seu aprenentatge.

Intervenció amb el professorat

Un professor es designa com el coordinador de salut, i és  l’encarregat d’impulsar la promoció de la salut cardiovascular al centre. Rep, junts amb altres professors encarregats d’implementar el programa al centre, la  formació adient per aplicar les activitats de l’aula i  la ludificació.

Intervenció en l’ambient escolar

Cada curs escolar, se celebra la Jornada  de la salut, durant la qual el coordinador de salut i la resta de docents i directius treballen  conjuntament en la programació d’activitats i tallers relacionats amb els quatre objectius de salut, tot afavorint la implicació activa dels professors, dels estudiants i de les famílies.

Intervenció en l’entorn familiar

Es facilita a les famílies newsletter amb informació sobre hàbits saludables.

Avaluació científica del programa de salut

Per tal de determinar l’impacte de la intervenció del Programa SI! de secundària en els estudiants, el seu nucli familiar i en l’ambient escolar, la Fundació SHE, juntament amb el Centre Nacional d’Investigacions Cardiovasculars (CNIC) i la Universitat de Barcelona (UB), ha dissenyat un estudi aleatoritzat per avaluar els efectes de la intervenció pel que fa a l’adquisició de coneixements, modificació d’actituds o d’hàbits i en indicadors de salut dels estudiants.

El nostre centre és un institut d’intervenció llarga, des de 1r a 4t d’ESO. Els participants seran avaluats al principi de l’estudi (a 1r d’ESO), als 2 anys (a final de 2n d’ESO) i als 4 anys (a final de 4t d’ESO).

També s’ha plantejat un seguiment per quan els estudiants tinguin 20 anys per avaluar el manteniment dels paràmetres de salut cardiovascular en l’edat adulta.

Els objectius de l’avaluació són:

• Estudiar si el Programa SI! millora els coneixements, actituds i hàbits dels estudiants amb relació a la dieta, l’activitat física i el consum de tabac.
  • Estudiar si el Programa SI! millora els hàbits i coneixements de salut cardiovascular en les famílies.
  • Estudiar si el Programa SI! millora l’ambient escolar en relació amb els hàbits saludables.
  • Avaluar si es produeixen canvis en indicadors de salut cardiovascular en els estudiants.

Per fer possible aquesta avaluació es recopilen  dades mitjançant uns qüestionaris dirigits a les famílies participants, als centres d’intervenció i de control, així com la realització de qüestionaris i mesuraments d’antropometria, pressió arterial i activitat física mitjançant acceleròmetres i paràmetres bioquímics en els estudiants.

A més, una submostra del 50 % dels participants tindrà la possibilitat d’obtenir dades sobre la distribució de greix corporal mitjançant la prova DEXA. L’acceptació de participar en aquest estudi no obliga a fer aquesta prova, que serà de caràcter opcional.

Tots els mesuraments es faran amb autorització prèvia mitjançant un consentiment informat amb tota la informació detallada. En el cas dels estudiants, també es requerirà l’autorització de les seves famílies.

Reunió informativa Programa SI per a famílies.

Podeu visitar la pàgina web per a més informació.