Projecte educatiu

Un centre públic amb estudis d’ESO i tres modalitats de batxillerat

L’Institut Josep Mestres i Busquets és un centre públic en el qual l’alumnat pot estudiar l’educació secundària obligatòria (ESO) i batxillerat, aquest últim en tres modalitats: arts, ciències i tecnologia, i humanitats i ciències socials. Ofereix activitats extraescolars per als seus estudiants, servei d’orientació acadèmica i transport escolar gratuït per als estudiants de Sant Climent de Llobregat.

Missió

A l’Institut Josep Mestres i Busquets reconeixem la importància que té l’educació en els joves perquè els ajuda en el:

• Benestar individual i col·lectiu;
  • Creixement personal;
  • Desenvolupament de les capacitats;
  • Conformació de la pròpia identitat personal;
  • Configuració de llur comprensió de la realitat.

Alhora, també reconeixem la importància que té l’educació en la societat perquè és un mitjà de:

• Transmissió i renovació de la cultura i del conjunt de coneixements i valors que la sostenen;
  • Foment de la convivència democràtica i del respecte a les diferències individuals;
  • Promoció de la solidaritat i del respecte a la diversitat;
  • Cohesió social;
  • Garantia de l’exercici de la ciutadania democràtica, responsable, lliure i crítica.

En aquest doble sentit, individual i social, atenem el repte de considerar l’etapa secundària com una part integrant de l’educació bàsica, combinant qualitat i equitat en l’oferta educativa perquè no són objectius contraposats; donem resposta a les necessitats canviants i a les demandes que ens plantegen les persones i els grups socials i, per tant, concebem l’educació com un instrument de millora de la condició humana i de la vida col·lectiva.

Visió

L’Institut Josep Mestres i Busquets vol esdevenir un referent en la formació dels joves de l’entorn de Viladecans, tenint en compte el desenvolupament integral dels estudiants i que mitjançant el PEC proporcioni als  professors un entorn participatiu i motivador.

Per tot això volem:

• Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació a l’aula com una eina quotidiana;
  • Consolidar els diferents projectes d’innovació educativa que tenim endegats i promoure’n de nous;
  • Implicar les famílies en el projecte de centre;
  • Potenciar relacions i convenis amb institucions i empreses de l’entorn;
  • Mantenir i millorar l’entorn de treball i les relacions interpersonals;
  • Potenciar l’ús del català entre els membres de la comunitat educativa;
  • Ser un centre d’excel·lència, referent en formació reglada i contínua per a assolir professionals eficients i actualitzats;
  • Fomentar i facilitar la participació dels professors en activitats de formació permanent, prioritzant les activitats que reverteixin en benefici de tot el centre.

Valors

Les nostres actuacions es fonamenten en la transmissió i en la pràctica dels següents valors:

• Prevenció i resolució de conflictes a través de la mediació;
  • Participació per aconseguir una ciutadania democràtica;
  • Promoció de conductes saludables;
  • Coeducació;
  • Qualitat (esperit crític, autonomia i innovació);
  • La cultura de l’esforç.

Pel que fa als equipaments i instal·lacions són els adequats per poder dur a terme la docència. La diversitat dels estudiants fa que el centre s’hagi de dotar de mesures organitzatives i curriculars que tinguin en compte aquesta diversitat.

L’Institut Josep Mestres i Busquets és un centre docent arrelat al seu entorn i context cultural amb un projecte educatiu propi centrat en l’estudiant i obert a la col·lectivitat que contempla diversos grups d’interès donant resposta a les seves necessitats i expectatives.

Objectius de centre

Alineats amb el projecte de direcció de centre enunciem els objectius, les estratègies i els indicadors associats de l’Institut Josep Mestres i Busquets.

1. Millorar els resultats educatius

• Millora de l’acció tutorial i seguiment de les famílies
    • Foment d’un canvi metodològic a través de les TIC-TAC
    • Aprofundir en l’ús de les competències bàsiques.

2. Millorar la cohesió social

• Cercar l’excel·lència i potenciar el talent dels nostres estudiants
      • Millorar la imatge de centre
      • Reduir l’absentisme escolar del centre
      • Fomentar l’aprenentatge i formació de l’estudiant fora de l’horari escolar

3. Consolidar un sistema de Gestió única.

• Cercar l’excel·lència del sistema de gestió de qualitat
    • Fomentar l’ús de la plataforma de gestió de centre
    • Relacionar dades, indicadors i millora.

Organigrama

• Direcció
  • Coordinacions de cicle
  • Departaments (experimentals, matemàtiques, tecnologia, llengües, música, visual i plàstica, educació física, socials, orientació acadèmica,…)