Campus Ítaca

Presentació: Què és el Campus Ítaca?

El Campus Ítaca és un programa socioeducatiu de la Universitat Autònoma de Barcelona, i patrocinat pel Banc Santander, dirigit a estudiants de secundària. Consisteix en una estada al campus durant els mesos de juny i juliol, organitzada en dos torns de set dies cadascun. Els estudiants fan una sèrie d’activitats pedagògiques i lúdiques que tenen com a objectiu incentivar-los a continuar la seva formació un cop finalitzada l’etapa obligatòria. Alhora, el campus vol ser un espai de convivència entre estudiants d’entorns socials diversos, on s’utilitza el català com a llengua de comunicació.

Els objectius del programa són:

• Donar continuïtat als estudis postobligatoris un cop finalitzada la formació obligatòria.
  • Esdevenir un espai de convivència entre els participants.
  • Potenciar l’ús del català com a llengua vehicular de comunicació al Campus.

Com neix el Campus Ítaca? Una mica d’història.

El Campus Ítaca neix l’any 2004, quan Lluís Ferrer i Caubet –llavors rector de la UAB-, inspirant-se en el projecte Summer Academy de la Universitat de Strathclyde (Escòcia), va decidir implementar un projecte similar amb la finalitat de reduir l’abandonament escolar prematur i acostar l’alumnat a la Universitat. A partir d’aquí, aquest projecte va ser organitzat des del 2004 fins al 2014 per l’Institut de Ciències de l’Educació. Des de l’edició de 2015, la Fundació Autònoma Solidària és l’encarregada de l’organització i la gestió del programa.

Quines activitats es duen a terme al Campus Ítaca?

Activitats pedagògiques i ludicoesportives

Per tal d’afavorir la participació activa, les activitats es presenten en un format atractiu als ulls dels estudiants, s’inclouen en contextos d’actualitat molt propers a ells i s’intenta que en cadascuna d’aquestes activitats els estudiants hagin de posar en pràctica metodologies de recerca a fi de confirmar o desestimar hipòtesis inicials. Alhora, es promou el treball cooperatiu entre ells, el diàleg i la reflexió. A partir d’aquí, el Campus es planteja en dos tipus d’activitats: activitats pedagògiques i activitats ludicoesportives.

Les activitats pedagògiques estan dinamitzades per professors universitaris i, mitjançant diferents formats (tallers, debats, resolució d’estudis de cas o projectes), pretenen posar en pràctica les competències i metodologies esmentades.

Les activitats ludicoesportives són activitats de lleure en què es desenvolupa la part física i creativa d’una manera educativa i lúdica, potenciant la socialització entre companys.

Enllaços d’interès: