El teatre antic i les seves meravelles

Els alumnes de 1r de Batxillerat de l’optativa de Creació Literària fa uns mesos que treballem el text teatral.

Durant el trimestre no només ens hem volgut dedicar a la creació d’aquest tipus d’obres, sinó que n’hem estat estudiant part del context, la història i, per poder aprofundir en les parts del teatre, el passat dimecres 20 de març vam anar a visitar el centre cultural Sant Joan de Viladecans que compta amb un teatre petit, construït el segle passat, que es conserva de forma excel·lent.

Allí vam gaudir d’una visita pel centre feta per la Maria, una noia que amb el seu encant distintiu va fer que la nostra estada se’ns fes massa curta. Amb molta il·lusió ens va explicar tots els detalls de l’indret, com feien les obres i tots els secrets que guarda el petit i acollidor teatre.

Ens va dir que forma part de l’associació cultural “Mossèn Cinto Verdaguer” que va néixer l’any 1972 al col·legi Modolell. Aquesta entitat està dedicada a la creació i promoció cultural, però principalment se centra en el teatre. Està formada per més de dues-centes persones que fan d’actors, directors, tècnics… Els podem trobar al carrer de Piferrer a Viladecans i és un petit, però acollidor espai on tothom és benvolgut a venir tant com per veure obres de teatre com per a participar-hi.

Pàgina web del centre cultural Sant Joan: https://acmcvteatre.com/

La Maria ens va explicar també totes les obres que van fer en els més de 50 anys que té el teatre, i les que farien pròximament. Amb molt de treball i d’il·lusió l’equip, que consta amb voluntaris de totes les edats, prepara i interpreta obres molt interessants com per exemple “Mar i Cel”, “Terra baixa” obra que hem anat llegint a classe entre tots els alumnes, o la “Casa de Bernarda Alba”. Les vam poder veure en l’exposició de fotos situadies a la part de darrere del teatre que oferien una mirada al passat.

Vam pujar a l’escenari i ens va mostrar les trampes del terra per on sortien els actors quan era necessari simulant que flotaven o que desapareixien. En el mateix lloc ens va ensenyar com es posaven els decorats i com s’apujava i abaixava la cortina. Quan vam baixar a la part de sota vam veure on es preparaven els actors abans de sortir a l’escenari i els micròfons que feien servir. També hem vist el galliner, tot l’equip d’àudio i el seu funcionament.

Ha sigut una experiència molt enriquidora i interessant, una visita que ens ha ajudat a aprendre bé els secrets de darrere l’escenari i com es fan o es preparen els actors abans d’actuar a una obra de teatre o a un espectacle Ha sigut molt emocionant, ja que gràcies a ella ens hem pogut imaginar una mica les emocions que se senten tant a sobre l’escenari com darrere entre bastidors.

Agraïm a la Maria la seva explicació i el recorregut pel teatre. Moltes gràcies!

(Text creat a partir dels escrits dels alumnes esmentats a continuació: Irene Cabrera, Júlia Calvo, Sara Maria Franco, Eva Ruiz, Alex Ismael Ruiz i Alba Salamanca)