PROJECTE DE 1R ESO DE TECNOLOGIA: “L’OBJECTE DE L’ORDRE”

Aquest 2n trimestre els alumnes de 1r d’ESO, des de l’assignatura de Tecnologia, han desenvolupat des de principis de gener fins a finals de març un projecte que tracta de donar a conèixer el procés tecnològic mitjançant el desenvolupament complet (al seu nivell) d’un projecte tècnic per a la posterior elaboració d’una peça al taller del centre.

Els objectius plantejats han estat els següents:

– Conèixer les fases del procés tecnològic.

– Analitzar els problemes a resoldre, promovent la imaginació per adoptar possibles solucions.

– Fer recerca d’informació a les xarxes mitjançant les eines digitals.

– Dissenyar i desenvolupar idees per a la resolució de problemes.

– Fer servir instruments de mesura bàsics.

– Desenvolupar els coneixements previs sobre el sistema dièdric

– Desenvolupar la memòria, el pressupost i el plec de condicions a nivell de 1r d’ESO.

– Conèixer més en profunditat diferents materials, eines i maquinària.

– Executar el projecte segons el que ha estat dissenyat prèviament.

– Presentar el resultat del projecte.

– Fomentar el treball en grup i en parelles.

– Fer servir les eines digitals i l’EVA per a l’elaboració i presentació de la documentació.

El procés ha estat el següent:

FASE I

Hem convertit la classe en una empresa situada en algun lloc de Silicon Valley (Califòrnia). Els alumnes són un grup de creatius i el docent el director de projecte.

Des d’un institut de Salt, a Catalunya, els responsables del centre i dos professores, ens han encarregat que ideem un objecte per a que els seus alumnes tinguin millor ordenada la taula. Des de l’empresa hem fet 4 grups de treball, i la fase 1 consisteix en que cada grup prepari una presentació amb la seva idea i que després la presentin als responsables de l’Institut, que ens vindran a visitar a l’empresa, els quals, junt al director de projecte, triaran l’opció més adient.

FASE II

Una vegada acabada la fase 1 d’introducció, en la que els creatius i creatives han desenvolupat la seva destresa a l’hora de vendre un producte, ja hem decidit entre el client i el director de projecte quin serà el producte a elaborar. Farem un PORTALLAPIS o LLAPIDERA.

A partir d’aquest moment els alumnes passen al rol d’enginyeres i enginyers, i per tant comença la fase de disseny del producte a elaborar. La idea és desenvolupar el projecte tècnic de l’objecte a fabricar.

FASE III

Una vegada acabada la fase 2, ara hem de passar a l’elaboració del producte. Anirem al taller i fabricarem el que han dissenyat els enginyers i enginyeres.

A partir d’aquest moment els alumnes passen al rol d’operaris, i per tant comença la fase d’elaboració del producte.