El Batxillerat cientificotecnològic torna a Barruera

Un cop més i com ja fa un grapat d’anys, des del departament d’experimentals, juntament amb el departament de tecnologia, hem organitzat la sortida corresponent a l’Escola de Natura Camp d’aprenentatge Vall de Boí, situat a Barruera, del 14 al 18 de febrer del 2022 amb els alumnes de 2n del Batxillerat cientificotecnològic.

Barruera és un poble situat al municipi de la Vall de Boí, a l’Alta Ribagorça. Està situat a la zona axial pirinenca, a la dreta de la Noguera de Tor. També era el nucli principal de l’antic terme del mateix nom, el qual, conjuntament amb l’antic terme de Durro, formen l’actual municipi de la Vall de Boí.

El camp d’aprenentatge és un espai extraordinari on els alumnes poden posar en pràctica els coneixements científics i tecnològics assolits al llarg del curs. Durant aquesta estada, el nostre alumnat ha participat en diferents propostes formatives de l’escola de natura:

• Aigüestortes: un nou territori per a l’os bru?

• La descàrrega dels rius pirinencs: mesura de cabals

• Riscos geològics i impactes ambientals a la Vall de Boí: on ubiquem el nostre alberg?

• GPS, mapes digitals i navegació

• La topografia: una eina per resoldre reptes d’enginyeria

En jornades intenses al llarg de tot el dia, els nois i noies del Ramon Casas han après i aplicat correctament metodologies de treball de camp:

• organització del treball

• recollida de dades i manipulació d’aparells

Després d’analitzar aquestes dades han tret conclusions sobre aspectes tan diferents d’aquesta zona com són la biodiversitat de les aigües que envolten la població, els riscos que suposa l’emplaçament d’un equipament turístic en una zona concreta o el cabal del riu. Destaquem la jornada que es va dur a terme dins del Parc Natural d’Aigüestortes, on van poder observar amb telescopi fauna autòctona del Pirineu i van seguir les possibles traces de l’os bru.

Aquesta sortida ja és una tradició al nostre centre i considerem molt important continuar-la mantenint un any més. Ja en són més de 25.

Una novetat d’aquest darrer camp d’aprenentatge ha estat la caminada que per primer cop ha fet l’alumnat pel Parc Natural d’Aigüestortes. Malgrat que aquest any no ha nevat gaire, hem pogut arribar amb taxis fins a la zona on comença la neu. La ruta que hem fet, ens ha portat per uns paisatges espectaculars i desconeguts per molts dels alumnes.

Amb la proposta de recerca de l’os bru, alumnes i professorat hem après a reconèixer espècies d’aquest territori i alhora a interpretar les petjades i indicis que deixen els animals que es mouen per aquesta zona.

Per finalitzar l’estada hem fet un recorregut per les esglésies de la Vall de Boí, una oportunitat única per apreciar l’art Romànic, tan característic de tot el Pirineu.