Què ens expliques, Sílvia Mompart?

Article creat per Mohamed Elkadi de 3rB

“Aquest institut té l’avantatge de ser petit i, per tant, és com una gran família”.

Per què vas decidir convertir-te en docent?

Sempre em va cridar l’atenció la docència, de petita volia ser mestre però a mida que vaig anar creixent la ciència em va captivar. Així que vaig seguir un recorregut de caire científic. Al acabar la carrera de ciències ambientals vaig veure que podia combinar amb dues coses i em vaig fer professora de ciències.

De quina classe ets professora?

Jo faig classe de biologia i geologia. Aquest curs estic fent 3r i 4t però he donat tots els cursos de l’ESO. A més, soc tutora de 3rB, he acompanyat als alumnes de 3r des de que van entrar a La Serra.

Per què vols ensenyar en aquest institut?

Aquest institut té l’avantatge de ser petit i, per tant, és com una gran família. La tutorització dels alumnes és individualitzada i afavoreix que tots ens coneixem.

Quina és la teva filosofia d’ensenyament?

Si ho fas ho aprens. Dins de les possibilitats intento fer vivencial allò que s’ensenya. Les pràctiques de laboratori són una bona eina per aconseguir-ho.

Quins són els principals elements que tens en compte quan has de dissenyar una proposta d’ensenyament?

M’agrada fer pràctiques de laboratori per fer vivencial allò que s’ensenya. Intento fer activitats que fomentin l’aprendre a aprendre i combinar diferents tipus de tasques afegint jocs, cerca d’informació, pràctiques de laboratori, treballs en grup, etc. a les diferents unitats didàctiques.

Com organitzes les teves classes?

Intento fer una mica de teoría sempre resumida en esquemes per a fer més fàcil l’estudi combinat amb exercicis pràctics, pràctiques de laboratori, treballs, etc.

De quin component del teu currículum de professor estàs més orgullosa i per què?

Dels meus màsters ja que són els estudis superiors. Tinc el màster de professorat de secundària però també tinc un màster en enginyeria dels recursos naturals.

Com animaries als pares a donar suport a l’educació dels seus fills?

Entenc que a la primària els conceptes són més senzills i facilita poder ajudar als fills/es a realitzar la tasca i fins i tot explicar conceptes que no han entès o han oblidat. A la ESO la cosa es complica i hi ha matèries de les quals els pares poden no ser experts i hi ha conceptes que han oblidat. És normal. És per aquest motiu que a la ESO és més important estar pendent de l’agenda (insistir que l’alumne porti l’agenda al dia, que s’apunti els deures), estar pendent del classroom (allà posa si has entregat les tasques i si entres pots mirar si està en blanc o no). Cal més un seguiment de rutines i hàbits d’estudi.

Com avalues el progrés dels estudiants?

Els alumnes saben des del primer dia quins són els criteris d’avaluació que es seguirà al llarg de l’assignatura. La entrega de les diferents tasques proposades és fonamental per poder avaluar el seu aprenentatge.

Com inclou als pares i tutors en l’educació dels seus fills?

Una de les avantatges de La Serra és que estem en constant contacte amb les famílies. Truco i envio correus electrònics a pares cada setmana.

Per què creus que és important la teva matèria en els teus alumnes

L’esperit crític que fomenta les assignatures de ciències és vital pel dia a dia. A més, l’assignatura de biologia i geologia és vital per entendre conceptes com què passa dins del nostre cos?, perquè erupciona un volcà?, temes de medi ambient o com funcionen les vacunes? Són temes atemporals que ens serveixen en el nostre dia a dia.

Què creus que es la cosa més important per ser professora

Hi ha moltes coses importants. Crec que la paciència i la empatia són fonamentals quan es treballa amb persones. Acompanyem als alumnes en una etapa de molts canvis i decisions importants. S’estan fent grans i hem de saber acompanyar-los en aquest viatge on comencen a ser autònoms, independents i a prendre decisions sobre el seu futur.