Els processos d’aula

En el context dels nostres centres, adquireix un valor prioritari la funció de lideratge del docent. El docent atén les necessitats educatives de tot l’alumnat i connecta emocionalment amb els alumnes esdevenint un referent reconegut per l’alumnat i les famílies.
La gestió de l’aula ha d’anar orientada a mantenir la connexió activa dels alumnes a les activitats. Per aquest motiu, es considera prioritari:

• Contextualitzar les activitats que es fan cada dia a l’aula: explicitar l’objectiu de l’activitat, generar expectatives i actualitzar els coneixements previs necessaris per dur-la a terme.
  • Verbalitzar el procediment que es seguirà per dur a terme l’activitat.
  • Donar un espai reduït a la intervenció inicial del professor i donar paper actiu a l’alumnat. És important combinar el treball individual, petit grup i/o col·lectiu per tal de mantenir l’atenció i concentració de l’alumnat. Es considera molt important no allargar els temps d’espera d’intervenció de cada alumne perquè el faria jugar un paper poc actiu en l’aprenentatge i facilita la desconnexió de l’activitat.
  • Tancar les activitats amb la síntesi que verbalitzi allò que s’ha après. Aquest tancament de les activitats ha de permetre que de forma habitual s’incorpori el resum oral i escrit com a forma de verbalitzar i, d’aquesta forma, fixar, els aprenentatges adquirits.
  • La diversitat de l’alumnat a les aules fa necessari una bona planificació de cada sessió de classe que prevegi el desenvolupament i compti amb materials d’ampliació o de reforç preparats i disponibles per a l’alumnat que ho necessiti.
  • Es considera important i rellevant l’ambientació estimulant de l’aula, tant a la primària com a la secundària. L’ambientació de l’aula és motivadora, crea entorn acollidors i predisposa al treball. També té un sentit funcional perquè permet tenir a l’abast eines per al treball curriculars (taules de multiplicació, connectors per a l’expressió escrita, abecedari, responsables de tasques…). Un paper important de l’ambientació de l’aula l’han de tenir els treball individuals i col·lectius de l’alumnat. És molt important projectar la producció de l’alumnat, si pot ser amb la presencia també de les famílies, més enllà del professor.