Context, trets identitaris i caràcter propi

L’Institut participa en el Projecte educatiu de la zona de la Serra que té per objectiu afavorir un itinerari educatiu proper i pedagògicament coherent a l’alumnat dels barris de Torre-Romeu i El Poblenou en tot l’ensenyament bàsic, per tal d’afavorir l’èxit i la reducció de l’abandonament d’aquesta població escolar. L’Institut es proposa treballar estretament amb les entitats de la zona disposades a col·laborar activament en el projecte educatiu dels centres: entitats d’esplai, Biblioteca, Secretariat gitano, Serveis socials, Servei de promoció de la salut, MAIN, etc.

Des de l’Institut es fomentarà la igualtat d’oportunitats i la justícia social, a partir de la valoració de la diversitat, per tal de promoure expectatives, condicions i possibilitats d’èxit per a tots els alumnes. Aquest objectiu es veurà reflectit en els objectius i les actuacions que ens plantegem de manera coordinada entre tots els centres educatius de la zona.

Els elements de context que hem descrit fan necessari que els centres educatius de la zona compartim una mirada educativa que, de forma coherent, marqui les prioritats del treball de tots els professionals dels centres. Per això, els elements que configuren el caràcter propi com a zona i que assumim són els següents:

a. Tenir expectatives d’èxit amb el nostre alumnat
b. Reduir l’absentisme i l’abandonament dels estudis, potenciant la vinculació afectiva amb les escoles i l’institut.
c. Donar resposta a les necessitats del nostre alumnat amb un desplegament curricular que abordi el coneixement de manera global i competencial. La motivació i la implicació de l’alumnat en la construcció de l’aprenentatge ha de presidir la nostra forma d’enfocar el currículum.
d. Potenciar un perfil professional que es fonamenti en el compromís amb l’alumnat i l’entorn, la innovació pedagògica i la polivalència curricular, superant la visió disciplinària i academicista del currículum.
e. Potenciar una gestió d’aula motivadora, participativa i endreçada que connecti els alumnes a les activitats i que desenvolupi la seva autonomia.
f. Desenvolupar el treball emocional amb els nostres alumnes per afavorir el clima de benestar i confiança en la convivència escolar.
g. Potenciar una acció tutorial atenta a les necessitats educatives de l’alumnat, tant en l’àmbit acadèmic com en el personal. Potenciar el coneixement i la valoració dels punts forts del nostre alumnat i potenciar-ne l’autoestima.
h. Implicar les famílies en el procés educatiu del seus fills. Per aconseguir-ho, compartirem expectatives d’èxit i vincles amb les famílies, mitjançant una comunicació constant i fluïda, fent especial èmfasi en la valoració dels progrés dels alumnes.
i. Potenciar un tracte personalitzat i proper amb l’alumnat i les famílies destacant una visió positiva de les possibilitats educatives de tot l’alumnat.
j. Potenciar la col·laboració de l’alumnat i les famílies en el funcionament correcte del centre.
k. Compartir amb l’alumnat i les famílies la valoració de la constància, la participació i l’esforç.
l. Garantir la continuïtat en la mirada educativa sobre l’alumnat entre l’educació primària i l’educació secundària.
m. Ser sensibles als alumnes amb problemes personals i d’aprenentatge promovent fórmules d’inclusió educativa.
n. Promoure valors de solidaritat i de respecte amb la diversitat cultural.
o. Potenciar el treball en xarxa de tots els agents educatius que actuen en el context més immediat per tal d’enfortir la xarxa entre centres i la relació dels propis centres i les entitats de l’entorn.
p. Potenciar la participació en activitats i espais de convivència de l’entorn escolar.

El projecte educatiu, per tant, gira al voltant de tres eixos fonamentals:
I. Continuïtat educativa entre les escoles i l’institut. Construir l’itinerari curricular de l’alumnat amb una visió global i de continuïtat de l’ensenyament infantil i primari i l’ensenyament secundari.
II. Tracte personalitzat i proper. Es proposa vetllar per la formació integral de l’alumnat; promoure la comunicació constant amb la família informant puntualment de l’evolució de cadascun dels nois i noies, com a nucli del Pla d’acció tutorial dels centres. Per aconseguir-ho, ens proposem un estricte seguiment personal i acadèmic mitjançant estratègies com les tutories individualitzades, el treball en grups reduïts i el treball amb dos professors a l’aula, entre d’altres; la coordinació amb altres serveis del barri (biblioteca, esplai, etc.); les sortides per conèixer l’entorn; les activitats relacionades amb les noves tecnologies, etc.
III. Metodologia basada en un abordatge interdisciplinari dels continguts: optar per un model innovador que garanteixi l’aprenentatge significatiu i ajudi cada alumne i cada grup en funció de les seves necessitats i possibilitats. I, al mateix temps, que promogui la capacitat permanent d’actualització dels docents per fer donar resposta a les necessitats educatives dels alumnes.