Els experiments de física al Batxillerat Internacional

Alguns dels experiments que fem a les classes de física del BI són demostratius i el seu objectiu és clarificar conceptes o mostrar un fenomen físic:

• Imitació d’un “sismògraf” que permet visualitzar el desplaçament de les ones longitudinals.
  • Tubs de so. La freqüència del so produït depèn de la velocitat a la que es gira el tub. Es poden escoltar diferents harmònics.

Altres experiments impliquen l’adquisició de dades quantitatives, així com l’anàlisi d’aquestes dades i tenen com objectiu que l’estudiant adquireixi habilitats en experimentació. Per exemple:

• Caiguda lliure d’un cos: Els nostres alumnes investiguen el moviment de caiguda lliure de un cos (boletes que es deixen caure per un tub) utilitzant sensors de moviment. L’anàlisi de les dades obtingudes ens permet determinar el valor de l’acceleració de la gravetat.
  • Lley de Boyle: Els alumnes estudien la relació P, V en un gas, utilitzant un sensor de pressió. A partir de les dades obtingudes faran una estimació de la constant dels gasos ideals.
  • Variació de la resistència amb la temperatura. En aquesta pràctica es comprova que el filament d’una bombeta incandescent és un resistor no óhmic, és a dir, la seva relació voltatge-intensitat no és lineal.  Això és degut a què la resistència del filament canvia amb la temperatura.
  • Mètode per determinar la resistència interna d’una pila. Es determina una resistència desconeguda a partir de la mesura de la intensitat i el voltatge en un circuit amb un altra resistència variable.
  • Càrrega i descàrrega d’un condensador. Obtenció de la corba de càrrega i de descàrrega d’un condensador en un circuit RC. Ee determina experimentalment la constat de temps característica d’aquest circuit.
  • Determinació del camp elèctric d’un dipol i d’un condensador pla a partir de la mesura del voltatge en una cubeta electrolítica.
  • Experiment de la doble escletxa de Young. Permet observar el fenomen d’interferència d’ones. Es pot determinar la longitud d’ona del làser a partir de les mesures realitzades.

I molts altres experiments que farem les properes setmanes, com per exemple la determinació de la velocitat del so utilitzant les ones estacionàries que es formen en un tub.

Finalment, l’alumnat també fa ús de simuladors interactius, com les desenvolupades per la Universitat de Colorado Boulder (https://phet.colorado.edu/es/) per comprendre amb més detall la relació entre les diverses variables dels models.

L’avaluació de les habilitats experimentals adquirides per l’alumnat, es realitza mitjançant dos elements. En primer lloc, el seu projecte individual, o “avaluació interna” (AI), on l’alumnat dissenya el seu propi experiment, el porta a terme i analitza els resultats obtinguts. Aquesta AI constituirà el 20% de la nota obtinguda a l’assignatura. En segon lloc, mitjançant una de les proves d’avaluació externa, la prova 3, que conté una secció de preguntes basades en experiments.