La revista 2012-13 – L’ombra del Stuka

L’ombra del Stuka

El divendres 21 de febrer va venir al nostre institut l’escriptor Joan Pau Hernández, autor de l’Ombra del Stuka, lectura dels alumnes de tercer d’ESO.

Per començar la xerrada, el professor de català Manel Martínez  li va fer una breu presentació. Tot seguit, Joan Pau Hernández ens ha començat a parlar sobre el fet que el va inspirar per redactar la història, la platja d’Omaha Beach (Normandia) que va viure una guerra sagnant.

Els alumnes vam tenir l’oportunitat de poder fer preguntes a l’autor i aquestes en són algunes:

Per què va situar la història a les nostres terres?

Vaig decidir situar la història en aquestes terres perquè necessitava una batalla semblant a la del Desembarcament de Normandia i que fóra molt més sagnant. A més, perquè estimo molt aquesta zona i quan vaig estudiar vaig fer amics d’aquí.

Com va documentar-se per tenir tants de detalls sobre la Guerra, la Batalla de l’Ebre i els costums jueus?

Per documentar-me sobre la batalla de l’Ebre vaig consultar llibres, mapes… Sobre l’avió del Stuka amb l’ajut d’un pilot que havia conduït a la guerra. I els costums jueus perquè els vaig estudiar quan estava a la universitat.

Per què no va situar la història en pobles reals de la zona?

Aquesta va ser una decisió arriscada però finalment vaig decidir fer-ho així. Vaig pensar que històries com aquestes podien trobar-se en molts pobles i la gent podia pensar que estava dirigida a alguna família.

El Gòlem realment existeix o va existir com a símbol de protecció dels jueus?

El Gòlem és una llegenda que va sorgir al Centre d’Europa i els jueus el tenen com a un ésser sobrenatural i de protecció.

Si l’Elvira viu en un poble que es va veure greument afectat per la guerra i on els vells del poble saben moltes històries i fets d’aquella època, com dels fronts de la batalla?

Decideix baixar a Tortosa per confirmar si el que li han explicat al poble i el que li ha explicat la seva àvia és cert, ja que, podria ser que no ho  fóra del tot  perquè no volen recordar el seu passat.

Si el pare del Roger sabia la història familiar, per quin motiu li ofereix la casa si sap que llavors descobriran el secret i, a més a més, després fa les pintades nazis?

La primera idea que té és deixar-li la casa per donar-li moltes comoditats i acollir-lo al poble per demostrar-li que no tenen res que amagar i d’aquesta manera es pensa que al cap d’un temps es cansarà de buscar i marxarà cap a casa seva.

L’escriptor també ens va explicar que no va voler fer una segona part del llibre perquè preferia deixar-lo en suspens.

Ens va dir que aquesta obra ha tingut un total de 40.000 exemplars i està traduïda al basc.

Va explicar-nos que el fet d’escriure l’obra li va costar un parell de mesos, però el fet de documentar-se per escriure-la uns dos anys.

Va parlar-nos sobre la llegenda de la Senyora del Riu i va dir-nos que és una llegenda que existeix en molts rius com per exemple: l’Orinoco i el Yang-Tsé Jiang.

Per finalitzar, ens va donar un consell per a aquells que ens agradi escriure: “Observeu històries o fets que passin al vostre voltant i a partir d’aquí comenceu una història “.

Irene López   3r ESO