L’institut Joaquín Bau guanyador del primer premi en el II concurs de cristal·lització a l’escola en la categoria de cristall únic

Els alumnes de 1r de batxillerat científic de l’Institut Joaquín Bau de Tortosa, han participat en el II concurs de cristal·lització a l’escola organitzat per les universitats UB, UAB i URV.

El concurs consistia en obtenir, al laboratori, un cristall a partir d’una solució saturada d’una sal, que en refredar-se lentament dona lloc a una ordenació interna de les partícules que el formen, que fa que presenti externament una forma regular: el cristall.

Organitzats en grups de treball de tres alumnes, han estat treballant en el laboratori, al llarg de més de 2 mesos, experimentant diferents condicions, tècniques i colorants amb l’objectiu d’obtenir el millor cristall. Després d’aquest treball en el centre, els alumnes van elegir el grup format per Laura Fernandez, Maria Iriondo i Carmen Viñas, com el gup que havia aconseguit el millor cristall.

El passat 3 de maig aquestes alumnes acompanyades per la professora que coordinava l’activitat, van assistir a la jornada final que va tenir lloc a la facultat de Geologia de la UB, on competien 27 instituts d’arreu de Catalunya. En aquesta jornada cada centre va presentar els seus cristalls, i davant de tres jurats diferents, les alumnes van haver de defensar, explicar el seu mètode de treball i respondre a les qüestions que els plantejava jurat.

El jurat format per: Fernando Lahoz, president del Grupo Español de Cristalografía y Crecimiento Cristalino, Carles Ayora, president de la Sociedad Española de Mineralogia, Yolanda Cesteros, vicedecana de la Facultat de Química de la Universitat Rovira i Virgili, Manuel Labrador, director del Departament de Cristal·lografia, Mineralogia i Dipòsits Minerals de la Universitat de Barcelona, Anna Sanahuja, ex-directora del Museu CosmoCaixa de Barcelona, Esteve Cardellach, catedràtic de Cristal·lografia i Mineralogia de la Universitat Autònoma de Barcelona, Àngels Canals, professora del Departament de Cristal·lografia, Mineralogia i Dipòsits Minerals de la Universitat de Barcelona,
Dani Jimenez, divulgador científic i director d’Experimentalia, presentador del programa “Dinàmiks” del Super3 i científic de “La Partida” de  TV3 i Mònica López, periodista diari ARA, va atorgar el primer premi en la categoria de cristall únic al cristall presentat per les alumnes Laura Fernandez, Maria Iriondo i Carmen Viñas de l’institut Joaquín Bau.

A l’acte de lliurament dels premis van participar la vicerectora d’Estudiants i Política Lingüística de la UB, Dra. Gemma Fonrodona, el degà de la Facultat de Geologia, Dr. Lluís Cabrera, el Dr. Miguel Àngel Cuevas, catedràtic emèrit del departament de Cristal·lografia, Mineralogia i Dipòsits Minerals, i el Dr. Francesc Diaz, catedràtic i codirector del Grup de Recerca de Física i Cristal·lografia de la URV.

dora1  dora2