“Les imatges són la nostra millor eina”: Montse Bragulat, professora de la SIEI

L’aula de Suport Intensiu a l’Escola Inclusiva (SIEI) és com coneixem aquest any l’antiga USEE. Hi hem entrat, i hem observat com treballen, i com són les seves classes. També hem entrevistat la professora Montse Bragulat.

Escrit per Adrià Suriol

Observem que els alumnes funcionen molt amb imatges, i que les necessiten per expressar-se, però també veiem que hi ha alumnes que saben llegir, i són els que fan fitxes amb lletra escrita.

Com heu començat el curs?

Força bé. Hi ha dos alumnes nous aquest any, l’Edgar i el Marc.

La Laia ja no hi és?

No, la Laia, el Marc i l’Anna van acabar l’any passat.

Quines activitats feu aquest curs?

Tenim activitats com Educació Física, per a la qual dividim el grup. Mentre uns fan Educació Física, els altres practiquen psicomotricitat fina, que vol dir treballar la mobilitat de les mans. Després, fem un projecte que funciona molt bé, que és el projecte “ Entre sucs”. Cada dimecres preparem per al professorat l’esmorzar i els hi venem. Tot això té un treball previ molt important, perquè el dilluns després del pati ells han de buscar el professorat per preguntar-los què voldran menjar. Ho fem amb fotos dels profes, amb pictogrames sobre el menjar. A l’endemà, els dimarts, anem a comprar els aliments. Anem al super, ho comprem, ho portem a l’institut, concretament a la nova aula de cuina, on farem tot aquest treball. Quan arriba el dimecres, és quan els nostres alumnes els venen l’esmorzar.

També teniu el projecte “Reciclatge”. En què consisteix?

Consisteix a recollir els papers de les papereres. Els alumnes es divideixen per plantes. N’hi ha, els més autonònoms, que hi van ells sols. Els que tenen menys mobilitat s’encarreguen de la planta de baix mentre que els altres fan la planta del mig i l’última. Després anem tots junts al carrer i ho llencem a les escombraries. A part d’aquest projecte també tenim “L’Hort”, que fem junt amb els alumnes del Programa de Diversificació Curricular (PDC). Ah! I a l’octubre els alumnes comencen a nedar a la piscina municipal, i aquí ho treballem tot: sobretot l’autonomia de vestir-se i desvestir-se. L’activitat de piscina, la faran els divendres.

L’any passat anàveu amb bus a la piscina. Serà així també enguany?

Sí. Tan bon punt arriben a l’institut, farem el reciclatge, després esmorzaran i tot seguit agafarem el bus, que passa per davant de l’institut a un quart de dotze, i anem a la piscina.

A quines hores noteu que estan més cansats?

Uff. Això depèn del dia. Són alumnes que potser un dia estan bé i després del pati estan nerviosos. Cada dia té un funcionament diferent.

I l’aula teniu un espai nou?

Tenim un espai nou, perquè tenim alumnes que necessiten fer activitats curtes, perquè, si no, es distreuen fàcilment. Amb aquests alumnes, anem combinant treball amb descans. A les taules de treball hi tenen l’horari amb pictogrames i l’espai de descans és un racó amb una butaca, un coixí i llibres, i serveix perquè s’hi relaxin. De fet, puc assegurar que funciona molt bé.