“Tinc 16 anys i soc vegetariana” (1a part)

Escrit per Leire Chávez

Les dietes veganes o vegetarianes són temes de conversa entre els adolescents, i a la societat en general. N’hi ha que opinen que és una bogeria; d’altres respecten la decisió d’alimentar-se sense productes animals malgrat que no les practiquen. I encara n’hi ha com jo, que hem decidit que sigui la nostra dieta diària. En aquest article parlarem sobre aquesta manera d’alimentar-se. També he entrevistat més persones que són vegetarianes, o que ho han estat durant un temps.

En el meu cas, he d’explicar que jo sóc vegetariana des de fa 8 mesos i us dic d’entrada que, quan portes tota la vida menjant carn, no és gens fàcil deixar de consumir-la i encara menys quan tothom del teu voltant encara la ingereix.

Deixar de menjar animals no vol dir només no menjar carn. Segur que ja ho sabeu, però per exemple el llard de porc es troba a molts aliments, així que si volem seguir correctament la dieta vegetariana o vegana, t’has de fixar bé en la composició dels aliments.

A part d’això, quan no es menja carn, es necessita substituir les proteïnes que aporta,sobretot la b12. Què és la b12? És una vitamina fonamental, que s’adquireix a través del consum de carn, però que també es pot complementar, que és el que faig jo.

Tot seguit, entrevisto dues alumnes de l’institut Baix a mar. Una d’elles és vegetariana, i l’altra ho va ser durant un temps.

Bàrbara Bartralot, alumna de 1r de Batxillerat

“Vaig fer-me vegetariana, perquè m’horroritza el patiment dels animals”

Leire Chávez: Quan vas començar a ser vegetariana? I per què?
Bàrbara: Vaig començar l’octubre de 2017. Vaig decidir fer-ho, perquè vaig començar a informar-me sobre la indústria càrnica, làctia, i d’altres. I em vaig quedar horroritzada de tot el que pateixen els animals, fins al punt que menjar carn em feia sentir malament. Així que després de 2 anys intentant convèncer ma mare, tan aviat com vaig poder, m’hi vaig posar.

Leire Chávez: Et va costar?
Bàrbara: La veritat és que no. Ho havia intentat abans, però no vaig durar gaire però des de la data que acabo de dir, no he tornat a tastar la carn; la vaig deixar de cop.

Leire Chávez: Com suplementes la B12?
Bàrbara: Intento trobar les proteïnes i vitamines en altres aliments com ara la fruita, el fruits secs, la verdura, etc. També en els ous (ja que sóc vegetariana, no vegana. )

Leire Chávez: T’has trobat amb gent que no estigui d’acord amb la teva dieta?
Bàrbara: I tant, els meus pares els primers; la famíilia en general. Tots els meu familiars mengen de tot, i la idea de canviar la meva manera de consumir aliments els desagrada. També alguns amics, que no estan d’acord amb el meu punt de vista perquè creuen que és necessària la carn, i no entenen com he estat capaç de deixar-la.

Leire Chávez: Què t’han dit?
Bàrbara: M’han comentat que hauria de prendre moltes pastilles perquè em faltarien proteïnes i vitamines. També m’han assegurat que la pell se’m tornaria d’un to més groguenc; que agafaria anèmia i que estaria més dèbil. I ara després de dos anys sense menjar carn, us puc dir que tot això és mentida, fins i tot ara tinc més energia que abans.

Lucía Freijo, alumna de 1r de Batxillerat

“Vaig ser vegetariana dos anys, però ara ja no”

Leire Chávez: Quant de temps vas ser vegetariana?
Lucía: 2 anys.

Leire Chávez: Per què ho vas deixar?
Lucía: Senzillament perquè em venia de gust tornar a menjar carn i peix.

Leire Chávez: Què et va impulsar a ser-ho en un principi?
Lucía: La meva mare ho és i a mi em va semblar una bona idea, principalment per salut.

També vaig començar a ser vegetariana perquè des de ben petita tinc una gran estima cap als animals, i mai no he volgut fer-los patir així que vaig decidir deixar de consumir-los. Sobre l’acceptació de la gent del meu voltant, la veritat és que no em puc queixar. Des d’un principi tots m’hi van fer costat tot i que literalment vaig prendre la decisió d’un dia per a l’altre.

Segons el meu punt de vista, deixar de menjar carn és important perquè no només estem fent patir els animals  sinó que menjar-ne tampoc no és tan sa com sempre ens han dit.