Què he après d’escoltar els treballs de recerca dels meus companys? (article d’opinió)

Escrit per Alin Panesi

Els alumnes de 2n de Batxillerat van presentar, el 10 i l’11 de gener passats, el TREC, el treball de recerca que han estat fent durant molt de temps. Els alumnes de 1r de Batxillerat vam haver d’escollir els treballs que més ens interessaven per escoltar-ne les presentacions que feien davant d’un tribunal de professors. Aquesta tasca ens servia per aprendre’n de les errades i també dels consells que ens donaven els mateixos alumnes o professors.

Aquí us deixo 10 fets argumentats que vaig aprendre aquell dia. Espero que us serveixi de gran ajuda per a quan us toqui a vosaltres fer aquest treball tan important.

• Escolliu un tema que us agradi.

Un dels consells més repetit va ser que triem un tema que ens agradi. El TREC necessita molta dedicació, i l’única manera de no avorrir-nos és investigar allò que ens atrau.

• Feu un pla de treball per tenir temps.

Algunes persones es van penedir de no haver començat el treball abans; explicaven que amb més temps ho podrien haver fet millor, i podrien haver fet una recerca més extensa,…

• Demaneu ajuda als tutors.

A cada persona s’assigna un tutor, aquest et va guiant i ajudant perquè el TREC estigui el millor possible. Algunes persones feien la presentació sense anteriorment haver ensenyat el treball al tutor, i, per consegüent, tenia moltes errades, fet que s’hauria resolt si el tutor els hagués corregit amb temps.

• Seguiu pautes.

Al començament et donen unes pautes a seguir. El treball ha de tenir (segons el que he investigat) uns objectius, una estructura, una part teòrica, una pràctica, una conclusió,… si alguna d’aquestes parts no hi és, es veurà reflectit a la nota final.

• Compliu els terminis que donen els professors.

Els tutors demanen un terminis per veure com va evolucionant l’alumne amb la feina. Si un alumne no compleix aquests terminis es reflecteix considerablement en la nota.

• Aprofundiu en el tema

Força professors van remarcar el següent: si tries un tema i aprofundeixes el màxim possible en el treball, la presentació serà brillant. En canvi, si agafes un tema i vols fer-ho extens però no hi aprofundeixes, la feina serà pobre i no destacarà sobre la resta.

• Establiu objectius i intenteu assolir-los.

Aquest punt està dintre de les pautes. Cada persona ha de proposar-se o establir uns objectius del seu treball i intentar que es puguin assolir.

• Prepareu la presentació.

La presentació és una part important del treball. És recomanable preparar la presentació davant del mirall per disminuir el nerviosisme i aprendre el que vols comunicar i de quina manera. És important a l’hora de presentar-ho al tribunal (és a dir, els professors que avaluen el TREC). No s’ha de balbucear, ni fer petites pauses per trobar la paraula correcta. Alguns professors del tribunal van esmentar aquestes errades. Si es practica molt, la seguretat en un mateix és més alta i llavors no es dubta del que s’explica.

• Feu una presentació atractiva.

Aquest punt s’ha de tenir en compte: feu una presentació dinàmica i divertida, amb vídeos que funcionin correctament o amb demostracions a l’aula interessants.

• Tingueu un paper o un bolígraf a les mans per relaxar-vos.

En molts TRECS vaig observar que els alumnes que presentaven tenien un bolígraf o un paper a les mans. Segons el que he escoltat, serveix per no posar les mans a la butxaca. També per tenir una posició corporal òptima per presentar el TREC.