L’escriptora Care Santos explica per què escriu novel·les al premi Menjallibres

“Escric novel·les juvenils que fan arrufar el nas als pares”, ha explicat l’escriptora Care Santos a la segona sessió d’aquest curs del premi Menjallibres, que ha tingut lloc avui dimecres 13 de febrer a l’Auditori de Vilanova i la Geltrú.

Santos sosté que amb els joves s’ha de parlar obertament de tots els temes, i per això en la novel·la “50 coses sobre mi” ha escrit sobre l’alcoholisme. “Sé que als pares no els agrada parlar-ne, però justament per això jo l’he volgut tocar el tema”, ha explicat. De fet, l’escriptora nascuda a Mataró opina que el gènere de la novel·la és el que analitza i reflecteix la realitat. Dit amb altres paraules, la novel·la és ficció però passa un mirall per la realitat. “Si l’alcoholisme juvenil és actualitat, jo no l’he volgut esquivar, i per això l’he fet entrar a “50 coses sobre mi”.

Entre les curiositats que la novel·lista ha explicat de la gènesi de la novel·la hi ha la del personatge principal, basat en el seu fill gran, l’Adrià, de 17 anys. “Quan portava cinc capítols escrits, els hi vaig deixar llegir, perquè pensava que si no li agradava el fet que em basés en ell, no ho tiraria endavant”, ha dit Santos. La sorpresa va ser que a l’Adrià, el seu fill, els cinc capítols el van entusiasmar. Tant, que va animar la mare a continuar escrivint-ne més. “Cada dia em preguntava quants capítols li deixava llegir més”, ha recordat l’escriptora.

Per acabar, els alumnes de 1r i de 2n d’ESO dels instituts de Vilanova i la Geltrú li han formulat un bon estol de preguntes. L’alumna Blanca Ferrer Parés, de 1r d’ESO [vegeu-la a la fotografia] li ha preguntat quant de temps triga a escriure una novel·la. “Escric 5 pàgines diàries, per tant en un mes i mig puc tenir-ne escrita una, però després m’estic quatre mesos més repassant-ho tot, des del principi fins al final, així que, en total, poden passar uns cinc mesos bons”, ha respost Care Santos.

A més, la novel·lista ha detallat que encara hi ha una altra tasca, que no ha comptabilitzat en el temps, complexa, que és fer l’esquema i la preparació inicials, just abans de començar a escriure res.

Un altre alumne li ha preguntat sobre la sinopsi de la contracoberta del llibre. L’alumne ha opinat que revelava massa de què anava el llibre. “A la següent edició del llibre prometo fer-ho canviar”, li ha dit l’escriptora, que ha conclòs la xerrada explicant que està treballant en més novel·les, que sortiran publicades a la tardor.

Nota

Care Santos és una de les escriptores que aspira junt amb Eloy Moreno i David Lozano a guanyar el premi Menjallibres 2019.