La importància d’escriure sense faltes d’ortografia

Escrit per Tomás Perazza

L’ortografia és el conjunt de regles que regulen l’escriptura, nascuda a partir d’un acord per conservar la unitat de la llengua escrita. Les regles ortogràfiques no solen tenir una relació directa amb la comprensió lectora. Per exemple, una persona que domina el seu idioma no hauria de tenir cap problema per entendre un enunciat amb faltes ortogràfiques, però una oració ben escrita aconseguiria que el lector rebi el missatge d’una manera més neta i directa.

A les escoles, escriure correctament és imprescindible, però, per què? Segons el meu parer, l’escriptura és vital. Sense l’habilitat d’escriure correctament, perdem molt poder per expressar el que volem dir d’una manera clara i concisa.

Per tot plegat, he decidit fer-li una entrevista a la professora de Castellà María Ángeles Moreno per aconseguir un punt de vista d’una persona amb molta més experiència en l’àmbit lingüístic.

Quins aspectes consideres més importants per aprendre a escriure sense faltes?

L’accentuació és important, i a l’institut jo la treballo des de 1r d’ESO. És clar, per dominar l’accentuació has d’identificar la síl·laba tònica. Després també hi ha les diferències entre V i B, la distinció entre S i la X, la G i J, i l’ús de la H, que no sona, i per això hi ha alumnes que la hi posen o no, independentment del seu ús correcte.

Quins són els errors ortogràfics més comuns que els teus alumnes cometen?

L’ús de la i llatina en lloc de la Y, per exemple. Això és molt comú, fins i tot al Batxillerat. I els que acabo d’esmentar:  l’ús de la H, que no saben quan utilitzar-la. També la confusió en l’ús de la G i de la J, i de la B i la V.

Quins mètodes d’estudi recomanes per millorar l’ortografia?

A banda d’estudiar les regles generals d’accentuació, o les regles d’una consonant com la B, la V, la G o la J, jo recomanaria llegir molt a casa, perquè la lectura és vital per recordar quan una paraula va amb B o amb V, i perquè les regles d’accentuació o de l’ús d’una consonant es poden recordar en un determinat moment. I el que sempre es recorda és el que has vist una, dues i tres vegades escrit en un llibre, en una novel·la, en un diari… Per això, jo recomano molt llegir. I també realitzar exercicis d’expressió escrita, perquè quan has de fer un escrit per al professor, que és un text que s’avalua, llavors vas al diccionari, consultes pagines webs, per veure si s’escriu d’una manera o d’altra, o si és millor utilitzar una paraula d’un registre o d’un altre. Així és com millorem l’ortografía., també amplies el teu vocabulari, perquè aprens noves paraules que s’utilitzen o que van millor per un determinat tema o registre, y després també recordar i revisar les regles generals.

Quina importància dones a l’ortografia per entrar al món laboral?

Quan treballes per a una empresa, i lliures un escrit amb faltes d’ortografia, això denota que la persona no té un coneixement ampli del vocabulari, ni de l’ortografia, per tant indica que la persona no ha llegit ni escrit gaire.

D’altra banda, en un àmbit més privat, la situació canvia. En missatges de text, per exemple, no és estrany parlar amb persones que abreugen les paraules, com ara “sms” (somos) i “pq” (por qué / porque) en castellà. Utilitzar aquestes abreviatures de tant en tant pot ser útil si no vols prendre’t molt de temps escrivint i vols anar-hi amb rapidesa.

Segons la professora de Castellà, un mètode per estudiar l’ortografia, a més de fer exercicis d’expressió escrita, pot ser simplement llegir. I fixar-se bé, perquè la memòria ortogràfica hi juga un paper essencial per escriure sense faltes.

En conclusió, l’ortografia juga un paper molt important en les nostres vides. No només perquè és un instrument molt important en el món laboral, però també perquè és una gran eina que enriqueix les nostres vides constantment. Tenir un bon coneixement de l’ortografia és vital per poder expressar-se per escrit al més correctament possible.