“Faig tocar la flauta, perquè és un instrument democràtic”: Salva Pérez

Escrit per Denisa Zegrean. I entrevista feta per Marta Martín i Denisa Zegrean

Quins cursos fan classes de flauta?

Els alumnes de 1r d’ESO la toquen i també estudien llenguatge instrumental. També dono classes als alumnes de 3r i 4t d’ESO. Els que ara són a 3r d’ESO han estudiat amb mi la flauta des de 1r d’ESO, per tant se’n surten. En canvi, els alumes de 4t encara no.

Quantes vegades a la setmana fas classes de flauta?

Jo dono 6 hores de classe de flauta a la setmana, perquè faig 2h amb cada grup.

Si algun dia s’obliden la flauta a casa, què passa?

És un problema perquè el material que utilitzem sempre és la flauta i la llibreta. Llavors si s’obliden la llibreta, poden agafar un full qualsevol i apunten allà les partitures, i a casa ho passen a la llibreta. Però si s’obliden la flauta, no poden seguir la classe i automàticament treuen deures d’altres matèries perquè ningú no pot estar de vacances, ningú no pot estar parat.

Perquè només es toca la flauta i no un altre instrument?

Perquè la flauta és un instrument democràtic, que tothom hi pot accedir pel seu preu. A més a més, estem en una escola pública i comprar uns altres tipus d’instruments podria comportar que alguns alumnes no s’ho poguessin permetre.

Com esculls les cançons per tocar?

Jo he estudiat la flauta al conservatori i, per tant, conec moltes peces per tocar-la. Moltes vegades no totes les cançons estan pensades per ser tocades amb la flauta i, per tant, les escullo segons el nivell de dificultat. Però el nivell de dificultat no està posat de més fàcil a més difícil, perquè, si no, hi hauria un moment que algú podria perdre’s. El que jo vaig fent és barrejar-les.

Els alumnes mostren interès per aquest instrument?

Majoritàriament, sí, encara que sempre hi ha algú que no li agrada. Amb el que em trobo més sovint és que no els agrada la música, i per això, tampoc no els agrada la flauta. Per sort, tinc pocs alumnes que responguin aquest patró.

Quantes cançons apreneu en 1 any sencer?

Com que amb cada curs el nivell va augmentant, una cosa que també incrementa és l’extensió de la partitura. Hi ha cançons més llargues i més curtes i que tenen diverses veus. En un any aconseguim tocar entre 7 i 8 cançons diferents.

Al final de curs quan els alumnes ja se saben molt bé les cançons, en feu audició?

Amb els alumnes de 1r d’ESO, n’hem fet un tast. Clarament no les toquem totes perquè tenim un temps limitat i normalment toquem 3 o 4 cançons. També en la jornada de portes obertes de l’institut, uns grups toquen cançons. I ho organitzo perquè els grups vagin rotant.

Quines dificultats trobes a les classes?

De fet, no és una dificultat sinó que és un fet. Hi ha alumnes que no han tocat mai la flauta i tot aquest procés de començar des de nivell quasi zero es nota molt. Funcions  bàsiques com tapar molt bé els forats, els costa als alumnes que no han tocat la flauta des de petits. Per una altra part jo això ho tinc en compte, valoro molt l’esforç i l’evolució de començar de zero i acabar tocant cançons treballades a classe perfectament.

Quin és l’objectiu que t’has marcat aquest any?

Cada any com a objectiu em marco que aquests alumnes sàpiguen llegir una partitura correctament sense haver d’apuntar-se les notes a sota i coses d’aquest tipus. Perquè vull aconseguir això? Doncs, bé, la partitura és un altre tipus de llenguatge que no sempre l’han treballat, que no és difícil i està comprovat que uns nens que tinguin unes nocions bàsiques amb un any treballant-ho ho fan correctament. Aquest objectiu l’he marcat perquè trobo que a la gent, en global, li falta saber llegir partitures.

Creus que la música és una afició com practicar un esport?

Depèn de cada persona. Per exemple, a tu et pot agradar la música o tocar un instrument i no tens per què voler viure’n.  També et pot agradar jugar a futbol i no has de viure’n. Però el fet d’estudiar música, entre moltes altres qüestions, comporta la pràctica. Això vol dir que si tu practiques el futbol, a casa no has de seguir entrenant-t’hi però si toques un instrument, a casa sí que l’has de practicar i aquesta pràctica et fa prioritzar què t’agrada i què no. Molta gent confon l’oci amb l’estudi; es pensen que si agafes un instrument i te’n vas a tocar amb els teus amics, ja estudies música, però, en canvi, si agafes una pilota i te’n vas a jugar a futbol és oci. La música pot ser una manera de desconnectar o relaxar-se igual que jugar a un esport o fer qualsevol altre activitat.

Ara bé, si t’agradaria viure de la música, això ja és una altra història.

Ens hem assabentat que et dediques a la música fora de l’institut.

Sí, toco en una cobla. Encara que sembli mentida, ja fa més de trenta anys que hi toco la trompeta. He tocat en molts grups; de fet, vaig començar tocant en una banda de la ciutat de València. En l’actualitat, des del 2014 toco amb aquesta cobla anomenada ‘‘Cobla Maricel’’ de Sitges. Fem de tot, ballades, concerts. A Vilanova, toquem uns quants cops a l’any.

Trobes que la música ens fa millors persones?

La música connecta amb una part de tu que altres activitats no ho poden fer. Una cosa tan senzilla  com preguntar-te quina música escoltes, ja et fa pensar en tu mateix. Dit d’una altra manera, la música et connecta amb tu mateix, la qual cosa et fa treure una part teva que tens molt bona. Com a activitat artística, un artista no viu l’art íntimament sinó que ho volen mostrar a l’exterior, com fa un pintor, que també vol mostrar les seves pintures. És a dir, un músic sempre vol que l’escoltin.