Entrevista a les professores Marta Ferrer i Susana Presas

“Quimera és una optativa de 3r d’ESO que té com a objectiu dotar l’Espai Far de més continguts”

Entrevista feta per Denisa Zegrean i Candela González

Expliqueu-nos el projecte “Quimera”, que vau començar l’any passat.

Abans que s’iniciés el cur passat, vam estar rondant per museus, institucions, etc. També vam estar prarlant amb persones del món de la Cultura, i de cop i volta vam decidir escollir el Far com un element primordial del patrimoni de Vilanova. Vam escollir el Far, perquè és al logo de l’institut, també per la seva simbologia, que és il·luminar. A més, l’institut també te aquest objectiu d’il·luminar els alumnes cap a sortides professionals, cap a la vida laboral.

Més motius que us van portar a escollir el Far de Vilanova?

Sí, perquè el Far forma part del nostre barri i vam decidir que era una oportunitat per donar a conèixer-lo. A més a més, el Museu de l’Espai Far tenia i segueix tenint certes necessitats en el sentit que necessita algunes produccions, treballs, investigacions, vestir el contingut a alguns itineraris que proposa (itineraris turístics pel barri de mar) i aquí és on vam veure l’oportonitat de fer aquests continguts amb els nostres alumnes i lliurar-los-hi. D’aquesta manera es pot dir que treballem per a l’Espai Far o que treballem per a l’Ajuntament fent aquesta feina.

Per què creieu que pot ser útil aquest projecte als alumnes?

Per molts motius. Per exemple:

• Perquè els alumnes coneguin millor el nostre barri. Hem descobert que el Far està a dos minuts a peu i molts alumnes que han passat per “Quimera” no hi havien estat mai, o només l’habien vist de lluny. No sabien que més amunt del Far hi havia una ermita (l’ermita de Sant Cristòfol). Perquè hi havia una desconeixença molt gran del nostre propi barri.
  • Perquè l’Espai Far en principi era la casa on vivia el faroner, i l’utilitzaven els pescadors. Actualment és un museu i recull la vida marinera, per tant és una bona part de la història de Vilanova. Des dels inicis mariners fins a l’actualitat es veu el creixement de Vilanova en l’àmbit econòmic, fet que ha transformat la ciutat.

Per què vau triar el nom de “Quimera”?

Perquè “Quimera” ens proporciona el fet de poder dotar el projecte d’un simbolisme i d’arrelar-lo a la mitologia. Una quimera, per una banda, és una il·lusió, un projecte a fer que al principi pot semblar molt complicat o molt difícil. Per una altra banda, és un ésser mitològic. Per aquest doble sentit, el vam escollir.

Com va anar el projecte l’any passat?

Creiem que va superar les nostres expectatives. Nosaltres vam començar amb una il·lusió d’una cosa que era molt difícil, amb uns alumnes que havien escollit l’optativa sense saber el que havien de fer, i la veritat és que la il·lusió que vam despertar en els alumnes, ens va agradar molt. Vam arribar a fer coses que eren impensables (com ara guies per a l’Esapi Far, fer tallers per a criatures, donar a conèixer la nostra feina als companys de l’institut i vam tenir tant de renom, que després de sortir a la premsa, la ràdio Onda Zero ens va trucar i vam anar a fer una entrevista per explicar-los-ho.

Teniu pensat seguir amb l’assignatura “Quimera”?

Sí, ja estem en el segon any. Hi hem afegit altres continguts, perquè la idea d’aquest any és fer rutes turístiques per Vilanova, participar a “la nit dels museus”, que es fa una nit a tot Europa, i totes les altres coses que ens vagin sorgint en funció de les necessitats del museu.

De quins cursos són els alumnes?

És una optativa de 3r d’ESO. És una optativa per a tothom i ens sorprenem d’alumnes que, en altres assignatures no mostren gaire d’entusiasme, en “Quimera” estan motivats i acaben fent activitats que ni ells sospitaven que mai farien.

Ens podeu recordar cap anècdota?

Hem creat un grup de “quimerians”, és a dir els exalumnes que no volen deixar l’assignatura, i segueixen en contacte amb nosaltres.

Altres anècdotes és que també hem organitzats alguns esmorzars per celebrar la feina ben feta.

Moltes gràcies i felicitats per la iniciativa.