“El que atreu del tamborí és la facilitat de moviment i de coordinació”

Entrevistem els professors d’Educació Fisica Marco González i Federico Esteban. Per Gemma Carbonell i Denisa Zegrean

En Federico Esteban i en Marco González són professors dinàmics, perquè a les classes fan que l’hora passi ràpidament. Primer, perquè ens fan jugar a l’últim esport de moda, com el tamborí. I segon, perquè les seves explicacions són amenes. La seva manera de ser es reflecteix a les classes que imparteixen.

Com prepareu les classes?

FEDE

Apunto i distribueixo al calendari les sessions perquè hi hagi esports i activitats diferents. Cada setmana vaig revisant-ho i refent-ho tot depenent del que m’ha donat temps a realitzar. És a dir, planifico les classes amb antelació.

MARCO

Intento observar els alumnes per poder veure si connecto amb el seu interès i d’aquesta manera inspirar-me en el que vull proposar. També em serveix fixar-me en algun company i que m’expliqui algun mètode que ha provat i si li ha anat bé, l’aplico, perquè així jo pugui millorar les meves classes. A més a més, m’informo per Internet i miro vídeos d’experiències que han tingut altres professors.

Com estructureu l’hora?

FEDE

Les meves sessions d’educació física sempre es distribueixen, primer, en escalfament i, a continuació, el que s’hagi de treballar aquell dia. Però sempre hi ha d’haver un escalfament previ ja que els serveix per desconnectar de la classe anterior i després iniciar una activitat física. Per això, el que jo personalment prefereixo és començar fent unes quantes voltes a la pista de futbol, o bé uns estiraments o jocs d’escalfament. He decidit que d’aquesta part s’encarreguin els alumnes.

MARCO

M’agrada realitzar les classes de manera dinàmica i més lliure, ja que les sessions són curtes i d’aquesta manera els alumnes sense adonar-se’n es motiven i s’activen ràpidament.

Què és el més important d’una classe d’Educació Física?

FEDE

El més important és sobretot tenir el control de la classe en el sentit de que tothom s’assabenti del que s’ha de treballar i que escoltin per saber el que es durà a terme a continuació. Tot i que, com a qualsevol classe, no sempre és possible.

Així que els alumnes te’ls has de guanyar i tenir-los engrescats, contents i motivats.

MARCO

Des del meu punt de vista, després d’un bon temps impartint classe d’Educació Física, el fet més important  és que l’alumne valori i cuidi l’activitat que proposo de fer al gimnàs. I també que respecti els companys que participen en la mateixa sessió.

Què valoreu dels vostres alumnes?

FEDE

Jo intento respectar les diferents maneres de pensar i de treballar de tots els alumnes en el sentit que tothom ha de tenir els mateixos drets, però també el deure d’esforçar-se.

MARCO

Estar present en les activitats, és clar. Esforçar-se i intentar comprendre les normes de l’activitat és necessari per fer-ho el millor possible, i això automàticament fa superar les dificultats i les frustracions. També tinc en compte que la matèria agradi i que cada alumne millori, se superi a cada classe.

Per altra banda, em fixo molt en les relacions que mantenen els alumnes entre ells; que vulguin ajudar els companys amb dificultats i que es respectin entre tots. Hi ha més coses, però aquestes serien les principals.

Qui va proposar l’activitat de vela? Els alumnes aconsegueixen cap títol?

FEDE I MARCO

La idea va sorgir d’uns quants professors vilanovins, que sabien que hi havia la possibilitat de realitzar aquesta activitat. En vam ser informats per les professores Susana Presas i Conchi Pellón. Vam aprofundir-hi, vam reunir-nos amb la directora juntament amb l’equip del Club Nàutic de Vilanova i la Geltrú. I a partir d’aquí ens va semblar una bona idea per treballar amb els alumnes de 1r a 4t d’ESO.

Per aconseguir el títol, a part de les hores treballades en horari escolar durant els quatre anys lectius, també és necessari realitzar un curs durant l’estiu.

Ara els alumnes estem jugant a tamborí a les classes. Per què heu escollit aquest esport i per què agrada tant? I d’on heu aconseguit el material?

FEDE:

Perquè aquests esports, que no són tan mediàtics i normalment són menys coneguts per la població, compten amb una tradició en Educació Física. És el cas de l’hoquei o el bàdminton.

El meu company Marco Gonzalez va portar el material de l’Associació de Tamborí de Catalunya, perquè hi té un amic. Com que aquesta activitat ha agradat tant, hem proposat al final de curs fer un campionat de tamborí .

MARCO

Això ve d’una experiència d’un dia que vaig anar a la platja a l’estiu i vaig veure un grup de gent jugant al tamborí i els vaig demanar si m’hi podia unir. Me’n van facilitar el material i em van indicar els llocs on podia jugar-hi. Vaig començar a entrenar-m’hi cada quinze dies i, finalment, vaig estar un any competint-hi

Crec que el que atrau del tamborí és la facilitat de moviment i de coordinació.