El carrer de Sant Joan, una obra d’art reivindicativa, creada pels alumnes de 3r d’ESO

Escrit per Ayman Benssouna i Alin Panesi

Fa sis anys, a Vilanova i la Geltrú es va decorar només una plaça i dos carrers. Enguany, s’han decorat més de quaranta espais ja siguin places, trams o carrers sencers. Però aquest nombre no és el més important.

Segons escriu el vilanoví Xavier Escofet al diari Eix Diari, aquesta activitat representa molt més que xifres, perquè s’estan movent moltes escoles i instituts conjuntament amb el veïnat. Pares i mares, comerços, professors, entitats treballen conjuntament perquè els carrers de la ciutat llueixin. Aquests són els números que sí que importen, tal com escriu el vilanoví Xavier Escofet.

Així doncs, la importància del projecte és la cohesió social, el bon veïnatge, fer escola, fer AMPA… Allò important és la convivència i el saber fer, i sobretot entendre l’esperit vilanoví sobre el Carnaval. Com a projecte comú és important el fet de creure-s’ho.

Guarnir carrers potser no és la solució per a la cohesió social, però ajuda a fer ciutat i potser així, un vespre, “no et farà tanta vergonya baixar unes escales i preguntar com va tot al qui viu a sota de casa teva”, tal com escriu el vilanoví i impulsor d’aquesta iniciativa Xavier Escofet.

D’altra banda, cal dir que, per a l’institut Baix a mar, aquest any és el tercer consecutiu que ha decorat el carrer de Sant Joan. Per a saber-ne més informació, hem entrevistat la coordinadora de 3r d’ESO, Sara Tapia, a la qual li hem preguntat sobre la iniciativa, que l’han dirigit a favor del civisme i en contra de les agressions sexuals.

De què tracta el projecte que han fet els alumnes de 3r d’ESO al carrer de Sant Joan?

Els alumnes de 3r d’ESO van començar a fer-lo aquest trimestre, i li dèiem “Fem Campanya”. La iniciativa dona resposta a una demanda que fa la FAC (Federació d’Associacions del Carnaval), que prepara una campanya per fer la prevenció contra el civisme i les agressions sexistes de cara a Carnaval. Llavors, nosaltres hem creat un projecte en què els alumnes han fet uns cartells que giren al voltant de l’eix contra els problemes socials mencionats anteriorment. També han fet un vídeo que respon contra el civisme.

Creus que és bona idea decorar els carrers amb manualitats fetes pels alumnes?

Sí, opino que és bona idea que l’alumnat participi a la decoració, evidentment. A més, aquest any la temàtica anava lligada al projecte i ens ha semblat bé per fer-ne difusió.

Per què guarniu sempre el carrer de Sant Joan?

Sempre decorem el carrer de Sant Joan perquè els de l’Associació Compartir Experiències, Compex, ens hi ajuden. Per exemple, ens deixen el pati, ens fan xocolata desfeta a l’hora d’esmorzar, hi tenim lavabos. És a dir, tenim bones condicions perquè puguem passar unes hores d’un matí previ al Carnaval perquè guarnim tot el carrer.