Com posar en pràctica la higiene del son? (article d’opinió)

Escrit per Mar Oropesa Garcia

La importància del descans en l’ésser humà és essencial, però sabem com millorar la qualitat de les hores que invertim dormint?

La qualitat del son té un impacte en la nostra salut física, mental i emocional, i comporta molts beneficis, com ara la producció o el manteniment de la massa muscular, l’increment de la capacitat del sistema immunitari, la millora de l’estat d’ànim i, per tant, la capacitat (o no) de concentració i d’aprenentatge… Dormir bé no és el mateix que descansar moltes hores, i podem dir que, en general, és més important la qualitat del son que no el nombre concret d’hores de son.

A més a més, no totes les persones necessiten dormir les mateixes hores i aquestes varien segons l’edat. També es poden produir canvis segons l’estació de l’any o el nivell d’esgotament físic o mental. La quantitat total de descans nocturn necessari oscil·la entre sis i onze hores diàries, i la mitjana és propera a les set o vuit hores per a les persones adultes. Les persones més joves acostumen a necessitar més hores que la gent gran.

Tanmateix la manca de son o la mala qualitat no només influeix en l’estat anímic i el rendiment de l’organisme, sinó que també pot jugar un paper important en el desenvolupament de diferents patologies.

Tanmateix la manca de son o la mala qualitat no només influeix en l’estat anímic i el rendiment de l’organisme, sinó que també pot jugar un paper important en el desenvolupament de diferents patologies.

La importància del descans és essencial, però com podem millorar la qualitat de les hores que dediquem a dormir?

A continuació, proposem alguns hàbits i rutines que ens permetran disposar d’una millor higiene de la son.

L’alimentació hi té un paper fonamental. Ingerir aliments lleugers en els sopars farà que la digestió sigui menys pesada. De la mateixa manera, no és recomanable anar a dormir just després de sopar, sinó que hauríem de deixar passar una estona. Deixar passar dues hores després del sopar abans de ficar-se al llit, no prendre estimulants (cafè, cacau, té, alcohol…),

També és important  aixecar-se cada dia a la mateixa hora i ficar-se al llit només quan s’estigui somnolent, fer-se un bany calent abans de ficar-se al llit; la roba que portem també és un factor que influeix, perquè és important, portar roba lleugera que ens permeti canviar de postura amb llibertat i adoptar una posició còmode. Cal mantenir una temperatura constant a l’habitació, tant el fred com la calor poden afectar la qualitat del nostre son. Dormir a l’estiu amb aire condicionat, per exemple, no és una conducta recomanable per al bon funcionament del nostre organisme. La temperatura ideal és aproximadament 21 graus.

D’altra banda, cal evitar realitzar exercici físic intens almenys 3 hores abans del descans. Evitar soroll i llum excessives, no fer servir  el llit per a activitats alienes al somni (oci, estudiar, mirar la televisió, etc.), es recomana escoltar música suau o llegir abans de ficar-se al llit.

La finalitat és aconseguir uns hàbits de son saludables, que facilitin un descans reparador, profund, continuat i de qualitat. La seva importància recau precisament en el fet que ens permet restaurar i reorganitzar les funcions psicològiques i físiques utilitzades durant el dia. Si malgrat l’establiment d’aquestes pautes no ho aconseguim, és recomanable consultar amb un expert.

Un bon descans nocturn és imprescindible per una adequada salut física i mental. Practiquem bons hàbits per gaudir de la vida!

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>