Alumnes del Baix a mar premiats en els problemes a l’Esprint

S'ha produït un error en obtenir un àlbum extern. Comproveu l'adreça de l'àlbum. Ajuda.
Un dels sis equips del centre va quedar tercer classificat de tot Catalunya en la categoria de 3r i 4t d’ESO

El passat dimarts 27 d’octubre, una representació d’alumnes de l’institut Baix a mar de Vilanova i la Geltrú es van desplaçar fins al Museu de les Matemàtiques de Catalunya (MMACA) per recollir el premi corresponent al tercer lloc obtingut en l’edició passada dels problemes a l’Esprint. L’acte va constar de diverses activitats de caràcter lúdic matemàtic (on els alumnes posaven a prova diferents coneixements matemàtics) i el lliurament de premis presidit per la senyora Teresa Pijoan, directora General d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat.

El passat curs, l’institut Baix a mar es va inventar el DIA A L’ESPRINT. La diada estava adreçada a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO del centre aprofitant el concurs organitzat per la Feemcat, Problemes a l’esprint. A la disputa dels problemes de caràcter matemàtic, el centre va completar la proposta amb la participació del projecte CONTES A L’ESPRINT (projecte en fase embrionària del CESIRE de llengües).

El dia a l’Esprint

El concurs dels Problemes a l’esprint és un recull de 10 problemes per ser resolts de forma col·lectiva i telemàtica en el menor de temps possible. Els grups participants en el concurs participen des del propi centre i, envien les respostes al centre de dades que, automàticament, respon amb la correcció de la resposta. Un exemple de problema seria el següent:

En un laberint quadrat com el de la figura hi ha nou sales amb portes en tots els envans que separen les sales. Quan una persona travessa una porta immediatament aquella porta es tanca i ja no es pot tornar a obrir.

problema

Quants camins diferents hi ha per anar des de la sala X fins a la sala Y?

Els mateixos alumnes (en una altra franja horària) varen participar en els Contes a l’esprint. Aquesta activitat, com ja hem dit abans molt embrionària, té com a objectiu crear una narració en un temps determinat (màxim de 3 hores) amb unes característiques determinades. A més, a mida que l’alumnat va creant el relat, l’organització introdueix nous factors que han de ser inclosos, de forma imaginativa, en el propi relat. I, per si no fos prou complicat, cada grup ha de crear un objecte (amb materials reciclats) que acompanyi a la narració: CREATIVITAT EN ESTAT PUR!

Després de l’excel·lent resultat del dia a l’esprint del curs passat (independentment de la classificació d’un dels grups en els problemes de caràcter matemàtic), l’equip docent del centre ja està posant fil a l’agulla per l’organització d’una nova edició per al present curs. La jornada a l’ESPRINT serà el proper dimecres 9 de desembre durant tot la jornada escolar, on per un dia, desapareix l’horari ordinari per fer una activitat diferent amb uns companys diferents!