Fem una dinàmica de grup vinculada al mercat laboral commovedora

Els 2 grups de l’optativa d’emprenedoria corresponent a 4t d’ESO han realitzat una dinàmica de grup introductòria a la unitat 3 el treball i la legislació que combina gamificació, amb la defensa del dret del treball i els drets humans.
Aquesta sessió d’una hora de durada s’inicia amb la realització de dues rondes del joc “Qui és qui” adaptat al mercat laboral, on es mostren un total de 25 perfils laborals. En grups de dos alumnes, igual que al joc “Guess Who” original, els alumnes han de fer un conjunt de preguntes que els permetin esbrinar el lloc de treball en qüestió de la manera més ràpida possible.
Per a poder dur a terme la dinàmica de grup, l’alumnat rep una fitxa personalitzada amb un perfil laboral, així mateix disposen de colors que permeten pintar el cos i un premi en forma de bocí de xocolata que els ajudi a trobar la motivació per a guanyar la partida de manera competitiva i educativa.
Però tal com diu la introducció al joc, en aquest “Qui és qui” res és el que sembla, l’objectiu del joc és aprendre el significat del concepte “el treball et fa lliure”. Així que després de 20 minuts de partides ràpides, braços pintats amb números i premis dolços, procedeixo a aturar el joc i els hi faig veure un vídeo commovedor de na Francine Cristophe, supervivent del camp de concentració de Mauthausen.
Amb només dos minuts de vídeo d’aquesta supervivent de l’holocaust es dona el sentit de la sessió. Res ha estat casual, l’estrella de David, els tatuatges al braç i la xocolata aturen els riures desfermats pel joc i posen a tothom al seu lloc.
Es fa el silenci i s’aprecia el respecte absolut a l’aula, d’un tema que pràcticament tot el grup desconeixia ha servit per rebre una lliçó de vida. Qui perd els orígens, perd la seva identitat.
Finalment, els alumnes visualitzen els diferents codis QR disponibles a la fitxa de l’activitat i fan una visita virtual amb ulleres de realitat virtual al camp de concentració d’Auschwitz que posa punt final a la sessió. No calen paraules, els alumnes ben tranquils i conscienciats recullen la classe i tornen a la seva quotidianitat.