Retratem el barri

El 3r trimestre l’alumnat de 1r d’ESO dins l’àmbit Social-Humanístic ha realitzat el projecte “Retratem el barri” en el marc de Fotografia en curs. El projecte ens ha permès conèixer el barri Fort Pienc a través de la fotografia.

Vam iniciar el projecte amb la visita a l’exposició d’Ilse Bing a la KBR Fundació Maphre com a tret de sortida. En aquesta sortida vam visitar l’exposició de la fotògrafa i també vam realitzar un taller de cambra fosca. Després vam fotografiar panoràmiques a la platja amb una càmera instax que ens va cedir #fotografiaencurs.

A continuació algunes imatges del tret de sortida:

Un exemple d’una de les panoràmiques que vam realitzar:

Posteriorment a l’institut vam seguir coneixent Ilse Bing, la història de la fotografia i referents fotogràfics que al llarg de la història han documentat ciutats, oficis i barris. Entre d’altres: Xavier Miserachs, Berenice Abbott, Francescs Català-Roca, Jordi Bernadó… Aquestes primeres sessions ens van ajudar a enfocar-nos i profunditzar en l’objectiu del projecte: conèixer el barri i retratar-lo inspirant-nos en un fotògraf referent.

Vam conèixer els paràmetres tècnics de la fotografia: enquadrament, regla dels terços, angulació i punt de vista… També vam realitzar una línia dels temps on col·locar fets històrics en relació amb el descobriment de la fotografia i com les imatges poden evocar-nos moltes històries, també vam crear la nostra història.

Més endavant, per equips cooperatius vam sortir dues vegades pel barri Fort Pienc, la primera per fer una fotografia en esborrany de l’indret que volíem fotografiar i la segona per fer la fotografia definitiva. Aquest cop vam sortir amb càmera reflex i trespeus.

De les fotografies finals vam triar-ne una, dues o fins i tot tres per equip. Aquestes imatges ja formarien part de l’exposició fotogràfica final del barri Fort Pienc. Les imatges les hem exposat a l’institut, al vestíbul, a les escales i al primer pis.

El passat 8 de juny vam fer l’exhibició pública, vam convertir l’institut en una sala d’exposicions. Al costat de les imatges vam penjar les cartel·les i el text narratiu que vam fer de cada fotografia.

Ha estat un projecte molt enriquidor, esperem que d’aquí a 50 anys els alumnes del nostre institut puguin conèixer com era el barri Fort Pienc quan nosaltres fèiem 1r d’ESO i puguin valorar la nostra feina.

A continuació algunes imatges:

Us mostrem un exemple de la foto final del grup 6: Niraj, Allison, Max, Zambra, amb la corresponent cartel·la i el text narratiu:

Un mercat que desapareix

—Te’n recordes d’aquell dia, un 23 de maig del 2023, quan vam anar nosaltres tres d’excursió al mercat dels Encants? — vaig preguntar als meus dos amics, emocionat per tornar a veure aquell lloc tan bonic. Feia temps que no hi anava, perquè vaig anar a viure a un altre lloc. Els meus amics ja l’havien vist més vegades perquè encara vivien allà, a Barcelona.

— Apa sí!, Aquella excursió que vam fer amb l’institut aquell dia tan assolellat aquell dia tan assolellat. Vam anar d’excursió per un projecte que fèiem en el que havíem de fer fotografies d’aquest mercat tan especial.

— I després vam anar al parc a fer un pícnic— va dir un del meu amic Joan

Nosaltres encara estem al·lucinant de veure quant ha durat aquell mercat perquè està obert des del 2013, allà a les Glòries, tot i que abans ja feien paradetes similars des del 1200. Malgrat que sembli que el mercat està en perfecte estat, no ho està. Dels anys que fa que és obert, el color s’està esborrant i les parets s’estan desenganxant. Els veïns del barri hem demanat que ho restaurin.

Finalment, podeu accedir a la nostra exposició virtual a través de la pàgina de Fotografia en curs.