Tallers per un consum nadalenc responsable

La compra conscient durant les festes i ‘les tres R’ en el moment d’escollir la decoració de les cases i centres educatius van ser els assumptes centrals dels tallers en què van participar l’Institut Milà i Fontanals i el Col·legi Sant Ramon Nonat​.

L’alumnat de l’Institut Milà i Fontanals i del Col·legi Sant Ramon Nonat, va gaudir d’uns tallers impartits per SomlaClau, una associació membre de la xarxa Barcelona + Sostenible, amb l’objectiu d’aconseguir una celebració de les festes nadalenques més sostenible.

Gràcies a aquesta formació, l’Institut Milà i Fontanals ha optat per una decoració nadalenca sostenible. Des de l’associació, els van parlar del greu problema dels milers de tones de plàstic que aboquem cada any als oceans i de la gran quantitat d’emissions de gas metà a l’atmosfera, entre d’altres. També van parlar de l’activista de 16 anys Greta Thunberg, referent de bona part del jovent d’avui.

Així, l’alumnat va decidir aplicar ‘les tres R’ en el moment de decidir la decoració de Nadal del centre: Reduir, Reutilitzar i Reciclar:

Reduir: “hem de començar a consumir de manera més responsable i sostenible. No podem continuar comprant de manera compulsiva, capriciosa i innecessària”.

Reutilitzar: “donar una segona vida a tots aquells materials i objectes que sigui possible. És per això que, aquest Nadal, un dels moments de l’any on més consumim, farem la decoració reutilitzant ampolles i bosses de plàstic. Els donarem una altra vida i així començarem a posar el nostre granet de sorra per allargar la vida del planeta”.

Reciclar: “és indispensable utilitzar sempre els contenidors corresponents”.

El Col·legi Sant Ramon Nonat, per la seva banda, també valora positivament el taller. El tema principal va girar al voltant de definir què vol dir fer un consum responsable, conscient i sostenible. Durant la xerrada, l’alumnat va fer una profunda reflexió i aquestes són les principals conclusions que en va treure:

“De vegades, ens precipitem a l’hora de comprar i no pensem si realment ho necessitem. Quan s’apropen les festes de Nadal, les empreses fan moltíssima publicitat i això sovint ens porta a comprar compulsivament. Cal que siguem més reflexius i pensem bé abans de prendre la decisió sobre si comprar o no. El diàleg derivat de la sessió amb SomlaClau ha fet que ens plantegem comportaments que sovint ni tan sols ens parem a pensar”.