Les Franqueses commemora el 40è aniversari de l’accident ferroviari de 1979

L’Ajuntament ha organitzat actes pels dies 3 i 6 de desembre

El 6 de desembre es compliran 40 anys de l’accident ferroviari de les Franqueses en què van perdre la vida 22 persones i més d’una cinquantena van resultar ferides. L’Ajuntament ha organitzat dos actes per commemorar aquesta data:

Dimarts, 3 de desembre

A les 11.30 hores, a la sala de plens de l’Ajuntament de les Franqueses

Signatura de la donació de fons fotogràfic de dos fotoperiodistes que van cobrir la notícia de l’accident: Ramon Ferrandis (que va captar imatges per La Veu de la Garriga i durant gairebé 30 anys cap de la secció de fotografia del periòdic El9nou del Vallès Oriental) i Miquel Riera, del Punt Avui.

Divendres, 6 de desembre

9.30 hores, al carrer Pau Casals, en el tram comprès entre els carrers del Congost i de Balmes (darrere de la plaça de l’Escorxador), acte de commemoració de l’accident ferroviari de 1979.

L’acte vol ser un moment per recordar les víctimes i també d’agraïment cap a totes les persones que van participar en les tasques de rescat, tant professionals com persones anònimes que hi van col·laborar. Per tant, és tracta d’una commemoració oberta a tota la ciutadania.

Alhora l’alcalde, Francesc Colomé, incidirà en les millores que encara s’han de dur a terme a la línia R3. És per aquest motiu que s’ha convidat a tots els alcaldes i alcaldesses del tram sobre el qual es reclama el desdoblament de la línia entre Montcada i Vic.

A l’acte també hi assistirà el conseller de Territori i Sostenibilitat, l’Hble. Sr. Damià Calvet, així com representants dels centres sanitaris, forces de seguretat, bombers, i víctimes de l’accident.

Dades sobre l’accident

El 6 de desembre de 2019 es compliran 40 anys de l’accident ferroviari de les Franqueses. Aquell dia un comboi que baixava direcció Barcelona per la línia R3 va xocar frontalment amb un tren que pujava direcció Vic a l’alçada del carrer Pau Casals més propera a la plaça de l’Escorxador. El maquinista que conduïa el tren que havia sortit de Ripoll va detectar que els frens no funcionaven correctament, a Sant Martí de Centelles van baixar els passatgers, però va continuar circulant cap a Barcelona per a la seva reparació. Durant el trajecte, el comboi es va aturar a Figaró per deixar passar un altre tren, el conductor va baixar i quan va tornar a sortir de l’estació va veure que el tren havia emprès la marxa sense control ajudat pel pendent.

A l’estació de la Garriga no es va poder evitar que el comboi continués baixant direcció Barcelona. Es va decidir tallar la corrent de la catenària, però finalment, cap a les 9.30 hores, va xocar frontalment amb un altre tren que havia sortit feia pocs minuts de Granollers. El resultat de l’impacte va ser 22 persones mortes i més d’una cinquantena ferides.

Aquest accident es va convertir en portada de molts diaris locals, nacionals i estatals de l’època, i diverses autoritats del moment es van desplaçar fins al lloc dels fets. Uns anys després, l’any 1984, el maquinista que va abandonar el tren va ser condemnat per aquests fets. L’alcalde de les Franqueses del moment, el primer alcalde democràtic, Ricard València, va emetre un comunicat i va fer arribar una carta als representants dels governs català i estatal de l’època en què demanava buscar solucions i no víctimes. “Demanem públicament i particular, al Govern i en conseqüència al Ministeri de Transports i Comunicacions, que exigeixin d’immediat a RENFE, l’aplicació de les mesures de seguretat que una línia de ferrocarrils ha de tenir”, deia València.

http://www.lesfranqueses.cat/actualitat/noticies/2019/11/27/les-franqueses-commemora-el-40e-aniversari-de-l-accident-ferroviari-de-1979

https://www.elpuntavui.cat/societat/article/5-societat/1703208-la-republica-reconstrueix-el-greu-accident-del-1979.html

https://www.naciodigital.cat/noticia/168224/accident/franqueses/1979/quan/ja/es/patia/inversions/rodalies