Estratègia digital

L’Estratègia Digital de Centre (EDC), es divideix en dues parts: estratègia i cultura digital del centre.  El procés per elaborar la part estratègica consta de quatre fases: diagnosidefinició d’objectiusplanificació i avaluació

Aquest procés és circular, ja que l’avaluació pot portar a replantejar les altres fases. Cal tenir en compte que l’EDC és un document viu, que es va actualitzant durant la seva implementació. 

Diagnosi

El primer pas que s’ha dut a terme en l’EDC ha estat la realització d’una diagnosi per determinar els àmbits en què el centre pot millorar i en quins s’ha de mantenir.

  • La SELFIE ha permès al centre avaluar en quin punt es troba en la integració de les tecnologies digitals en la docència, en l’aprenentatge i l’avaluació.
  • El professorat i l’alumnat va respondre a uns qüestionaris i a partir dels seus resultats la Comissió EDC va definir i prioritzar els objectius per millorar en l’ús de les noves tecnologies i tècniques d’aprenentatge.

Objectius

Els objectius definits un cop realitzada la diagnosi inicial han estat:

  1. Impulsar la formació digital relacionada amb els interessos de les famílies.
  2. Promoure l’interès de les famílies per les comunicacions del centre.
  3. Potenciar la formació continua en metodologies innovadores d’aprenentatge.
  4. Millorar la gestió de les incidències tècniques.
  5. Promoure l’ús responsable dels dispositius digitals.
  6. Desenvolupar la cultura digital del centre.

Planificació

La Comissió d’Estratègia Digital del Centre ha  elaborat i planificat el conjunt d’activitats específiques per assolir cadascun dels objectius  prioritzant, la necessitat, els recursos necessaris, la viabilitat i el seu grau d’impacte. Algunes d’aquestes accions inclouen:

  • Realització de sessions de formació en eines digitals a l’inici del curs.
  • Xerrades sobre l’ús de pantalles i seguretat en línia.
  • Avaluació i actualització de la documentació digital del centre.
  • Anàlisi i millora de la comunicació externa i xarxes socials del centre.
  • Ampliació de la formació en competències digitals.
  • Creació d’espais de treball i reflexió per a compartir pràctiques innovadores.
  • Diversificació i augment de les hores de coordinació TIC.
  • Millora del sistema de seguiment i gestió d’incidències.
  • Inclusió d’activitats en el Pla d’Acció Tutorial (PAT) per a l’ús digital en la llar.
  • Desenvolupament experiències immersives sense dispositius mòbils per a la comunitat educativa.
  • Creació i actualització de la documentació sobre Cultura Digital.

Avaluació

A continuació, es detallen els indicadors proposats per a algunes de les accions definides en la planificació:

  1. Impulsar la formació relacionada amb els interessos digitals de les famílies:
    • Nombre de famílies que han participat en formació digital durant l’any.
    • Nivell de satisfacció de les famílies amb la formació digital.
    • Nombre de programes de formació digital dissenyats per a satisfer les necessitats dels diferents grups de famílies.
    • Nivell d’ús de les tecnologies digitals per part de les famílies després de la formació.
  2. Promoure l’interès de les famílies per les comunicacions del centre:
    • Increment de l’ús dels mitjans de comunicació del centre.
    • Nombre de visites a la pàgina web del centre.
    • Nombre de seguidors o subscriptors en les xarxes socials.
  3. Potenciar la formació contínua en metodologies innovadores d’aprenentatge:
    • Oferir una formació anual en l’àmbit digital.
    • Participació d’almenys un 40% del professorat en la formació.
  4. Millorar la gestió de les incidències tècniques:
    • Temps de resolució de les incidències tècniques.
    • Relació entre el nombre d’incidències obertes i resoltes.
    • Índex de satisfacció dels usuaris.
  5. Promoure l’ús responsable dels dispositius digitals:
    • Índex de seguretat en línia a través d’enquestes o tasques específiques.
    • Nombre de casos d’ús inadequat.
    • Nivell de satisfacció dels alumnes i professors.
  6. Desenvolupar la cultura digital del centre:
    • Lloc públic amb la documentació corresponent.
    • Document EDC finalitzat.