L’Estratègia Digital de Centre (EDC), es divideix en dues parts: estratègia i cultura digital del centre. El procés per elaborar la part estratègica consta de quatre fases: diagnosi, definició d’objectius, planificació i avaluació.
Aquest procés és circular, ja que l’avaluació pot portar a replantejar les altres fases. Cal tenir en compte que l’EDC és un document viu, que es va actualitzant durant la seva implementació.
Diagnosi
El primer pas que s’ha dut a terme en l’EDC ha estat la realització d’una diagnosi per determinar els àmbits en què el centre pot millorar i en quins s’ha de mantenir.
- La SELFIE ha permès al centre avaluar en quin punt es troba en la integració de les tecnologies digitals en la docència, en l’aprenentatge i l’avaluació.
- El professorat i l’alumnat va respondre a uns qüestionaris i a partir dels seus resultats la Comissió EDC va definir i prioritzar els objectius per millorar en l’ús de les noves tecnologies i tècniques d’aprenentatge.
Objectius
Els objectius definits un cop realitzada la diagnosi inicial han estat:
- Impulsar la formació digital relacionada amb els interessos de les famílies.
- Promoure l’interès de les famílies per les comunicacions del centre.
- Potenciar la formació continua en metodologies innovadores d’aprenentatge.
- Millorar la gestió de les incidències tècniques.
- Promoure l’ús responsable dels dispositius digitals.
- Desenvolupar la cultura digital del centre.
Planificació
La Comissió d’Estratègia Digital del Centre ha elaborat i planificat el conjunt d’activitats específiques per assolir cadascun dels objectius prioritzant, la necessitat, els recursos necessaris, la viabilitat i el seu grau d’impacte. Algunes d’aquestes accions inclouen:
- Realització de sessions de formació en eines digitals a l’inici del curs.
- Xerrades sobre l’ús de pantalles i seguretat en línia.
- Avaluació i actualització de la documentació digital del centre.
- Anàlisi i millora de la comunicació externa i xarxes socials del centre.
- Ampliació de la formació en competències digitals.
- Creació d’espais de treball i reflexió per a compartir pràctiques innovadores.
- Diversificació i augment de les hores de coordinació TIC.
- Millora del sistema de seguiment i gestió d’incidències.
- Inclusió d’activitats en el Pla d’Acció Tutorial (PAT) per a l’ús digital en la llar.
- Desenvolupament experiències immersives sense dispositius mòbils per a la comunitat educativa.
- Creació i actualització de la documentació sobre Cultura Digital.
Avaluació
A continuació, es detallen els indicadors proposats per a algunes de les accions definides en la planificació:
- Impulsar la formació relacionada amb els interessos digitals de les famílies:
- Nombre de famílies que han participat en formació digital durant l’any.
- Nivell de satisfacció de les famílies amb la formació digital.
- Nombre de programes de formació digital dissenyats per a satisfer les necessitats dels diferents grups de famílies.
- Nivell d’ús de les tecnologies digitals per part de les famílies després de la formació.
- Promoure l’interès de les famílies per les comunicacions del centre:
- Increment de l’ús dels mitjans de comunicació del centre.
- Nombre de visites a la pàgina web del centre.
- Nombre de seguidors o subscriptors en les xarxes socials.
- Potenciar la formació contínua en metodologies innovadores d’aprenentatge:
- Oferir una formació anual en l’àmbit digital.
- Participació d’almenys un 40% del professorat en la formació.
- Millorar la gestió de les incidències tècniques:
- Temps de resolució de les incidències tècniques.
- Relació entre el nombre d’incidències obertes i resoltes.
- Índex de satisfacció dels usuaris.
- Promoure l’ús responsable dels dispositius digitals:
- Índex de seguretat en línia a través d’enquestes o tasques específiques.
- Nombre de casos d’ús inadequat.
- Nivell de satisfacció dels alumnes i professors.
- Desenvolupar la cultura digital del centre:
- Lloc públic amb la documentació corresponent.
- Document EDC finalitzat.