Batxillerat

Podrien estar fent qualsevol altra cosa

Els estudis de batxillerat són voluntaris. Constitueixen la part postobligatòria de l’ensenyament secundari. Vol dir que les persones que el cursen, com que podrien estar fent qualsevol altra cosa, pel sol fet d’estar estudiant batxillerat també es responsabilitzen dels seus estudis. Si la seva conducta acadèmica no manifesta això, el lògic és que algú els faci veure que han pres una opció equivocada. Assistir a les classes de batxillerat obligats per algú, o com si algú ens hi estigués obligant, constitueix un error d’elecció que pren la forma d’un creixent infantilisme acadèmic i que es manifesta de seguida en la conducta de l’estudiant.

Al batxillerat no manen ni els alumnes ni el professorat, sinó les matèries que el configuren

Els estudis de batxillerat són preparatoris per als estudis universitaris o per als cicles formatius de grau superior. La finalitat de l’etapa ja no és, com a l’ESO, formar la ciutadania a ser competents. Només es forma en el batxillerat la part d’aquesta ciutadania que ha triat encaminar-se als estudis superiors, i això vol dir que, per bé que el professorat faci esforços per a adaptar-se a la gran diversitats d’alumnes de què abans parlàvem, s’exigeixi sobretot que siguin els alumnes els qui s’adaptin a cadascuna de les matèries, no només perquè han triat voluntàriament aquesta opció, sinó perquè forma part de l’opció triada que, al final del període, els batxillers i les batxilleres hagin d’encarar compromisos externs que reclamen el nivell de coneixements, d’habilitats i de responsabilitats que els seus estudis els han hagut de proporcionar. Per més exagerada que pugui semblar l’afirmació, al batxillerat no manen ni els alumnes ni els professors, sinó les matèries que el configuren. Assistir a les classes de batxillerat com si no ens estiguéssim preparant per a res és un error d’elecció que es paga en les proves externes o en els estudis posteriors, perquè les matèries es vengen.