Presentació

“Caminar junts és el principi, mantenir-nos junts és el progrés i treballar junts és l’èxit.”


Com a principal novetat d’aquest curs escolar, el Govern de la Generalitat de Catalunya ha aprovat un nou decret d’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària, un currículum que consolida el model propi d’adquisició de competències bàsiques en acabar l’etapa obligatòria. La nova ordenació del currículum s’estableix seguint un model d’ensenyament i aprenentatge de caràcter competencial, amb la finalitat que l’alumne assoleixi els coneixements i les competències que afavoreixen l’autonomia, el desenvolupament personal i el desenvolupament social. 
 
El currículum enllaça amb l’etapa de primària per donar coherència, facilitar la continuïtat del procés educatiu i assegurar una transició adequada i, suposa la consolidació d’un model pedagògic, que enllaça amb la tradició pedagògica de Catalunya, que prioritza la interrelació del coneixement i la seva posada en acció.
 
De la mateixa manera, incorpora l’orientació i l’atenció a l’alumnat com a eina d’especial rellevància. Aquesta orientació serà una responsabilitat compartida entre l’equip docent per tal d’oferir un acompanyament als alumnes durant tota la seva escolarització. La consolidació i assoliment de les llengües estrangeres –dins del marc del Plurilingüisme- i de les matemàtiques també són objectius del currículum. Així, es plasmarà el reforç de les matemàtiques en 35 hores més, i de la primera llengua estrangera amb l’increment de 35 hores al llarg de l’etapa.
 
Altres aspectes destacats són la transversalitat de la competència digital dels alumnes en les diferents matèries, promovent que aquests puguin acreditar la seva competència en finalitzar l’ESO, com el fet que també acreditin la seva competència en llengua estrangera. Es mantenen les matèries artístiques i la tecnologia com a comunes -amb una distribució horària equilibrada-, i la matèria de cultura i valors ètics s’articula a l’entorn del pensament humanista i de base filosòfica –la religió es pot cursar com a alternativa a cultura i valors ètics-. Es manté també com a tret distintiu del currículum català el treball de síntesi –de primer a tercer d’ESO- i el projecte de recerca a quart.
 
Pel que fa a la distribució horària, l’etapa d’educació secundària consta de 4.200 hores destinades a les àrees de coneixement, que es reparteixen entre els quatre cursos per matèries comunes i matèries optatives. La nova norma manté l’organització en els quatre cursos d’ESO: els dos primers mantenen la coherència amb l’etapa de primària -per garantir-ne la continuïtat del procés educatiu i la transició adequada-; i en els dos darrers cursos es consolida l’adquisició de les competències bàsiques i es prepara per a la continuïtat formativa.
 
En el quart curs d’ESO s’estableix una doble opció per a aconseguir la titulació: acadèmica i aplicada. Es determina una proposta curricular que permeti a l’alumne triar entre una o les dues opcions. L’opció acadèmica condueix al batxillerat, i en aquest cas cal cursar dues matèries de les següents: biologia i geologia, física i química, llatí i economia, i una altra matèria optativa a escollir per l’alumne. L’opció aplicada condueix als ensenyaments professionals, i aquí cal cursar dues matèries d’entre: ciències aplicades a l’activitat professional, emprenedoria i tecnologia, i una matèria optativa a escollir.
 
El nou currículum s’ha elaborat d’acord amb les recomanacions de l’Europa 2020 i també té en compte els objectius de l’Ofensiva de País a favor de l’èxit escolar, que es marca com una de les fites millorar el rendiment acadèmic dels alumnes d’ESO i incrementar-ne la taxa de graduats. D’aquesta manera, es vol facilitar tant la incorporació dels alumnes als estudis posteriors i a la vida adulta, com el desenvolupament de l’aprenentatge al llarg de la vida.
 
Equip directiu
Montgat, setembre de 2023