IMPULS FP

Índex:

Activa FP

Innova FP (no disponible per al curs 2021-2022)

Orienta FP (no disponible per al curs 2021-2022)

Emprèn FP (no disponible per al curs 2021-2022)

Futura FP (no disponible per al curs 2021-2022)

CATSkills


ACTIVA FP

Coordinadora: Mònica Alfonso Buj

Què és ActivaFP?

Un programa de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, que des de 2018 ve donant suport i impulsant canvis a metodologies actives d’aula als centres educatius d’FP d’arreu de Catalunya, per desenvolupar aprenentatges basats en projectes.

Objectius

Les finalitats, objectius generals  del programa, d’acord amb cadascun dels grups d’interès que hi participen, són aquests:

En relació amb l’alumnat.

    1. Oferir a l’alumnat models d’aprenentatge que li atorguin la responsabilitat de resoldre, de manera col·laborativa, reptes i projectes vinculats a situacions similars o iguals a les que es donen en l’àmbit professional del perfil del cicle.
    2. Resoldre reptes i projectes mitjançant la recerca i la producció del coneixement necessari; definir, organitzar i fer les actuacions necessàries per assolir el resultat adequat. Validar-lo i extreure’n conclusions.

 

En relació amb l’equip docent.

    1. Assessorar i formar el professorat dels equips docents en l’elaboració de les programacions que integrin resultats d’aprenentatge de diverses unitats formatives i/o mòduls professionals. Aquestes programacions han de potenciar les competències transversals dels alumnes i l’adquisició de les competències professionals, personals i socials establertes en el perfil professional, mitjançant l’ús de metodologies d’aprenentatge basades en reptes i projectes.
    2. Assessorar i formar el professorat per dissenyar, programar, organitzar i guiar activitats basades en reptes i projectes, vinculades a situacions professionals o laborals.
    3. Assessorar i formar el professorat per dissenyar estratègies i activitats d’avaluació dels resultats d’aprenentatge, desenvolupats mitjançant reptes i projectes, dels mòduls professionals, les seves unitats formatives, i dels objectius generals del cicle.
    4. Assessorar i formar el professorat per definir i experimentar itineraris d’evolució progressiva, mitjançant:
      1. reptes plantejats per l’equip docent,
      2. reptes plantejats per empreses,
      3. transferència de coneixement per respondre a necessitats concretes fixades per les empreses que aporten solucions innovadores, i
      4. reptes que promoguin la creació d’empreses entre l’alumnat.

En relació amb els centres.

    1. Assessorar i donar suport als centres en la planificació, l’organització, l’assignació de recursos i la gestió dels cicles formatius per optimar la implantació i el desplegament de metodologies d’aprenentatge competencial basades en reptes, projectes, objectius o situacions similars o properes a la realitat laboral.
    2. Assessorar en la recerca de projectes reals d’empreses i altres entitats i la relació amb aquestes.
    3. Donar suport als centres per establir estratègies d’interrelació i coordinació entre els programes d’innovació “ActivaFP”, “InnovaFP” i Foment de l’emprenedoria.

En relació amb les empreses i altres institucions.

    1. Generar models de cooperació entre els centres i les empreses i institucions per aportar escenaris, instruments, recursos i exemples reals, a través, entre d’altres, de la Formació Pràctica en Centres de Treball i la formació dual, que contribueixen al desplegament de les metodologies actives competencials i l’avaluació dels aprenentatges.
    2. Desenvolupar models de participació de les empreses i entitats en l’organització, el desplegament i l’avaluació de les competències desenvolupades mitjançant aquest model d’aprenentatge.

Organització i metodologia de treball

L’estructura organitzativa del programa té diferents àmbits d’actuació:

    • Coordinació de les diferents xarxes
    • Coordinacions generals de seguiments de reunions i participació com integrant de la Unitat d’Innovació
    • Difusió
    • Formacions
    • Organització i generació de Documentació 
    • Connexió amb els centres de la Xarxa

 En termes específics el programa s’organitza en xarxes de centres, agrupats per nivells i  àmbits territorials, en què es comparteix coneixement, es dóna suport i assessorament mutu, i es fa intercanvi d’experiències.

 


INNOVA FP

Coordinadora:

Innova 2019 / 20
Innova 2018 / 19

InnovaFP és el programa de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya que promou la col·laboració d’empreses i centres de formació professional per treballar en projectes d’innovació i transferència de coneixement.

El programa té com a objectius:

  • Actualitzar els coneixements dels professors de formació professional, que haurà de revertir en un augment de la seva motivació i la millora de la formació dels alumnes.
  • Millorar la formació dels alumnes. En enfrontar-se a reptes reals, havent de donar resposta, no només als professors, sinó també a les empreses, milloren la seva actitud i implicació.
  • Millorar les relacions Centre formatiu–Empresa. Aquesta millora de les relacions ha d’influir en la millora dels currículums dels diferents cicles formatius, millorar la inserció dels alumnes a les empreses, així com millorar l’equipament i/o instal·lacions dels centres participants, ja sigui a través de donacions de les empreses, o bé com a inversió de les quantitats facturades a les empreses per la prestació dels serveis. A més, pot ajudar a la rendibilització dels equips menys utilitzats dels centres.
  • Augmentar la competitivitat de les empreses. El fet d’augmentar la competitivitat de les empreses no només afavoreix el teixit empresarial i facilita la millor relació dels centres amb les empreses, sinó que també fomenta que les empreses competitives, que necessitaran tècnics, facilitin la inserció dels alumnes de Formació Professional.

Per això aprofita els coneixements, competències i capacitats d’alumnes i professors de Formació Professional per ajudar a les empreses, especialment a micro i petites empreses, així com a emprenedors, a tirar endavant petits projectes d’innovació o transferència de coneixement que d’altra manera difícilment veurien la llum.

Newsletter de InnovaFP


ORIENTA FP

Coordinadora:

L’Orientació a la Formació Professional (OrientaFP) inclou l’Acadèmica i la Professional.

Orientació Acadèmica

L’Orientació Acadèmica és un servei que oferim al nostre alumnat de Cicles Formatius. L’orientació ha de recollir els mecanismes que permetin que l’alumnat adopti, des de l’inici de la seva etapa formativa, actituds favorables a l’adquisició de competències tècniques, personals, socials i organitzatives, així com estratègies per superar amb èxit els seus estudis i per desenvolupar-se amb eficàcia en el mercat de professionals en el qual hagin de dur a terme la seva activitat professional. També cal proporcionar-los hàbits i coneixements del sistema integral de formació i qualificació professional perquè triïn formar-se, de manera permanent, durant i al llarg de la seva vida, com a fórmula per prosperar i adaptar-se als canvis una vegada hagin finalitzat els seus estudis.

Objectius

Els objectius de l’Orientació acadèmica són:

  • Promoure l’èxit i la continuïtat en els estudis de l’alumnat,
  • Prevenir l’abandonament en els estudis professionals.

El pla de treball que es desenvolupa ha de recollir propostes centrant-se en les següents causes d’abandonament dels estudis de l’alumnat de cicles formatius que requereixen actuacions diferenciades:

Atribuïbles a l’entorn d’aprenentatge

    • Baix nivell de coneixements de l’alumnat que no li permet aprofitar adequadament els continguts de part o tots els mòduls professionals del cicle formatiu,
    • Els contingut del cicle formatiu al qual s’ha matriculat l’alumne/a correspon poc o res als seus interessos o a les seves expectatives.

Atribuïbles a la conducta de l’alumnat

    • Manca d’hàbits de treball en els estudis,
    • Comportaments disfuncionals, amb tres variants possibles: respecte al centre i al professorat, respecte un mateix i respecte al grup d’alumnes.

És fonamental per l’èxit de l’Orientació la coordinació entre el professorat que intervé en un grup que garanteixi la coherència de les seves actuacions, la consistència dels missatges que es transmeten i la seva reiteració envers l’alumnat.

Actuacions prioritàries

  • Acollida alumnat inicia cicle formatiu
  • Tutoria grupal setmanal
  • Tutories individualitzades amb l’alumnat
  • Tutories individualitzades amb les famílies
  • Fem1

Orientació Professional

L’Orientació Professional és un servei que oferim al nostre alumnat de Cicles Formatius. L’orientació ha de recollir els mecanismes que permetin que l’alumnat adopti, des de l’inici de la seva etapa formativa, actituds favorables a l’adquisició de competències tècniques, personals, socials i organitzatives, així com estratègies per superar amb èxit els seus estudis i per desenvolupar-se amb eficàcia en el mercat de professionals en el qual hagin de dur a terme la seva activitat professional. També cal proporcionar-los hàbits i coneixements del sistema integral de formació i qualificació professional perquè triïn formar-se, de manera permanent, durant i al llarg de la seva vida, com a fórmula per prosperar i adaptar-se als canvis una vegada hagin finalitzat els seus estudis.

Objectius

Els objectius de l’Orientació professional són:

  • Afavorir que l’alumnat trobi la seva especialització professional per millorar la seva inserció qualificada,
  • Motivar l’alumnat, utilitzant a l’aula, formes de treball que apropin el món productiu.

El pla de treball que es desenvolupa ha de recollir propostes que requereixen actuacions diferenciades:

  • La utilització de diferents metodologies didàctiques i aprenentatge per competències,
  • La utilització d’eines de treball a l’aula que vinculin mercat de treball i aprenentatge,
  • Transmissió envers l’alumnat de tota aquella informació que el centre disposa en relació a les empreses del seu entorn,
  • Anàlisi de tendències del mercat de treball, jaciments d’ocupació, oportunitats en el mercat, trobar nínxols d’ocupacions,
  • Eines actualitzades de promoció personal en el mercat de treball,
  • Construcció d’una marca personal i vehiculació d’aquesta marca a través de xarxes professionals,
  • Itineraris horitzontals i verticals de formació. Construcció d’itineraris de formació personals.

Actuacions prioritàries

  • Informe personal d’Orientació
  • Activitats d’ensenyament i aprenentatge competencials
  • Tutoria grupal setmanal
  • Tutories individualitzades amb l’alumnat
  • Tutories individualitzades amb les famílies

> Enllaç a la nostra Orientació Professional


EMPRÈN FP

Coordinadora:

Projectes 2019 / 20
Projectes 2018 / 19
Projectes 2017 / 18
Projectes 2016 / 17

El nostre centre participa des del curs 2017/18 al Programa de foment i suport de l’emprenedoria en els ensenyaments professionals amb la finalitat de rebre suport per a poder realitzar la implantació i el desenvolupament d’estratègies metodològiques que promoguin capacitats d’emprenedoria i de creació d’empreses o d’autoocupació.

Hi participen tres grups d’interès:

  • Alumnat: capacitar l’alumnat dels ensenyaments professionals en la cultura emprenedora per tal de poder crear la seva pròpia empresa o aplicar-la a l’activitat laboral que realitzi en l’empresa on s’hi insereixi,
  • Professorat: millorar la seva capacitat metodològica per a poder transmetre la cultura emprenedora al seu alumnat,
  • Centre: donar suport al centre perquè l’emprenedoria formi part del seu projecte educatiu i es creïn les condicions necessàries perquè el centre fomenti la cultura emprenedora entre el seu alumnat i l’equip humà, tot esdevenint un centre emprenedor.

La participació del nostre centre al Programa suposa l’acceptació dels compromisos següents:

  • Incorporar en el projecte educatiu del centre els objectius i les estratègies de les capacitats emprenedores i la creació d’empreses o d’autoocupació, i garantir el seu desplegament en el desenvolupament curricular dels cicles formatius.
  • Facilitar l’assistència del professorat a les sessions de treball, segons el programa de reunions: com a mínim un dels assistents ha d’impartir la formació i orientació laboral i un altre ha d’impartir continguts de família professional.
  • Participar activament a les reunions, aportant coneixements i experiències.
  • Contribuir a la posada en marxa en els centres de les accions que es proposin al si de cada xarxa.
  • Desplegar programes de formació interna de centre per tal de garantir la capacitació del professorat i la implantació progressiva en tots els ensenyaments professionals del centre.
  • Facilitar dades relatives a l’evolució de les accions proposades al Programa.
  • Trametre, anualment, una memòria del desplegament de l’emprenedoria en el centre a la Direcció General de Formació Professional Inicial i Ensenyaments de Règim Especial.
  • La direcció del centre s’ha d’implicar en l’impuls, la implantació i el desplegament en l’àmbit dels ensenyaments professionals que imparteix, dels objectius i les estratègies d’emprenedoria establerts en el Programa.
  • Participar activament en les convocatòries de promoció de l’emprenedoria que impulsi la Direcció General de Formació Professional Inicial i Ensenyaments de Règim Especial.
  • Designar una persona com a coordinadora del programa en el centre i un membre de l’equip directiu per a fer el seguiment del Programa.


FUTURA FP


CATSkills

Coordinador:

Edició 2020
Edició 2018
Edició 2016

En què consisteix?

El campionat de Catalunya de formació professional, que es celebra cada dos anys, permet mostrar les habilitats i les competències professionals dels alumnes que hi participen. Les proves estan inspirades en les descripcions tècniques que regeixen la competició internacional WorldSkills Competition.

Objectius

  • Promoure l’alta qualitat dels estudis de formació professional que es duen a terme a diferents centres educatius del territori.
  • Impulsar, promoure i prestigiar la formació professional.
  • Crear xarxes de col·laboració, entre els centres, el professorat participant i les empreses del sector.

El progrés econòmic d’una regió està íntimament lligat a la formació de la seva població activa. El jovent que es vol introduir en el món laboral ha de saber donar resposta a la necessitat empresarial del seu territori; és per això que empreses i autoritats educatives han de treballar conjuntament a fi d’ajudar al progrés econòmic del territori.

Qui pot participar-hi?

Els alumnes matriculats en cicles formatius de formació professional de Catalunya (cada prova té un requisit d’edat que s’especifica a la directriu tècnica corresponent).

Què cal fer per inscriure-s’hi?

Els centres de formació professional poden inscriure una persona candidata per professió emplenant el formulari en línia quan la inscripció està oberta.