Mines de Cercs

El dia 27 de març, alumnes de 3r d’ESO van gaudir d’una visita guiada a les mines de Cercs, que es troben a la colònia de Sant Corneli, al terme municipal de Cercs, comarca del Berguedà. Va ser una autèntica experiència interactiva per descobrir com es vivia i com funcionaven les colònies industrials i mineres que van arrelar al llarg del riu Llobregat.

Hem vist com era la vida quotidiana a una colònia als segles XIX i XX, i la profunda relació de les persones que hi habitaven amb el carbó, una relació molt dura i necessària per a la supervivència de molts obrers i les seves famílies. El museu mostra tot el procés d’extracció del carbó, les seves característiques i usos. A la vegada, ens reflecteix l’estret vincle de la comarca, l’Alt Berguedà, amb el carbó, a través del seu paisatge, economia i necessitats humanes.

Actualment, l’activitat minera a la comarca del Berguedà ha desaparegut, per això el museu es defineix com un centre d’interpretació que relaciona la tècnica i la història.

La visita comença amb la projecció d’un audiovisual sobre la conca minera de l’Alt Berguedà. A continuació, vam visitar l’exposició permanent, que inclou una aproximació a dos espais:

• El carbó, la seva explotació, la importància de les infraestructures mineres, el transport i el procés de classificació previ al seu ús, tan com a combustible domèstic i industrial com a font primària per a obtenció d’electricitat.
  • La vida quotidiana al peu de la mina que té com a fil conductor la colònia minera de Sant Corneli i la seva gent a partir de la festa, l’esbarjo, el treball de les dones, l’escola, el dispensari, l’empresari i l’empresa, els treballadors i les seves reivindicacions socials i laborals.

Finalment vam descobrir com era l’habitatge miner i vam gaudir d’una visita guiada a l’interior de la mina on s’analitzen les condcions de treball al llarg del temps.

Accés a l’àlbum de fotos