Institut de Química Avançada

El dimecres 31 de maig, els alumnes de 1r de Batxillerat científic van gaudir d’una excursió a l’Institut de Química Avançada de Catalunya (CSIC), que enguany celebra el 50è aniversari

Primerament van assistir a una presentació del l’Institut, que tractava dels seus treballs i descobriments. Després van visitar diferents laboratoris en els quals utilitzen tècniques d’anàlisi i caracterització de compostos orgànics, els hi van explicar com funcionen els equips i un laboratori de síntesi de compostos. A continuació van visitar l’animalari i servei de biodegradació i ecotoxicitat; allà van observar els peixos zebra (Danio rerio) i les dàfnies (Daphnia) o puces d’aigua.

Els organismes que van observar són de fàcil reproducció en laboratori si es mantenen les condicions adequades. A més, tenen un creixement ràpid, per la qual cosa poden estudiar l’efecte de contaminants químics o substàncies com sabó, cremes facials i altres productes sobre aquests animals. D’aquesta manera poden conèixer quines dosis són perjudicials per a la salut.

També els van comentar que obtenen mostres de tot tipus, com per exemple de depuradores d’aigua o bé d’aigua de clavegueram, i han pogut detectar diversos productes químics que utilitza la població o, fins i tot, el tipus de drogues o medicaments i la quantitat consumida. També s’ha comprovat que la utilització de les píndoles anticonceptives, que contenen hormones, no s’eliminen a les depuradores d’aigua i quan alguns organismes entren en contacte amb aquests compostos, pateixen mutacions que han produït, fins i tot, l’aparició d’òrgans sexuals dels dos sexes al mateix individu.

Ja per acabar, els alumnes van observar cries de peixos zebra amb una lupa i també van intentar “pescar” dàfnies quasi microscòpiques.

De vegades no ens adonem que les nostres accions poden tenir efectes devastadors sobre la fauna i la flora, i també sobre nosaltres mateixos. Tots estem connectats de forma natural i hem de tenir cura del medi ambient ja que nosaltres en formem part.

Accés a l’àlbum de fotos