Castellers a 4t d’ESO. Sessions 1 i 2

L’alumnat de 4t d’ESO ha participat en un projecte casteller que es desplegarà en diferents fases i sessions. Dues sessions a l’institut i dues més al local dels Saballuts.

Sessió 1. Dins o fora. Dinàmiques quotidianes d’exclusió i inclusió dins del grup classe

L’objectiu d’aquesta primera sessió era reflexionar sobre les actituds individualistes que posem en pràctica en el nostre dia a dia, confrontant-les amb les actituds cooperatives i solidàries que posem o podríem posar en pràctica. Per això hem fet l’activitat Un pas endavant, que consisteix en fer un pas endavant si la frase que planteja la professora és veritat o no fer-lo si l’alumne considera que la frase és falsa. Després, hem fet grups reduïts i hem nomenat una persona escultor/a, que s’ha encarregat “d’utilitzar” els altres membres del grup com si fossin ninots per construir una escultura. Aquesta havia de representar el significat de la paraula que deia la professora a través dels cossos dels companys. Hem treballat: diversitat, amistat, aïllament, institut, exclusió i inclusió.

Sessió 2. Castells. Fent realitat la inclusió des de la diversitat

L’objectiu d’aquesta segona sessió era familiaritzar-se amb els valors que animen el món casteller fent especial èmfasi en les competències que es desenvolupen en l’activitat castellera.

Ho han dut a terme a través de la construcció d’un gran trencaclosques. Totes i cada una de les persones integrants de la classe teníen una peça del trencaclosques; per tant, es necessitava l’aportació de cadascú per complir l’objectiu  comú, tal com passa quan es carrega un castell. Per tal d’incrementar la inclusió i la cooperació entre companys, hi havia diverses dificultats en alguns dels companys, com per exemple: ceguesa, discapacitat motora… La comunicació i la cooperació ha estat indispensable per aconseguir-ho!