Laboratori de Transformació Educativa

REFLEXIONS JORNADA INICIAL LABORATORI TRANSFORMACIÓ EDUCATIVA

1. Com podem millorar el lideratge pedagògic al centre?

La millora en el lideratge distribuït ve del compartir significats entre tots els i les membres de l’equip impulsor. Hem de partir de la base que tothom aporta i suma per això s’ha d’incidir en l’escolta activa i en el respecte a les diferents opinions (de vegades costa), així com la potenciació dels espais de reflexió pedagògica on la col·laboració entre docents, el compartir dubtes, aportar noves idees,… ha de ser clau.

1. Com estem col·laborant i aprenent junts en una nova cultura docent?

Per mig de la creació de comissions de centre on participa el professorat, lliurement, interessat en la formar part d’aquestes, compartint inquietuds, aprenentatges, cercant solucions col·lectives, aprenent entre iguals.

Es treballen diferents aspectes educatius des de diferents enfocaments i amb variades metodologies d’aula.

Prioritzem el treball col·laboratiu i interdisciplinari tant entre alumnat com entre professorat.

Participem en diferents projectes: Erasmus+, SteamCat, Xarxa de Competències Bàsiques, XERME. Som Centre Formador de pràctiques de MUFPS. Aquests projectes i d’altres que es realitzen des dels diferent àmbits ens fan estar en contacte constant amb les universitat del territori així com de fora, compartint aprenentatges.

1. Com fem de l’escola una organització que aprèn i una unitat de recerca?

La formació és una de les apostes que fa el nostre centre per fomentar l’aprenentatge tant entre el claustre del professorat com entre les famílies. Hem estat formats/es en gestió d’aula, emocions, avaluació, competències, metodologies,…Aquest aspecte ens ha obert la ment cap a una nova cultura de centre.

Hem creat espais de debat pedagògic on hem reflexionat sobre com podem adaptar i implementar l’après en les formacions a la nostra realitat, fent una posterior avaluació per tal d’analitzar els aspectes a mantenir i els aspectes a modificar.

Observar i compartir inquietuds, dificultats, interessos,…del nostre alumnat per tal d’acompanyar-lo en la construcció del seu projecte de vida.

1. Què hem de fer que no fem i què hem de deixar de fer?

És important que un cop hem reflexionat i hem prioritzat un aspecte a treballar, es creï un espai de treball conjunt per elaborar el producte, s’ implementi, s’avaluï  i es decideixi la continuïtat o no d’aquest. Aquest passos els fem però hem d’incidir més, en el cas de la continuïtat, fer un seguiment acurat i anar validant o no (depenen dels canvis que es donen) la continuïtat d’aquest.

Un altre aspecte a millorar és la transferència al claustre de tot allò que es treballa a les comissions, formacions, espais de debat pedagògic… S’ha de buscar la fórmula per tal que aquest traspàs sigui efectiu i arribi a tota la comunitat educativa. És important que les bones pràctiques arriben a tothom.