1954

L’Institut Ramon Berenguer IV d’Amposta va néixer el curs 1954-1955 arran de la necessitat de formar professionals competents en les tècniques i mètodes més moderns que el progrés requeria. En un entorn agrícola i ramader caracteritzat per una incipient indústria i un comerç derivats de l’agricultura, el teixit econòmic i empresarial d’ aquell moment exigia personal cada vegada més qualificat.

El Ministerio de Educación Nacional, a través del Decret de 5 de febrer de 1954 (BOE del 14-02.54) creava l’Institut Laboral de Enseñanza Media y Profesional (Modalidad Agrícola y Ganadera) d’Amposta. Les activitats acadèmiques s’iniciaren, de forma provisional, en unes aules cedides a les escoles nacionals Miquel Granell, edifici on es troba actualment el Museu de les Terres de l’Ebre.

Els arquitectes redactors del projecte foren José Martorell i Codina, Oriol Bohigas i Guardiola, Francesc Bassó i Birulés i Joaquim Gili i Moros. Tots quatre formaven part del grup R que seguia les directrius del Grup d’Artistes i Tècnics Catalans per al Progrés de l’Arquitectura Contemporània (GATCPAC). Aquests van guanyar, l’any 1953, el tercer premi en un concurs d’àmbit nacional organitzat pel Ministeri d’Educació. Els arquitectes Francesc Bassó i Joaquim Gili foren finalment els encarregats del projecte d’execució de l’Institut Ramon Berenguer IV. Les obres de construcció començaren el març de 1956 i així s’obria una etapa decisiva en la vida de l’Institut i, en la de la nostra ciutat d’ Amposta.

L’Institut Ramon Berenguer IV és una de les 92 obres que recull el llibre “Registre d’Arquitectura Moderna a Catalunya 1925-1965” publicat pel Col·legi d’Arquitectes de Catalunya l’any 1996. Un projecte de reconegut nivell arquitectònic, exemple d’arquitectura moderna i racionalista. En el transcurs de la seva història el centre ha estat restaurat seguint el Projecte de Remodelació aprovat el curs 1990-91. Al mes de febrer de 2004 començà la sisena i última fase de la restauració projectada.

El curs 2004-2005 vàrem celebrar el 50è aniversari del nostre Institut.

exemple1b

De reconegut prestigi en el seu entorn pels seus resultats acadèmics i les altes expectatives que les famílies tenen dipositades en la nostra institució i en els nostres professionals, l’Institut Ramon Berenguer IV imparteix ESO i totes les modalitats de Batxillerat: Tecnològic, Ciències de la Naturalesa i de la Salut, Ciències Socials, Humanitats i Arts Plàstiques i Disseny. Quant als ensenyaments professionals, oferta dos cicles formatius de la Família de Sanitat: CFGM de Cures d’Auxiliar d’Infermeria i un CFGS d’ Higiene Bucodental; i el Curs d’Accés als Cicles Formatius de Grau Superior. És centre de referència en el nostre territori de l’Institut Obert de Catalunya, que imparteix Batxillerat, Curs d’Accés als Cicles Formatius de Grau Superior en el seu format d’ensenyament a distància.

En les nostres instal·lacions està ubicada l’Escola Oficial d’ Idiomes d’ Amposta, on s’imparteixen ensenyaments d’Anglès i de Francès.