Documentació bàsica

La cultura digital apareix en pràcticament tots els documents bàsics del centre. A continuació es remarquen els aspectes més importants de cada un d’ells.

Pel que fa al Projecte Educatiu de Centre (PEC):

PUNT I-1. HISTÒRIA (pàg. 2) 

El curs 2007 el centre inicia un projecte d’Innovació educativa “Integrem les TIC a la pràctica educativa” que marca i assenta les bases per treballar digitalment en les diferents matèries. El curs 2009-10, s’incorpora el projecte Educat 2.0 en la modalitat 1×1. Actualment treballem en el projecte “Tecnologies digitals per a l’aprenentatge” que constitueix un tret distintiu del nostre centre educatiu.

PUNT II. TRETS D’IDENTITAT (pàg. 5) 

  1. L’Institut Pineda de Mar, impulsa l’aprenentatge pràctic de les ciències experimentals, així com es proposa normalitzar l’ús de les noves tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) en la didàctica de les diferents àrees i en la recerca i el tractament de la informació.
  2. El centre aposta per l’ús i difusió dels mitjans audiovisuals, a nivell transversal, des de les diferents matèries i aplicat a matèries optatives específiques.

PUNT III-2. ÀMBIT CURRICULAR I ORGANITZATIU (pàg. 6) 

  1. Potenciar la innovació metodològica i didàctica a les aules

4.1. Treballar en la continuïtat del sistema d’aprenentatge b-learning al centre.

4.2. Participació en el Programa d’Innovació “Tecnologies digitals per a l’aprenentatge”.

PUNT IV-2. SINGULARITAT DELS ENSENYAMENTS DEL CENTRE (pàg. 12-13) 

Des dels seus inicis el centre ha apostat clarament pel treball digital a l’aula. Durant els cursos 2007-2010 es va realitzar un projecte d’Innovació educativa amb títol “Integrem les TIC a la pràctica educativa”. Des del curs 2009-2010 treballem amb ordinadors a l’aula en modalitat 1×1, en el marc del projecte eduCAT 2.0.

Des del curs 2018-19 el centre forma part del Programa d’Innovació “ Tecnologies digitals per a l’aprenentatge”.

Per treballar al centre els nostres alumnes necessiten un ordinador portàtil. Així mateix les matèries es treballen digitalment utilitzant el llibre digital i l’entorn Moodle. La pàgina web en

l’entorn Nodes és una via de comunicació i de difusió de les activitats que es realitzen al centre.

A la plantilla del centre, en el cas que fos possible, es podrien definir perfils de llocs estructurals que servissin per continuar mantenint aquesta línia de treball engegada, d’escola digital, com aquesta línia més recent d’escola plurilingüe.

PUNT IV-3.2. RELACIONS AMB LES FAMÍLIES (pàg. 14) 

Les famílies es poden posar en contacte amb el centre per diversos mitjans (presencialment, telefònicament o via correu electrònic).

Pel que fa a les Normes d’Organització i Funcionament de Centre (NOFC):

TÍTOL II, CAPÍTOL 4. ÒRGANS UNIPERSONALS DE COORDINACIÓ (pàg. 22) 

Secció 1: Coordinador digital

La coordinació de TAC (anteriorment TIC) del centre ha de respondre, davant de la direcció del centre, de les següents funcions en relació amb les tecnologies per a l’aprenentatge i el

coneixement:

  • Impulsar l’ús didàctic de les TAC en el currículum escolar i assessorar el professorat per a la seva implantació, així com orientar-lo sobre la formació en TAC, d’acord amb l’assessorament dels serveis educatius de la zona.
  • Vetllar pel manteniment de les instal·lacions i els equipaments informàtics i telemàtics del centre, en coordinació amb el servei de manteniment preventiu i d’assistència tècnica.
  • Proposar a l’equip directiu els criteris per a la utilització i l’optimació dels recursos TIC del centre.
  • Assessorar l’equip directiu, el professorat i el personal d’administració i serveis del centre en l’ús de les aplicacions de gestió acadèmica i economicoadministratives del Departament d’Educació.
  • Aquelles altres que el director/a del centre li encomani en relació amb els recursos TIC que li pugui assignar el Departament d’Educació.

A fi de potenciar l’ús educatiu de les TIC i assessorar tant l’equip directiu com el claustre i la comunitat educativa en la seva optimació, és convenient que a cada centre es constitueixi una comissió TAC, que pot estar formada per un membre de l’equip directiu, el coordinador/a de TIC del centre i els coordinadors o professorat de diferents cursos, cicles o departaments, per tal de:

  • Coordinar la integració de les TIC en les programacions curriculars i en l’avaluació de l’alumnat, i promoure l’ús de les TIC en la pràctica educativa a l’aula.
  • Vetllar per l’optimació de l’ús dels recursos TIC del centre.
  • Animar a usar les TIC entre la comunitat educativa i difondre-les.
  • Tenir cura dels aspectes normatius següents:
    • Que s’utilitzi la instal·lació de programari en català per complir allò que estableix l’art. 20 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística.
    • Que el centre disposi de la llicència d’ús per a tot el programari que s’utilitzi en cadascun dels ordinadors del centre. En aquest sentit, l’adopció de programari lliure facilita l’ús i la difusió d’aplicacions TIC sense restriccions i amb ple respecte a la legalitat vigent.
    • Que s’utilitzin habitualment formats basats en estàndards oberts a l’intercanvi de documents electrònics.
    • Que els materials digitals difosos pel centre que siguin accessibles en línia siguin respectuosos amb els drets d’autor i les llicències d’ús dels diferents elements que els integren (imatges, esquemes, textos, àudio, vídeo, etc.). La publicació de continguts que el mateix centre genera i que vol compartir i difondre a la xarxa s’ha de fer amb l’adopció de llicències “Creative Commons”, que faciliten la difusió i la compartició dels continguts a la xarxa, tot protegint-ne l’autoria.
    • Que la pàgina web del centre incorpori la identificació gràfica adaptada al Programa d’Identificació Visual, de la Generalitat de Catalunya.
    • Que s’apliquin al web del centre criteris d’accessibilitat.
    • Que es tinguin en compte les mesures de protecció de dades personals.

TÍTOL V, CAPÍTOL 2. DEL PROFESSORAT Article 104: La funció docent (referència a la LEC) (pàg. 49) 

Utilitzar les tecnologies de l’informació i la comunicació, que han de conèixer i dominar com a eina metodològica.

TÍTOL V, CAPÍTOL 1. PARES D’ALUMNES (pàg. 52) 

Comunicació famílies-alumnat

En cap cas l’alumne pot usar el seu dispositiu mòbil per contactar amb els pares per tal que li portin treballs deixats a casa, llibres, xandall… L’alumne ha de ser responsable de dur al centre el material pertinent.

TÍTOL VII, CAPÍTOL 1, SECCIÓ 9. UTILITZACIÓ DELS RECURSOS MATERIALS (pàg. 69) 

Informàtica. Ús del material informàtic

  1. Tot el que fa referència a l’organització i funcionament de la informàtica així com de la pissarra digital i de les unitats mòbils se n’ocupa la coordinadora d’informàtica. Els ordinadors, no portàtils, estan congelats. Per aquest motiu qualsevol programa o necessitat que tingueu l’heu de fer arribar a la coordinadora.
  2. El disseny i l’organització dels continguts de la pàgina web del centre són gestionats des de la coordinació TIC.
  3. Els continguts publicats a la pàgina web del centre són revisats per la coordinació LIC.
  4. La utilització de l’aula queda restringida a l’ús exclusiu d’activitats docents i les aprovades pel Consell Escolar, reglamentades acuradament.
  5. Els ordinadors de la Sala de Professors s’han de dedicar, exclusivament, a qüestions de caire administratiu (control d’assistència i disciplina, tasques de departament, etc.).
  6. Els ordinadors de secretaria i els despatxos tan sols podran utilitzar-los el professors autoritzats.
  7. La clau d’accés d’un usuari i la seva contrasenya són personals i intransferibles, subministrar-los a altres persones posa en perill la seguretat de la xarxa del centre.
  8. Solament es poden utilitzar aplicacions subministrades pel Departament d’Ensenyament, pels altres estaments oficials i els adquirits sota llicència o programari lliure.
  9. Correspon a la coordinació d’informàtica decidir quines són les màquines on s’han d’instal·lar les aplicacions i la configuració de les mateixes. No es pot instal·lar cap sistema operatiu que alteri el funcionament de la xarxa. Si es vol instal·lar algun programa, es consultarà, prèviament, amb la coordinadora d’informàtica.
  10. En cap cas s’instal·laran aplicacions destinades al joc ni a l’ús particular del personal de l’institut.
  11. Tot el centre té WIFI.
  12. El centre disposa de diferents sistemes de control de continguts. Qualsevol tipus de manipulació d’aquest sistema comportarà una sanció com ara, la suspensió del dret de participació en activitats extraescolars o complementàries o la suspensió del dret d’assistir al centre o a determinades classes, en tots dos supòsits per un període màxim de tres mesos o pel temps que resti fins a la finalització del curs acadèmic, si són menys de tres mesos.
  13. L’alumnat no pot manipular el PC del professorat que hi ha a cadascuna de les aules. En cas que ho faci rebrà el pertinent full greu d´incidència i, en cas de derivar-se’n algun desperfecte o avaria, en l´ordinador o en el teclat, la família de l´alumne, d’acord amb l’article 38 de la LEC, haurà d´assumir les despeses de la reparació.
  14. Els alumnes no poden manipular els bolígrafs de les pissarres digitals. En cas de fer-ho rebran el pertinent full greu d´incidència i, en cas d´ocasionar-se algun desperfecte en el bolígraf (trencament o desaparició de la punta…) la família de l’alumne, d’acord amb l’article 38 de la LEC, haurà d´assumir les despeses de la reparació.

Normes d’ús dels PC portàtils de préstec

Els ordinadors portàtils del centre que es deixin als alumnes en modalitat de préstec, han de

ser dipositats en acabar la jornada lectiva a l’armari de la zona de consergeria. En cap cas es poden deixar desatesos a cap aula ni fora de l’armari. En cas que l´armari estigui tancat, els alumnes han d’esperar que el/la persona responsable arribi i l´obri per a poder-hi desar el portàtil.

A primera hora del matí (8.00h) els alumnes a qui se’ls hagi deixat un portàtil en préstec el recolliran de l’armariet de consergeria i a última hora (14.20h) l´hi dipositaran. Sota cap concepte un alumne pot endur-se a casa el portàtil que l’Institut li ha cedit en règim de préstec. En cas que no acompleixi aquesta normativa se li podrà retirar el portàtil de préstec.

D´acord amb l’article 38 de la LEC, en cas que un alumne malmeti no accidentalment un ordinador de préstec del centre, la família d´aquest n´haurà d´assumir les despeses de reparació. En cas que això succeeixi la coordinadora d’informàtica haurà de comunicar a les

famílies la situació i informarà de l´avaria o desperfecte, en cas d’haver-n’hi, al secretari, per tal d´engegar el protocol de reparació de l’ordinador i la tramitació de la liquidació de les despeses corresponents per part de la família.

Manipulació de portàtils

Si un alumne manipula o avaria un portàtil que no és seu o un alumne deixa que un company

manipuli el seu portàtil per arreglar-l’hi, el centre en cap cas es farà responsable dels possibles danys ocasionats (trencament pantalla, desaparició de tecles…). Les despeses ocasionades per la reparació dels danys hauran de ser assumits per l´alumne ocasionant del dany o a mitges amb qui li hagi deixat manipular el propi portàtil.

En el cas que es malmeti l’ordinador portàtil en préstec del Pla d’Educació Digital de Catalunya cedit a un alumne de forma nominativa, la família d’aquest n’haurà d’assumir les despeses de reparació.

Altres dispositius

No són permesos durant els exàmens els rellotges de tipus smartwatch amb funcionalitats de telèfon mòbil. El seu ús durant la jornada lectiva serà sancionat amb un full d’incidència i serà portat a la cap d’estudis perquè la família el vingui a buscar.

TÍTOL VII, CAPÍTOL 1, SECCIÓ 10. NORMES DE CONVIVÈNCIA (pàg. 73) 

1- En general

Els telèfons mòbils i els aparells electrònics no estan permesos i no es poden portar al centre per tant, el centre no se’n fa responsable en cas de pèrdua, desaparició o trencament. En cas que un professor/a n´observi la presència i/o l’ús de l’aparell, demanarà a l´alumne que n´hi faci entrega i el lliurarà a la Cap d’Estudis i es sancionarà aplicant les NOFC. Només es retornarà als pares de l’alumne/a. Els esmentats aparells i els telèfons mòbils només es podran usar en cas que el seu ús vagi relacionat amb activitats acadèmiques concretes que així ho requereixin i que el professor corresponent especifiqui.