Visita a l’abocador

Dimarts 14 de març, els alumnes de 1r de Batxillerat vam visitar l’abocador de Manresa, situat al sud del polígon de Bufalvent. És un abocador que té capacitat per a residus domèstics i per industrials assimilables. Es calcula que més o menys, unes 183.595 persones hi aboquen unes 54.235 tones de residus anuals. El seu mètode d’explotació és la fermentació anaeròbica (els organismes que descomponen els residus no necessiten oxigen). El tipus de gas predominant és el metà, un gas vint vegades més tòxic que el diòxid de carboni. És per això que el destí final del metà és la torxa, que el converteix en diòxid de carboni en cremar-lo.

El dia va constar d’una visita general de l’abocador (l’antic i l’actual), amb autobús turístic inclòs. També vam fer uns tallers; un joc de classificar la brossa al contenidor adient i un vídeo amb l’explicació dels passos a seguir al crear un abocador.

A més també ens van ensenyar uns gràfics que ens informaven sobre el tant per cent en reciclatge als municipis del Bages. El reciclatge de l’antiga comarca del Bages, en general, era bo (aproximadament un 37%), un 1% per sobre de la mitjana de Catalunya. Tot i així, es podria millorar bastant, ja que, per exemple, al País Basc arriben al 80% gràcies al porta a porta (recollida d’escombraries amb l’obligació de reciclar).

Vam aprendre vàries coses: que la brossa s’ha de tirar al contenidor corresponent perquè si no, no es té tant control sobre els residus i no podem dominar els lixiviats, un líquid negre que prové de matèria orgànica i aigua de la pluja. Si aquests líquids no es recollissin generarien moltíssima contaminació a, sobretot, rius. Durant aquests últims anys, l’ús de l’abocador ha estat molt revisat i s’han fet tractaments per a aquests lixiviats.

Com a conclusió, diríem que és important reciclar; una frase molt sentida, però poc duta a terme.

Paula BERMUDO, Abril VALLS.  Alumnes de 1r Batxillerat, Institut Moianès.