L’Institut Moianès diu NO a la violència de gènere

El passat 25 de novembre a l’institut ens vam reivindicar contra la violència de gènere. Cada curs va fer una activitat diferent en la qual tots reflexionàvem sobre la violència de gènere: alguns van llegir un conte, altres van veure un vídeo. A l’hora de lectura tots vam baixar a la pista i allà els alumnes de 1r de batxillerat van llegir un manifest que ells mateixos havien redactat, juntament amb la tècnica de joventut de l’Ajuntament de Moià, Marta Sánchez. Al vespre, els mateixos alumnes el van tornar a llegir a la sala petita del Casal de Moià. A l’Ajuntament es va organitzar també l’exposició Sabates vermelles, amb el lema “Aquestes sabates ja no caminen. Camina tu perquè no torni a passar”.

Blanca López i Oriol Tort (3r ESO)

Manifest dels joves de 1r de batxillerat de l’Institut Moianès

1.

Els alumnes de primer de batxillerat de l’Institut Moianès creiem que la Violència de Gènere és un problema social i històric. Abans i ara les estructures socials a la nostra societat sempre han estat dominats pel sexe masculí, per tant, es considera aquest sexe com el més fort i dominant. Aquesta realitat històrica fa que existeixin conseqüències negatives per a les dones que afecten els seus drets i llibertats.

2.

També creiem que és un problema greu perquè afecta de ple a algunes dones de la nostra societat. Sabem que aquest tipus de Violència la trobem en el nostre dia a dia: a casa, a la feina, a l’escola… Pensem que sempre que hi hagi una ferida gran o petita i tant física com psicològica és un problema que no podem passar per alt. Som conscients que és un greu problema perquè cada any hi ha hagut dones mortes injustament per aquest motiu, per tant, hem de prendre’n consciència.

Molt a poc a poc, tots aportem el nostre granet de sorra per tal de lluitar per una societat més igualitària.

3.

Sabem que una persona que és maltractada per la parella, calla, aguanta i continua la relació per diferents motius com la dependència emocional i nostàlgia, per dependència econòmica, per por del que pugui dir la gent, perquè ell sempre demana perdó, pels bons moments de la relació, per tenir sentiment de culpa, per baixa autoestima, per por de les conseqüències que pugui tenir si ella el deixa: si junts ja pateix maltractament, quan estiguin separats, fins on podrà arribar?

Som conscients que aquesta anul·lació de la dona pot portar a situacions greus i extremes com atacs d’ansietat, consum de drogues com a escapatòria, lesions físiques i fins i tot la mort.

4.

Podem dir alguns exemples que hem vist, com ara:

• Dones menyspreades; rebel·lia, insults i comentaris que la fan sentir insegures i perdre confiança en si mateixa i en els demés.

• Discussions familiars amb insults.

• El CONTROL, la privació de la pròpia llibertat: arribar a no sortir amb les amigues, controlar el mòbil, la forma de vestir, etc.

5.

Per tot això creiem que el poble de Moià i la societat en general poden contribuir a disminuir el maltractament cap a la dona. Hi ha moltes coses que es poden fer, nosaltres proposem:

• Continuar fent campanyes com l’acte del 25 de novembre per ajudar les dones que es troben en aquesta situació a donar el pas.

• Fer un cop a la setmana un grup de recolzament/ajuda per a dones que necessitin parlar o tinguin dubtes, conscienciar del que és Violència de Gènere i compartir diferents vivències i experiències.

• Educar els petits i petites en valors per la igualtat i els mateixos drets.

• Fer tallers d’autoajuda per a homes i dones.

• Xerrades de consciència sobre la Violència de Gènere a les escoles i instituts.

• Organitzar una xerrada amb víctimes o agressors recuperats a l’institut o d’altres recursos i que expliquin les seves experiències

• Implicació de les mateixes famílies si observen un cas de maltractament.