Pràctica del model atòmic

Darrerament, els alumnes de 3r d’ESO han estat estudiant l’àtom, aquella petitoníssima part de la matèria que ens permet explicar-ne les propietats i que és tan important com invisible.

Per comprendre’n millor l’estructura han posat fil a l’agulla i han fabricat els models d’àtoms dels primers deu elements de la taula periòdica. Ho han fet en dues fases, tot treballant en parelles.

En la primera fase, després d’escollir l’element que volien representar i d’investigar-ne els isòtops estables, han bastit el nucli de cada isòtop afegint el nombre exacte de protons (nombre atòmic) i de neutrons que el conformen.

En la segona fase han elaborat l’escorça afegint els electrons als orbitals corresponents segons la seva configuració electrònica.

La pràctica de la modelització com a proposta didàctica facilita l’aprenentatge dels models científics. En aquesta activitat els alumnes de 3r han après ciència fent ciència.

Carmen Chueca

Departament de Ciències Naturals