Salamanca, reina de totes les ciències, ensenya

La segona jornada del viatge literari a Salamanca que ha fet l’alumnat de Literatura universal de 1r de Batxillerat ha estat dedicada en la seva integritat a endinsar-se i conèixer el llegat de 800 anys d’una de les més antigues i prestigioses universitats europees.

Durant el recorregut han pogut trepitjar i palpar els espais que conserven l’emprempta d’estudiants d’un món antic, conèixer les tradicions de la vida acadèmica, així com escoltar encara entre les pedres les lliçons magistrals impartides per Fray Luis de León, Francisco de Vitoria, Miguel de Unamuno o Gonzalo Torrente Ballester, entre d’altres.

Un itinerari que ens ha parlat de la lluita del lliure pensament per tal de fomentar l’esperit crític i negar les veritats absolutes.

Amb aquest paisatge intel·lectual han pogut visitar l’antic edifici de la Universidad de Salamanca, una joia del segle XVI, així com les dues esplèndides catedrals de la ciutat [la romànica i la gòtica], el claustre de les quals va acollir en els seus inicis els estudis universitaris.

Però la capital salamantina no només acull una institució universitària, sinó dues. També compta amb la Universidad Pontificia, ubicada en el complex barroc de la Clerecía, que de la mà de l’odre dels jesuïtes i sota la protecció reial, augmentà encara més la fama de capital de les arts i les ciències d’aquesta ciutat als segles XVII i XVIII.

Durant les passejades al capvespre i a la nit també han recorregut els mateixos carrers i escenaris de la Celestina, el Lazarillo de Tormes o el Licenciado Vidriera.

Un lliçó d’història, art i, sobretot, literatura, que ha impressonat els nostres alumnes, els quals han demostrat que realment són grans amants dels estudis humanístics, com ho van ser el predecessors que han conegut.