Premi Plana de Vic Jove

El passat 14 de novembre en Marçal Comajoan Cara, alumne del nostre institut, va ser guardonat amb el Premi Plana de Vic Jove destinat a distingir els millors treballs de recerca de batxillerat d’interès per la comarca d’Osona.

Amb aquest premi es tanquen els reconeixements al seu treball de recerca, Teoria de Graf i algorismes: buscant el camí més curt, treball d’excel·lència que ha estat valorat i reconegut per diferents universitats i institucions catalanes, com s’ha vist en els diferents premis que se li han atorgat.

• Premi Pepi Balmaña, Institut Jaume Callís.
  • Premis Ramon Llull de Treballs de Recerca de Batxillerat.
  • Premi UB-Santander de la Facultat de Matemàtiques i Informàtica.
  • Premi Poincaré, UPC- Facultat de Matemàtiques.
  • Premi de l’Escola de Camin de la UPC.
  • Premi Plana de Vic Jove.

Les paraules del propi autor són les més encertades per descriure el contingut del treball:

“Trobar la ruta per anar des d’un lloc a un altre és una informació crucial que necessitem si no coneixem el lloc a on anem. A més, sovint ens interessa no només obtenir una ruta que ens porti cap a la nostra destinació, sinó que ens interessa la ruta que, de totes les rutes possibles, és la més curta. En aquest treball de recerca, descobrirem com funcionen els algorismes per trobar la ruta més curta entre dues ubicacions d’un mapa i utilitzarem diverses tècniques per optimitzar-los, com l’ús de funcions heurístiques o la cerca bidireccional. La branca matemàtica de la teoria de grafs, una part de les matemàtiques generalment desconeguda pels estudiants de secundària, és la base en què operen els algorismes que farem servir. Explorarem els conceptes fonamentals de la teoria de grafs i algunes aplicacions que tenen els grafs en el món real. Finalment, gràcies als grafs i als algorismes, desenvoluparem un planificador de rutes pel poble de Calldetenes. A part de poder trobar el camí més curt, el nostre planificador de rutes inclourà addicionalment un visualitzador d’algorismes innovador i únic que mostra com funcionen els diversos algorismes durant la cerca. També compararem els mètodes utilitzats en el nostre planificador de rutes amb els mètodes utilitzats per Google Maps, el planificador de rutes més utilitzat i avançat del món.”

Des de l’institut volem transmetre la nostra més sincera enhorabona a en Marçal i la seva família.

Teoria de Graf i algorismes: buscant el camí més curt

Treball de recerca curs 2019-2020

Autor: Marçal Comajoan Cara