Tutoria entre iguals “programa TEI”

¿Què és?:

Una estratègia educativa per a la convivència escolar, dissenyada inicialment com a una  mesura pràctica contra la violència i l’assetjament escolar, té un caràcter institucional, i  implica a tota la comunitat educativa. És un recurs important en el procés de participació,  conscienciació, prevenció i desenvolupament de programes d’intervenció sobre  convivència en el centre educatiu. Pot adaptar-se com una mesura contra la desmotivació  i el fracàs, no únicament curricular, sinó també personal i social.

Objectius:

• Facilitar el procés d’integració dels nous alumnes (primer d’ESO) al centre educatiu. • Tenir un referent, (tutor-a) alumnes de segon cicle de secundària per afavorir la integració, l’autoestima i reduir els nivells d’inseguretat propis d’espais i organitzacions  desconegudes.
  • Compensar el desequilibri de poder i de forces, sempre presents a l’assetjament, entre  agressor i víctima, des d’una perspectiva preventiva i disuassòria.
  • Cohesionar la comunitat educativa del centre i integrar i desenvolupar la Tolerància Zero  com un tret d’identitat.

Implicacions:

• Implicació institucional del centre ( Polítiques i recursos)
  • Implicació organitzativa ( RRI i PAC)
  • Implicació de tutors –optatiu- ( segon cicle d’ESO)
  • Implicació d’alumnes tutoritzats ( primer cicle d’ESO)
  • Implicació de professorat ( com a mínim els tutors)
  • Implicació dels pares i mares ( com a mínim els de primer cicle d’ESO)
  • És necessària una coordinació ( Psicòleg del centre o Equip directiu)

Característiques i desenvolupament:

Els alumnes de tercer d’ESO son tutors de -forma voluntària-, dels alumnes que acaben d’arribar  al centre.

• Durant la primera setmana de classe els alumnes tutors reben una formació específica  per part del coordinador del programa sobre les característiques generals de la seva  tutoria i la relació que tenen sobre la convivència i l’assetjament escolar.
  • A nivell institucional del centre educatiu:

Inclòs en les polítiques del Centre ( PEC, PCC)

Inclòs en els instruments de gestió de caràcter operatiu ( RRI, PAC i normes de  convivència).

Facilitar els recursos necessaris: RRHH, econòmics i organitzatius (espai i temps) S´ha de contemplar que les tutories de 1er i 3er es facin en la mateixa franja  horària, habilitar espais i horari del professorat.

• Informació i consentiment dels pares sobre la tutorització del seu fill-a • Reunions tutories entre iguals:

Formals:

▪ Entre alumnes, una o dues vegades al trimestre si s’escau.

▪ Tutors i coordinador, una vegada al trimestre, depenen de la planificació  del projecte i del centre, sempre que sigui necessari davant d’una situació  de conflicte.

▪ Amb els pares i mares del alumnat, a les reunions d’inici de curs.

Informals:

▪ És l’aspecte més important del projecte. En els espais i temps no lectius (  patis, entrades , sortides, passadissos, canvis de classe…). Són les més  efectives i la base del projecte.

• Les tutories estan incloses al currículum del alumne de segon cicle de secundària. Treball de memòria ( per trimestre)

Acte institucional de nomenament de tutor

Diploma del centre educatiu sobre la feina de tutor feta.

Carnet de tutor.