NOFC

NORMES D’ORGANITZACIÓ I FUNCIONAMENT  DE L’INSTITUT FRONT MARÍTIM

  1. INTRODUCCIÓ 

  2. PROJECTE EDUCATIU DEL CENTRE 

  3. ESTRUCTURA ORGANITZATIVA DEL CENTRE 

3.1 ÒRGANS COL·LEGIATS DE GOVERN 

3.1.1 EL CONSELL ESCOLAR 

3.1.2 L’EQUIP DIRECTIU 

3.1.3 EL CLAUSTRE DE PROFESSORAT 

3.1.4 PAS 

3.1.5 L’AFA 

3.2 CONDICIONS I FORMES D’ORGANITZACIÓ 

  1. ORGANITZACIÓ PEDAGÒGICA 

4.1 CRITERIS D’ORGANITZACIÓ DELS GRUPS 

4.2 ELS DEPARTAMENTS DIDÀCTICS 

4.3 EQUIPS DOCENTS 

4.4 JUNTES D’AVALUACIÓ 

4.5 ACCIÓ TUTORIAL 

4.6 ATENCI’O A LA DIVERSITAT 

  1. ORGANITZACIÓ PER A LA CONVIVÈNCIA 

5.1 DRETS I DEURES DELS ALUMNES 

5.1.1 NORMES PER A LA CONVIVÈNCIA 

5.1.2 SANCIONS I MESURES CORRECTORES 

5.1.3 DESCRIPCIÓ DELS PROCEDIMENTS PER FALTES 

5.2 MEDIACIÓ ESCOLAR 

5.3 TUTORIES ENTRE IGUALS 

  1. FUNCIONAMENT DEL CENTRE 

6.1 HORARIS 

6.2 GUÀRDIES 

6.3 ESBARJOS 

6.4 TANCAMENT DE LES AULES I ALTRES ESPAIS 

6.5 ACTIVITATS I SORTIDES FORA DE L’AULA

  1. SERVEIS I ACTIVITATS EXTRAESCOLARS 

7.1 BIBLIOTECA 

7.2 MENJADOR 

7.2.1 ORGANITZACIÓ DE LES ACTIVITATS EXTRAESCOLARS

  1. INTRODUCCIÓ

Aquestes Normes d’Organització i Funcionament han estat aprovades pel Claustre de professors  i pel Consell escolar de l’Institut Front Marítim. Pretén ser un instrument, un mitjà, una eina de  treball per assolir els objectius principals del centre i adaptar les directrius generals establertes  pel Departament d’Educació a les condicions particulars del nostre centre. 

En aquest Reglament estarà allò que determina el DECRET 102/2010, de 3 d’agost,  de la Llei d’educació sobre drets i deures de l’alumnat i regulació de convivència en  els centres educatius no universitaris de Catalunya. 

El Decret determina que les normes d’organització i funcionament del centre han de ser  coherents amb el fet que l’aprenentatge i la pràctica de la convivència són elements  fonamentals del sistema educatiu i reforça el caràcter educatiu que han de tenir els  processos i les accions que s’emprenguin, tant per prevenir com per corregir 

conductes inadequades, amb la finalitat de satisfer tant el dret al desenvolupament  personal com el deure d’aprendre i mantenir actituds de responsabilitat, amb la  incorporació de la mediació escolar (procés establert al Decret 279/2006 que  continua vigent). com a procés de caràcter educatiu per resoldre determinats  conflictes de convivència amb la clara voluntat de potenciar la resolució pacífica dels  conflictes 

En tant que instrument, està obert a posteriors revisions que, en cas de proposar-se, hauran de  ser aprovades pel Claustre i pel Consell escolar. 

  1. PROJECTE EDUCATIU DEL CENTRE

2.1 JUSTIFICACIÓ 

Aquest document pretén establir els fonaments bàsics de l’Institut Front Marítim. També s’ha  d’entendre com a eina de treball que resta oberta al perfeccionament i discussió periòdica. Les línies d’orientació i treball fixades en aquest document romanen vives mentre no sigui  modificades i comprometen tots els membres de la comunitat educativa de l’institut. La legítima  discrepància pot ser expressada i defensada als àmbits col·lectius. 

S’estableixen tres àmbits del projecte: la identitat, els criteris generals organitzatius i les línies  mestres de l’acció pedagògica. Cada un d’ells és vincula als altres dos i pretén ser complementari  de la resta per formar un conjunt coherent 

Així doncs, l’Institut Front Marítim, a banda de les característiques que venen  determinades per l’ordenament legal existent, orienta la seva acció educativa i l’organització general seguint els diversos principis que s’estableixen a continuació: 

  1. 2 PLANTEJAMENT INSTITUCIONAL  

Missió 

La missió de l’Institut Front Marítim és: 

Formar, orientar i acreditar els nostres alumnes d’acord amb els objectius i criteris determinats  per l’ordenació legal existent i per la identitat pròpia de l’institut, per tal que assoleixin els  coneixements, les habilitats, les actituds, els valors, les capacitats i competències que facilitaran  el seu desenvolupament com a individus integrats a la societat. De manera que els nostres  alumnes siguin persones responsables, competents i d’esperit crític i que puguin contribuir al 

progrés i desenvolupament de la nostra societat, dins d’uns valors de llibertat, tolerància,  solidaritat i respecte a les persones i al medi ambient. 

Visió 

L’Institut Front Marítim vol ser un centre referent per a les escoles del nostre barri amb un  compromís de qualitat i excel·lència. 

Volem que els nostres alumnes siguin persones responsables, competents i d’esperit crític  que contribueixin al progrés i desenvolupament de la nostra societat dins un marc de llibertat,  tolerància, solidaritat i respecte. 

Volem ser un centre obert a la innovació en l’ús de les tecnologies de la informació i la  comunicació (TIC) i les tecnologies de l’aprenentatge i el coneixement (TAC). Volem apropar el nostre centre als entorns científics i artístics 

Volem que el nostre institut aconsegueixi una millora constant en tots els nivells oferint una  metodologia d’ensenyament-aprenentatge on ressalti la transversalitat. Volem ser un centre dirigit cap a un procés de millora continuada i per tant que tingui la capacitat de fer un seguiment i avaluar la seva tasca

Volem finalment que els nostres alumnes obtinguin un nivell de competència que faciliti el  seu procés de desenvolupament personal, social i laboral 

2.3 EIXOS ESTRATÈGICS 

El PEC vol esdevenir un document que reculli els principis fonamentals que conformen la  cultura del centre i a la vegada establir un marc general de gestió i 

organització que facilitin les adaptacions necessàries fruit de les avaluacions i les noves  demandes. 

Aquests eixos que definien la nostra VISIÓ han de donar sentit a la nostra actuació.  Aquests EIXOS ESTRATÈGICS són: 

  • L’Organització del centre
  • L’alumnat. 
  • L’acció tutorial 
  • La formació docent. 
  • Les famílies. 

La definició del PEC es completa amb: 

El Projecte Curricular de Centre (PCC) 

Defineix l’ordenació i l’organització dels ensenyaments que s’imparteixen al centre, així com les  directrius pedagògiques que se segueixen 

Reglament de regim intern (RRI) 

Defineix i concreta els drets i deures dels membres de la comunitat educativa. Regula la  convivència i explicita l’organització i les responsabilitats dels òrgans de govern, institucionals, de  funcionament i gestió de l’institut 

Pla d’Acció Tutorial (PAT) 

Regula, concreta i fixa els protocols en l’exercici de la tutoria la coordinació dels equips docents  com a eina fonamental per a la formació integral de l’alumnat 

Projecte Lingüístic de centre (PLC) 

Estableix les pautes d’ús de la llengua catalana i el tractament de la resta de llengües que tenen  presencia en la vida del centre

  1. ESTRUCTURA ORGANITZATIVA DEL CENTRE

3.1. ÓRGANS COL·LEGIATS DE GOVERN 

Els òrgans col·legiats de govern del centre són: El Consell Escolar, l’Equip Directiu el Consell de  Direcció i el Claustre de Professorat. 

EL CONSELL ESCOLAR està format, d’acord amb la normativa vigent, pel director, que n’és el  president, la cap d’estudis, la secretària (que actua de Secretari del Consell, amb veu i sense vot),  un membre del personal d’Administració i Serveis, 5 representants del professorat escollits pel  claustre, 3 mares/pares (un d’ells designats per l’AFA), 2 alumnes i un representant de  l’Ajuntament. 

És presidit pel director i es reunirà almenys un cop al trimestre, i sempre que el convoqui el  seu president o ho sol·liciti almenys un terç dels seus membres. A més es farà una reunió a l’inici del curs i una altra al final. 

En el marc del Consell Escolar hi ha una Comissió de Convivència presidida pel director, o  persona delegada i composta per un professor, un pare o una mare i un dels alumnes elegits  entre els membres del Consell Escolar. La finalitat d’aquesta comissió és garantir una correcta  aplicació del decret de drets i deures de l’alumnat. 

L’EQUIP DIRECTIU està format pel director, la cap d’estudis, la coordinadora pedagògica i la secretària. Les seves funcions principals són planificar i dirigir la vida escolar del centre. 

CONSELL DE DIRECCIÓ Està integrat pels caps de departament i seminari , director i/o cap  d’estudis i la secretària (que actua de Secretari del Consell, amb veu i vot). La seva funció es assessorar a l’equip directiu en la tasca de planificació i direcció escolar. Es reuneix dues vegades al trimestre i és el màxim òrgan de gestió pedagògica del centre , en  aquesta comissió es recullen els resultats de les discussions dutes a terme en els diferents  departaments sobre totes aquelles propostes aportades per l’equip directiu i/o els diferents  departaments, sobre les actuacions pedagògiques del centre: criteris d’avaluació, currículum,  activitats, etc. 

Es plantegen actuacions comunes d’actuació a fi de garantir una coherència pedagògica dels  diferents nivells educatius. 

EL CLAUSTRE DEL PROFESSORAT és l’òrgan propi de participació activa del professorat en  la gestió i planificació educativa del Centre. Està integrat per la totalitat del professorat. És  convocat i presidit pel director/a. Es reuneix almenys una vegada cada 2 mesos amb caràcter  ordinari i sempre que el convoqui el director/a o ho sol·liciti un mínim d’un terç dels seus  membres. També es reunirà al començament i al final de cada curs escolar. 

L’assistència al claustre és obligatòria per a tots els seus membres. 

PAS Amb caràcter general i si les determina la direcció del centre per raó de les necessitats i  característiques d’aquest, les funcions i tasques concretes del personal, són les següents funcions: •La gestió administrativa dels processos de preinscripció i matriculació d’alumnes. •La gestió administrativa dels documents acadèmics: llibres d’escolaritat, historials  acadèmics, expedients acadèmics, títols, beques i ajuts, certificacions, diligències… 

  • La gestió administrativa i la tramitació dels assumptes propis del centre. Aquestes funcions  comporten la realització de les tasques següents: 
  • Arxiu i classificació de la documentació del centre. Document — Qüestions relatives al personal  d’administració i serveis i als professionals 

1 / 14d’atenció educativa dels centres educatius del Departament d’Ensenyament •Despatx de la correspondència (recepció, 

registre, classificació, tramesa, compulsa, franqueig…). 

  • Transcripció de documents i elaboració i transcripció de llistes i relacions. •Gestió informàtica de dades (domini de l’aplicació informàtica que correspongui en cada cas). •Atenció telefònica i personal sobre els assumptes propis de la secretaria administrativa del  centre. •Recepció i comunicació 

d’avisos, encàrrecs interns i incidències del personal (baixes, permisos…). •Realització de andes  de material, comprovació d’albarans…, d’acord amb l’encàrrec rebut per la direcció o la secretaria  del centre. 

  • Manteniment de l’inventari. 
  • Control de documents comptables simples. 
  • Exposició i distribució de la documentació d’interès general 

L’AFA L’AFA Institut Front Marítim és l’associació de familiars de tots els/les alumnes del  nostre institut 

Tots els pares, mares o familiars responsable de l´alumnat matriculat a l´institut poden ser  socis de l’AFA i qui ho desitgi pot formar par com membre de la junta de l’AFA. La junta de  l´AFA es reuneix una vegada al mes i les reunions estan obertes a tothom que vulgui assistir hi. 

El seu objectiu és divers: 

  1. a) representar al col·lectiu de pares i mares davant els òrgans de gestió de l’institut, i de  l’Administració, fent arribar les preocupacions i suggeriments de les famílies a la direcció del  centre, al consell escolar de l’institut i del districte. 
  2. b) crear un espai per promoure la màxima participació de totes les famílies a l´escola, per tal  de poder canalitzar i detectar les inquietuds de tots els pares i mares, obtenint aportacions de  millora al funcionament de l´institut 

L’AFA està estructurada de forma orgànica amb càrrecs i tasques definides. Existeix la junta  amb un president/a, un vicepresident/a i tresorer/a secretari/a i els vocals. Les decisions  vinculants a tots es fixen una vegada a l´any en assemblea on es reuneixen tots els associats.  Mantenim com experiència d’altres anys, un delegat de les famílies a cada classe de totes les  etapes, agilitzant tota la informació tenint un coneixement més proper a la realitat quotidiana  del centre. Els delegats i delegades de classe, es reuniran periòdicament amb l’equip directiu 

L’AFA organitza i s´encarrega duna gran part de les activitats extraescolars. També donen  suport a l´equip directiu del centre, col·laborant en molts projectes comuns 

3.2. CONDICIONS I FORMES D’ORGANITZACIÓ 

L’organització de les estructures de comandament del nostre centre vol tenir molt present a les  persones en el seu desplegament. La proposta que es presenta a continuació tindrà doncs en  compte les següents premisses. 

  • La cultura del centre. 
  • Propostes que fomentin la participació i la implicació del màxim nombre d’agents:  LIDERATGE DISTRIBUÏT.
  • Aprofitar el bon clima de treball existent 
  • Aprofitar les noves propostes derivades dels decrets d’autonomia de centres educatius i  de la direcció de centres educatius públics 

L’estructura de comandament queda de la següent forma: 

ÒRGANS DE  GESTIÓ TASQUES ASSOCIADES
EQUIP  

DIRECTIU

L’equip directiu quedarà format pels quatre càrrecs preceptius: Director,  Cap d’estudis, Secretari i Coordinador Pedagògic.
CONSEL DE  DIRECCIÓ Amb la voluntat de impulsar un lideratge distribuït es vol potenciar un equip amb capacitat de decidir, aportar i gestionar. 

Atenent a la tradició del centre s’ha volgut implicar als 11 departaments  que tradicionalment tenen pes en la gestió. 

Aquesta proposta presenta una característica important. 

Implicació de la majoria d’agents 

Aquests departaments tindran associats un projecte/tasca important per  al funcionament del centre (complementàries a les tasques preceptives)

TUTORIES  Atesa la importància de la tutoria orientadora, tot el professorat del centre hi participa. Seguiment de l’alumnat i traspàs d’informació als pares. 

 

 

 

Projectes associats als membres del Consell de Direcció

DEPARTAMENT/TASCA
VISUAL I PLÁSTICA 

Imatge del centre

CASTELLÀ 

Coordinació del batxillerat

ANGLÈS 

Intercanvis

E. FÍSICA 

Associació esportiva del Front Marítim

C. EXPERIMENTALS 

Hort urbà

TECNOLOGIA 

Pàgina web del centre

C. SOCIALS 

Sostenibilitat

MÚSICA 

Alumne del mes

MATEMÀTIQUES 

Suport TIC

ORIENTACIÓ 

Riscos laborals

CATALÀ 

Mediació escolar 

 

  1. ORGANITZACIÓ PEDAGÒGICA

CRITERIS D’ORGANITZACIONS DELS GRUPS 

En els dos primers cursos i atenent a la voluntat de facilitar als nostres alumnes i a les seves  famílies la millor atenció, afegim un grup classe disminuint la ràtio ( de 30 alumnes a 24 per  grup classe) 

Segons els informes de les escoles de procedència els criteris per elaborar els grups són:  – Alumnes de tots els nivells competencials 

– El mateix nombre de nens i nenes 

– Evitar la concentració massiva de les escoles de procedència. 

DEPARTAMENTS DIDÀCTICS 

Actualment el nostre centre consta de 11 departaments didàctics i dos seminaris : 

  1. Llengua Catalana i Literatura. 
  2. Llengua Castellana i Literatura 
  3. Llengües estrangeres 
  4. Ciències Socials 
  5. Ciències Experimentals 
  6. Matemàtiques 
  7. Tecnologia 
  8. Educació Física 
  9. Educació Musical 
  10. Visual i Plàstica 
  11. Orientació i assessorament  

Seminari de filosofia  

Seminari de física i química 

El centre disposa també de: 

  • Un vetllador i mig que assisteixen a alumnes amb necessitats educatives especifiques. 
  • Un psicopedagog que conjuntament amb la coordinació pedagògica, la persona de  l’Equip Assessorament Pedagògic, i el tutor de l’aula d’acollida fa les tasques de  departament de diversitat i orientació. 

Les funcions del /la cap de departament seran: 

Assistir a les reunions del Consell de direcció . 

Promoure en el departament el tractament dels temes proposats en la Comissió Pedagògica i si s’escau vetllar per l’acompliment dels acords sobre actuacions pedagògiques que s’hagin  acordat en aquesta comissió o en el claustre de professorat. 

Fer un seguiment de les programacions. 

Fer un seguiment dels resultats acadèmics de l’alumnat (notes) a l’àrea corresponent i fer ne una valoració. 

Vetllar per l’acompliment dels acords presos al departament. 

Proposar i organitzar les activitats a fora de l’aula i fer-ne la valoració. 

Dirigir el projecte associat al departament 

Ells/les membres del Consell de Direcció han d’assolir un lideratge pedagògic  EQUIPS DOCENTS.  

Estan integrats pels professors que imparteixen classe a cada nivell educatiu. Es reuneixen una  vegada al més com a mínim, i les reunions les dirigeix el tutor o bé un membre de l’equip directiu  el coordinador del nivell , el qual fa també l’ordre del dia i l’acta corresponent. La seva funció consisteix en valorar la marxa acadèmica de l’alumnat i del grup classe i arribar  a acords d’actuació conjunta . 

També són els responsables d’organitzar i realitzar els Crèdits de Síntesi amb l’ajut de  Coordinació pedagògica. 

JUNTES D’AVALUACIÓ 

Les Juntes d’avaluació estan formades per tot el professorat que imparteix classe en un mateix  grup, crèdits comuns a l’ESO i matèries comunes, de modalitat i optatives al Batxillerat. Seran  convocades ordinàriament (quatre vegades a l’any) per el/la cap d’estudis i presidides pel tutor/a  corresponent. 

Les Juntes d’Avaluació finals de Quart d’ESO i Segon de Batxillerat són presidides per la  Prefectura d’Estudis. 

El tutor/a del curs aixecarà acta d’avaluació on es farà constar l’assistència del professorat i les  observacions sobre les valoracions generals i individuals, les gestions que li són encomanades i  els resultats de dita avaluació. 

ACCIÓ TUTORIAL 

Cada grup classe de l’ESO tindrà un tutor responsable i un nombre variable de tutors  col·laboradors o ‘cotutors’. Aquesta organització tutorial no ha d’afectar necessàriament a tots  els grups d’ESO estant limitada per la disponibilitat de recursos humans. 

El tutor té les següents funcions: 

  • Orientació acadèmica, personal i professional (tots els alumnes). 
  • Cohesió i dinamització del grup classe (tots els alumnes). 
  • Coordinació de l’activitat educativa entre els membres dels equips docents. Col·laboració  en els aspectes organitzatius del centre. 
  • Comunicació del centre amb les famílies (tindrà assignat el 80% dels alumnes de la classe)

El cotutor/a tindrà assignat aproximadament quatre alumnes. Les seves funcions són: 

  • La comunicació del centre amb les famílies dels alumnes. 
  • La col·laboració en els aspectes organitzatius del centre. 

ATENCIÓ A LA DIVERSITAT 

Objectius. 

  • Atendre diversitat per aconseguir l’assoliment de les competències bàsiques dels nostres  alumnes 
  • Atendre les necessitats educatives dels alumnes tant per adaptar el currículum com per  enriquir-lo. 
  • Fomentar l’ús de metodologies cooperatives. 

Accions 

  • Agrupament en grups heterogenis . 
  • Reducció de la ràtio per tal de poder assolir millor les competències pròpies. Treball per projectes . 
  • Reforç de l’àrea instrumental de matemàtiques i llengües . 
  • Adaptacions Curriculars 
  • Plans individuals pels alumnes amb NEE. 
  • Treball cooperatiu. 
  • Atencions individuals 
  • Aula d’acollida 
  • Atencions individualitzades 
  1. ORGANITZACIÓ PER A LA CONVIVÈNCIA

5.1 DRETS I DEURES DELS ALUMNES 

Aquest capítol desenvolupa el què disposa el Decret 279/2006, de 4 de juliol DECRET  102/2010, de 3 d’agost,, sobre drets i deures de l’alumnat i regulació de la convivència en  els centres educatius no universitaris de Catalunya (DOGC núm. 4670 – 06/07/2006). Estableix  que: 

  1. El reglament de règim interior dels centres educatius ha de concretar les normes de  convivència i les d’organització i participació en la vida del centre, els mecanismes afavoridors  de l’exercici dels drets de l’alumnat i els seus deures, així com les correccions que  corresponguin per a les conductes contràries a les normes de convivència esmentades, de  conformitat amb allò que disposa aquest Decret. 
  2. També ha d’establir els mecanismes de comunicació als pares de l’assistència a classe de  l’alumnat, i les corresponents autoritzacions o justificacions, per als casos d’inexistència, quan  aquests són menors d’edat. 
  3. Els centres educatius que decideixin utilitzar la mediació en el procés de gestió de la  convivència han de concretar als seus reglaments de règim interior el procediment de mediació  previst en aquest Decret. 

Així doncs, el Decret assigna al Reglament de règim intern (RRI) la funció de concretar les pau tes que han de dirigir la conducta de l’alumnat, tant pel que es refereix a l’exercici dels seus  drets com pel que es refereix al compliment de les normes de convivència. 

5.1.1. Drets 

L’article 21 de la llei d’educació reconeix els següents drets dels alumnes: 

  1. Dret a la formació. L’alumnat té dret a rebre una formació que li permeti d’aconseguir  el desenvolupament integral de la seva personalitat, dintre dels principis ètics, morals i  socials comunament acceptats en la nostra societat. 
  2. Dret a la valoració objectiva del rendiment escolar. L’alumnat té dret a una  valoració objectiva del seu progrés personal i del rendiment escolar, per la qual cosa se  l’ha d’informar dels criteris i procediments d’avaluació, d’acord amb els objectius i  continguts de l’ensenyament. 
  3. Dret al respecte de les pròpies conviccions. L’alumnat té dret al respecte de les se ves conviccions religioses, morals i ideològiques, a la llibertat de consciència i al respecte  a la seva intimitat en relació amb aquelles creences i conviccions. 
  4. Dret a la integritat i la dignitat personal. L’alumnat té els drets següents: 
  5. a) Al respecte de la seva identitat, la seva integritat física, la seva intimitat i la seva dignitat per sonal. 
  6. b) A la protecció contra tota agressió física, emocional o moral. 
  7. c) A dur a terme la seva activitat acadèmica en condicions de seguretat i d’higiene adequades. d) A un ambient convivencial que fomenti el respecte i la solidaritat entre els companys i les  companyes. 
  8. e) Al fet que els centres educatius guardin reserva sobre tota aquella informació de què disposin,  relativa a les seves circumstàncies personals i familiars, sense perjudici de satisfer les necessitats  d’informació de l’administració educativa i els seus serveis, de conformitat amb l’ordenament  jurídic, i de l’obligació de comunicar a l’autoritat competent totes aquelles circumstàncies que  puguin implicar maltractaments per a l’alumnat o qualsevol altre incompliment dels deures  establerts per les lleis de protecció del menor. 
  9. Dret de participació. L’alumnat té dret a participar en el funcionament i la vida del  centre en els termes que preveu la legislació vigent 
  10. Dret de reunió i associació. L’alumnat té dret a reunir-se en el centre. L’exercici  d’aquest dret es desenvoluparà d’acord amb la legislació vigent i tenint en compte el  normal desenvolupament de les activitats docents. 
  11. Dret d’informació. L’alumnat ha de ser informat pels seus representants i pels de les  associacions d’alumnes tant sobre les qüestions pròpies del seu centre com sobre  aquelles que afectin altres centres educatius. 
  12. Dret a la llibertat d’expressió. L’alumnat té dret a manifestar les seves opinions,  individualment i col·lectivament, amb llibertat, sense perjudici dels drets de tots els  membres de la comunitat educativa i del respecte que, d’acord amb els principis i drets  constitucionals, mereixen les persones. 
  13. Dret a l’orientació escolar, formativa i professional. L’alumnat té dret a una  orientació escolar i professional que estimuli la responsabilitat i la llibertat de decidir d’a cord amb les seves aptituds, les seves motivacions, els seus coneixements i les seves  capacitats. 
  14. Dret a la igualtat d’oportunitats. L’alumnat té dret a rebre els ajuts  necessaris per compensar possibles mancances de tipus personal, familiar, 

econòmic o sociocultural, amb la finalitat de crear les condicions adequades  que garanteixin una igualtat d’oportunitats real. En relació als alumnes que  s’incorporin al nostre sistema educatiu tardanament, rebre la informació de  les regles i normes 

  1. Dret a la protecció social. L‘alumnat té dret a la protecció social en supòsits d’infortuni  familiar, malaltia o accident. En els casos d’accident o de malaltia prolongada, l’alumnat  té dret a rebre l’ajut que necessiti mitjançant l’orientació, el material didàctic i els ajuts  imprescindibles per tal que l’accident o malaltia no suposin un detriment del seu rendiment 

escolar. 

  1. Dret a la protecció dels drets de l’alumnat . Les accions que es produeixin dins  l’àmbit dels centres educatius que suposin una transgressió dels drets de l’alumnat que  s’estableixen en aquest Decret o del seu exercici poden ser objecte de queixa o de  denúncia per part de l’alumnat afectat o dels seus pares, quan aquest és menor d’edat,  davant del director o de la directora del centre 

El nostre centre disposarà de diversos mecanismes afavoridors de l’exercici dels drets  de l’alumnat: 

  1. Dret a la participació. Cada curs, sota la supervisió del tutor/a, escollirà els  delegats/des de grup. El conjunt de delegats escollits es constituiran automàticament,  mitjançant convocatòria de la direcció del centre, en Consell de delegats. 
  2. La direcció del centre convocarà el Consell de delegats almenys una vegada per trimestre,  per tractar temes ordinaris. No obstant, amb un mínim del 25% dels representants dels  estudiants, aquests poden convocar reunió de forma extraordinària, sempre que se n’hagin informat amb almenys 24 h d’anticipació a la direcció del centre i procurant que hi hagi una  mínima incidència sobre l’horari lectiu. 
  3. L’alumne/a té dret a participar en el funcionament i la vida del Centre, mitjançant els seus re presentants en el Consell Escolar. Aquests representants són escollits segons el procediment que  marca la convocatòria oficial. 
  4. Els/les representants al Consell Escolar formen part de ple dret del Consell de delegats, i en  seran els seus representants i portaveus. 
  5. Els/les delegats/des de classe i els representants de l’alumnat al Consell Escolar són els qui  hauran de canalitzar les iniciatives individuals o col·lectives de l’alumnat. En les sessions de  tutoria caldrà tenir present aquestes inquietuds i iniciatives. Així mateix el tutor/a ‘administratiu’  fomentarà i insistirà als delegats/des de la necessitat d’informar els seus companys de les  reunions i acords del Consell de delegats/des. 
  6. Dret de reunió. L’alumnat podran reunir-se sense distorsionar el funcionament del  Centre i prèvia coordinació amb Prefectura d’Estudis. 
  7. Dret d’associació. L’alumnat té dret a associar-se i a constituir organitzacions pròpies  i/o federades amb d’altres. Una vegada reconegudes, aquestes entitats podran disposar  d’espai als taulells d’alumnat, en el benentès que no resultin ofensives ni contradictòries  amb les finalitats de l’associació. 
  8. Dret a la llibertat d’expressió. Podrà existir una o més publicacions gestionades pel  Consell de Delegats i la supervisió del departament de llengües. 

5.1.2. Deures 

En relació als deures de l’alumnat, el decret fixa les seves obligacions principals, les conductes  que han de ser jutjades com a contràries a la convivència, els criteris per a determinar la  gravetat de les infraccions de les normes i els mecanismes bàsics del Règim Disciplinari,  tipificació de les sancions i de procediments punitius. En aquest apartat exposarem com hem

utilitzat i adaptat les indicacions del decret en la formulació de les Normes de convivència del  centre i en la definició dels procediments correctors o sancionadors. 

L’article 22 de la llei d’Educació estableix els deures de l’alumnat que són els següents: 

  1. Deure de respecte als altres. L’alumnat té el deure de respectar l’exercici dels drets i  les llibertats dels membres de la comunitat escolar. 
  2. Deure d’estudi. L’estudi és un deure bàsic de l’alumnat que comporta el desenvolupa ment de les seves aptituds personals i l’aprofitament dels coneixements que  s’imparteixen, amb la finalitat d’assolir una bona preparació humana i acadèmica. Aquest  deure bàsic es concreta, entre altres, en les obligacions següents: 
  3. a) Assistir a classe, participar en les activitats formatives previstes a la programació general del  centre i respectar els horaris establerts. 
  4. b) Realitzar les tasques encomanades pel professorat en l’exercici de les seves funcions do cents. 
  5. c) Respectar l’exercici del dret a l’estudi i la participació dels seus companys i companyes en les  activitats formatives. 
  6. Deure de respectar les normes de convivència. El respecte a les normes de  convivència dins el centre docent, com a deure bàsic de l’alumnat implica les obligacions  següents: 
  7. a) Respectar la llibertat de consciència i les conviccions religioses, morals i ideològiques, com  també la dignitat, la integritat i la intimitat de tots els membres de la comunitat educativa. b) No discriminar cap membre de la comunitat educativa per raó de naixement, raça, sexe o per  qualsevol altra circumstància personal o social. 
  8. c) Respectar el caràcter propi del centre, quan existeixi, d’acord amb la legislació vigent. d) Respectar, utilitzar correctament i compartir els béns mobles i les instal·lacions del centre i  dels llocs on dugui a terme la formació pràctica com a part integrant de l’activitat escolar. e) Complir el reglament de règim interior del centre. 
  9. f) Respectar i acomplir les decisions dels òrgans unipersonals i col·legiats i del personal del  centre, sense perjudici que pugui impugnar-les quan consideri que lesionen els seus drets,  d’acord amb el procediment que estableixi el reglament de règim interior del centre i la  legislació vigent. 
  10. g) Participar i col·laborar activament amb la resta de membres de la comunitat escolar, per tal  d’afavorir el millor desenvolupament de l’activitat educativa, de la tutoria i de l’orientació i de la  convivència en el centre. 
  11. h) Propiciar un ambient convivencial positiu i respectar el dret de la resta de l’alumnat al fet que  no sigui pertorbada l’activitat normal en les aules. 

Per altra banda, a l’article 37 s’indica la relació de conductes contràries a les normes de  convivència; són aquestes: 

  1. a) Les faltes injustificades de puntualitat o d’assistència a classe. 
  2. b) Els actes d’incorrecció o desconsideració amb els altres membres de la comunitat es colar. 
  3. c) Els actes injustificats que alterin el desenvolupament normal de les activitats del  centre. 
  4. d) Els actes d’indisciplina i les injúries o les ofenses contra membres de la comunitat es colar. 
  5. e) El deteriorament, causat intencionadament, de les dependències del centre, del  material d’aquest o del de la comunitat escolar.
  6. f) Qualsevol altra incorrecció que alteri el normal desenvolupament de l’activitat esco lar, que no constitueixi falta. 

De la suma dels anteriors articles (34, 35, 36, 37 i 38) derivem gran part del que és la nostra  normativa, o conjunt de Normes de convivència. S’ha procurat mantenir intacte l’esperit de la  llei quan hem redactat de nou l’enunciat d’algun deure i quan hem afegit normes o sancions  derivades del caràcter propi del centre. 

L’aplicació d’aquesta normativa es farà d’acord amb els següents principis

  1. a) Es procurarà que els conflictes es resolguin per la via del diàleg mesurat i correcte. Sem pre que sigui possible, s’intentarà canalitzar els conflictes interpersonals mitjançant la mediació (veure l’apartat corresponent). Malgrat que certes actituds puguin estar  tipificades com a contràries a la convivència al centre, una reconducció del conflicte i una  reparació i reconciliació adient poden fer innecessàries l’aplicació de mesures  disciplinàries. 
  2. b) Les conductes contràries a les normes de convivència del centre comportaran diverses  mesures correctores. S’intentarà, sempre que hi hagi un incident, prendre mesures  immediates (demanar disculpes, netejar el que s’hagi embrutat, recuperar el temps  perdut quedant-se una hora més al centre fent feina…). 
  3. c) Per tal de vetllar per l’aplicació correcta del què disposa el vigent decret de drets i deu res, així com col·laborar en l’establiment de mesures preventives, es constitueix la  Comissió de Convivència, que estarà formada per: un representant de cada estament  (un professor/a, una mare o pare i un alumne/a), membres a la vegada del Consell Escolar  del centre, la Cap d’Estudis i el Director. 
5.1.2.1. Normes de convivència del centre  

Comportament general 

  1. Cal que l’alumnat tingui una actitud de respecte cap al professorat en les seves respostes i  maneres de fer, així com també cap a la resta de companys/es i altres persones del Centre  o del servei de menjador. 
  2. No es permeten les conductes violentes de cap tipus. En tot moment, inclòs el temps d’esbarjo, l’alumnat haurà d’evitar les agressions físiques i verbals. Tampoc es po den fer servir les amenaces ni les intimidacions
  3. Tot i que és impossible establir unes regles de cortesia definitives i acceptables per a  tothom, els alumnes, com la resta de membres de la comunitat educativa, ha de procurar  vestir-se i parlar o interactuar amb la resta del col·lectiu amb correcció; en concret, no es  podran portar gorres, barrets, mocadors o qualsevol accessori que cobreixi el cap, excepte  per prescripció mèdica. L’Institut és bàsicament un lloc de treball, un espai públic, i el  comportament de tots els seus membres s’ha d’ajustar a pautes més formals que les que  poden seguir-se a l’àmbit privat, familiar o festiu. 
  4. L’alumnat té l’obligació de propiciar un ambient de treball positiu i respectar el dret de la  resta de l’alumnat a que no sigui pertorbada l’activitat normal en les aules. A classe s’ha  de mantenir atenció i una actitud proactiva.

Material de treball, instal·lacions 

  1. És obligació de l’alumnat portar el material requerit. L’alumnat portarà sempre el material que indiqui el/la professor/a. 
  2. L’agenda escolar. Caldrà portar-la cada dia i mantenir-la neta. L’agenda no és en sentit  estricte un bé privat de l’alumne, sinó un instrument amb diverses funcions, algunes  didàctiques, ja que serveix perquè l’alumnat adquireixi bons hàbits de treball, i altres mera ment informatives. Similar a una llibreta d’exercicis, l’agenda pot ser revisada pel professo rat quan sigui oportú. 
  3. Les aules s’han de mantenir netes per dur a terme les diverses activitats acadèmiques.  Cal utilitzar correctament el material de l’aula i les papereres, i evitar embrutar les taules, el  terra i les parets. Cada grup destinarà un temps, si s’escau, a la neteja de les aules quan el  tutor/a o bé el professor/a ho reclami. 
  4. L’alumnat ha de tenir cura del material i de les instal·lacions que utilitza diàriament.  Tot alumne/a que embruti o malmeti el mobiliari, les instal·lacions, o el material haurà de  netejar-lo, reparar-lo o reposar-lo. 
  5. No es pot menjar, (ni mastegar xiclet), ni als tallers, passadissos, ni als recintes  tancats del Centre. A més està absolutament prohibit mastegar xiclet en tots els espais  de l’institut, inclòs el pati. 

10.En acabar cada sessió l’alumnat, sota la supervisió del professor/a, ha de deixar les taules  i cadires totalment ordenades, el material recollit i, en general, l’aula en condicions de  ser utilitzada per altres grups. 

Circulació pel centre i pels voltants 

11.Les entrades i sortides de l’Institut es faran de forma ordenada i sense cridar ni fer  sorolls pertorbadors dins l’edifici. El mateix comportament és aplicable en els canvis  d’aula

12.A l’interval entre dues classes en una mateixa aula, els/les alumnes romandran a l’aula. No es pot sortir al passadís. Si cal desplaçar-se a alguna altra aula, es farà amb rapi desa per no arribar tard. 

13.En cas que falti algun professor/a, l’alumnat romandrà a classe sota la vigilància del  professorat de guàrdia, aprofitant l’hora per treballar. 

14.No es pot seure ni ocupar les escales del Centre; tampoc es pot seure als passadissos. 15.Durant el temps d’esbarjo l’alumnat no podrà romandre a les aules, tallers, labora toris i passadissos del Centre si no és acompanyat d’un professor. 

16.S’ha de mantenir una actitud correcta també a les rodalies del centre que a aquests efectes  serà considerat espai escolar. 

17.Pel que fa als mòbils i aparells reproductors d’àudio han d’estar guardats i desconec tats en tot el recinte escolar. El Centre, que aconsella que no es portin aquest aparells, no  es farà responsable de llur pèrdua o robatori. 

Assistència i puntualitat 

  1. Assistència i puntualitat. 
  2. L’assistència a classe és obligatòria per a tot l’alumnat. En el cas de l’alumnat d’ESO està  clarament fixat per la llei; el Batxillerat és un grau d’estudi no obligatori però, al matricular se al nostre centre, l’alumnat accepta implícitament el compromís d’assistir a

classe. Un alumne major de 18 anys podrà signar ell mateix la sol·licitud de justificació de faltes d’assistència, però qui decideix si la sol·licitud és admesa o no és, com sempre,  el tutor/a o el professor encarregat. 

  1. L’alumnat de batxillerat perdrà el dret a l’avaluació continua en cas d’acumular el 20%  de faltes d’assistència no justificades. 
  2. L’assistència de l’alumnat a les activitats organitzades pel Centre és també obligatòria.  En cas que sigui voluntària serà especificada pels professors i professores que en siguin  responsables. 
  3. La puntualitat en la vida acadèmica és molt important. S’ha de ser puntual a totes les  hores de classe. Aquesta mateixa puntualitat s’ha de donar en la presentació de treballs  i d’exercicis encarregats pel professorat. 
  4. Control d’assistència. Els professors passaran llista a cada hora amb l’aplicació DINANTIA  enviant un missatge als pares la primera hora del dia que faltin. 
  5. Cal sol·licitar justificació de totes les faltes d’assistència amb el resguard oficial que es  pot obtenir a Consergeria. Sempre que sigui possible, s’adjuntarà el comprovant oficial  (segells de organismes oficials, informes mèdics, etc.) que acrediti la sol·licitud de  justificació. 
  6. A partir de l’hora fixada pel començament de les classes, no es permetrà l’entrada de l’alumnat a classe, a excepció dels casos que el professorat pugui considerar com a re tard justificat. 
  7. Tot l’alumnat que no pugui entrar a classe per haver arribat tard s’haurà de presentar al  professor/a de guàrdia, i aquest es responsabilitzarà que faci la feina (la que li ha  encarregat el professor/a que tenia a aquella hora, o bé la que li encomani el profes sor/a de guàrdia). 
  8. Des del tercer curs de l’ESO, les decisions col·lectives adoptades per l’alumnat, en relació  amb la seva assistència a classe, no tindran la consideració de falta ni seran objecte de  sanció quan la decisió sigui resultat de l’exercici del dret de reunió i hagi estat comunicada  pel consell de delegats i delegades a la direcció del centre, com a mínim el dia anterior.  El centre garantirà el dret de l’alumnat que no desitgi secundar les decisions sobre  l’assistència a classe a romandre al centre degudament atès. 
5.1.2.2. Sancions i mesures correctores. 

A l’article 37 s’estableix els tipus de conductes mereixedores de sanció i l’àmbit espacial  d’aplicació de la Normativa: 

Es poden corregir i sancionar, d’acord amb el què disposa aquest títol, els actes contraris a  les normes de convivència del centre així com les conductes greument perjudicials  per a la convivència, tipificades en aquest Decret com a falta, realitzades per l’alumnat dins  del recinte escolar o durant la realització d’activitats complementàries i extraescolars i en els  serveis de menjador i transport escolar. 

Igualment, poden corregir-se i sancionar-se les actuacions de l’alumnat que, encara  que dutes a terme fora del recinte escolar, estiguin motivades o directament  relacionades amb la vida escolar i afectin els seus companys o companyes o altres  membres de la comunitat educativa

La distinció entre un acte contrari a les normes de convivència del centre i una conducta greu ment perjudicial per a la convivència s’haurà d’establir sempre “a posteriori”, una vegada es

coneguin els fets, ja que un mateix fet podria ser jutjat com una falta més o menys greu en  funció de les seves circumstàncies particulars. 

Per això, el Decret exposa, a l’Article 24, la Gradació de les mesures correctores i de les  sancions. Aquesta gradació especifica quines són les circumstàncies atenuants i agreujants  que s’han de tenir en compte a l’hora de jutjar un cas: 

  1. Es consideren circumstàncies que poden disminuir la gravetat de l’actuació de l’alum nat: 
  2. a) El reconeixement espontani de la seva conducta incorrecta. 
  3. b) No haver comès amb anterioritat faltes ni conductes contràries a la convivència en el centre. c) La petició d’excuses en els casos d’injúries, d’ofenses i d’alteració del desenvolupament de les  activitats del centre. 
  4. d) L’oferiment d’actuacions compensadores del dany causat. 
  5. e) La falta d’intencionalitat. 
  6. f) Els supòsits previstos a l’article 28.5 d’aquest Decret. 
  7. S’han de considerar circumstàncies que poden intensificar la gravetat de l’actuació de  l’alumnat: 
  8. a) Que l’acte comès atempti contra el deure de no discriminar a cap membre de la comunitat  educativa per raó de naixement, de raça, de sexe, de religió o per qualsevol altra circumstància  personal o social. 
  9. b) Que l’acte comès comporti danys, injúries o ofenses a companys d’edat inferior o als  incorporats recentment al centre. 
  10. c) La premeditació i la reiteració. 
  11. d) Col·lectivitat i/o publicitat manifesta. 

Com hem vist, el text de la llei només contempla dos tipus de conducta mereixedores de san ció: les conductes contràries a la convivència en el centre i les greument perjudicials per a la  convivència en el centre. Però el conjunt de sancions i procediments que el propi Decret pro posa permeten establir, com a mínim, tres nivells de gravetat. 

Creiem que una tipificació que contempli tres nivells de gravetat és més pràctica dins del con text d’una comunitat educativa com la nostra, ja que permet discriminar amb més precisió la  gran diversitat de conflictes o d’incidents que es produeixen en un centre de secundària. Així  doncs, alterant en aquest punt la terminologia del Decret (sense deixar de respectar el que  materialment imposa), el nostre RRI contempla tres tipus de faltes: 

  1. a) Falta, pels casos més lleus ( conductes contràries a les normes del centre ) b) Falta greu, pels casos de reiteració de faltes (6 o més faltes) o de concurrència d’agreujants  en una sola falta 
  2. c) Falta molt greu, pels casos de reiteració de faltes greus o concurrènciad’agreujants. 

La següent Taula recull la relació de mesures corresponents a cada tipus de falta, el document  que cal tramitar i qui té l’autoritat per aplicar cadascun dels procediments:

Faltes/Sancions  Document  Competència
Falta 

a) Amonestació. 

b) Expulsió de classe. 

L’acumulació d’aquestes comportarà la  realització de tasques educadores en horari  no lectiu

Notificació de  falta al  DINANTIA Qualsevol professor o  professora del centre
Falta greu 

d) Realització de tasques educadores per a  l’alumne o l’alumna, en horari no lectiu, i/o la  reparació econòmica dels danys causats al  material del centre o bé al d’altres membres  de la comunitat educativa. La realització  d’aquestes tasques no es podrà allargar per  un període superior a dues setmanes. 

e) Suspensió del dret a participar en activitats extraescolars o complementàries del centre. f) Canvi de grup o classe de l’alumne o de  l’alumna per un període màxim de quinze dies. g) Suspensió del dret d’assistència a  determinades classes per un període a  determinar 

h) Suspensió del dret d’assistència a totes les  activitats lúdiques que pugui organitzar el  centre (Festa de Nadal, Diada de St. Jordi,  Festa de fi de curs…)

Notificació de  falta greu El director o la directora del  centre, o el/la Cap d’estudis per  delegació d’aquest i la Comissió  de convivència

 

Falta molt greu 

i) Suspensió del dret a participar en de terminades activitats extraescolars o  complementàries durant un període que no  pot ser superior a tres mesos o al que resti  per a la finalització del corresponent curs  acadèmic. 

j) Canvi de grup o classe de l’alumne. k) Suspensió del dret d’assistència al centre o  a determinades classes per un període que no  pot ser superior a quinze dies lectius, sense  que això comporti la pèrdua del dret a  l’avaluació contínua, i sense perjudici de  l’obligació que l’alumne o l’alumna realitzi  determinats treballs acadèmics fora del  centre. El tutor o tutora ha de lliurar a  l’alumne o a l’alumna un pla de treball de les  activitats que ha de realitzar i establirà les  formes de seguiment i control durant els dies  de no assistència al centre per tal de garantir  el dret a l’avaluació contínua. 

l) Inhabilitació per cursar estudis al centre  per un període de tres mesos o pel que resti  per a la fi del corresponent curs acadèmic si  el període és inferior. 

m) Inhabilitació definitiva per a cursar estudis  al centre en què s’ha comès la falta.

Instrucció  

d’expedient  disciplinari

Correspon al director o a la  directora del centre incoar, per  pròpia iniciativa o a proposta de  qualsevol membre de la  comunitat escolar, els  expedients a l’alumnat. També li  correspon acceptar la resolució  proposada pel 

instructor/a de l’expedient.

 

5.1.2.3.Descripció dels procediments per faltes 

Quan es produeixi un incident, qualsevol professor té autoritat per sancionar de forma immediata un alumne amb alguna de les 2 mesures contemplades a) amonestació, b) expulsió de classe i  s’enviarà una explicació a les famílies amb un DINANTIA. 

. Amonestacions 

Es registrarà l’incident a l’aplicació DINANTIA, enviant l’explicació automàticament als pares. 

. Expulsions  

Si la mesura aplicada és la d’expulsió de l’aula, el procediment és més complex ja que hi participen  els professors i professores de guàrdia. En aquests casos el procés haurà de ser el següent: 

Es registrarà l’incident a l’aplicació DINANTIA, enviant l’explicació automàticament als pares. el/la delegat/da o una altre alumne acompanyarà l’alumne expulsat a la sala de  Guàrdia. 

El/la professor/a que ha aplicat la sanció fixarà, si no existeix cap impediment  per fer-ho, uns deures o unes instruccions sobre allò que hagi de fer l’alumne  sancionat. I un professor de guàrdia vetllarà perquè els faci.

. Realització de tasques educadores en horari no lectiu.  

Quan un alumne acumula un seguit de faltes d’assistència sense justificar o reiterats retards a  l’hora d’entrar a les classes, es demanarà que vinguin una tarda a l’institut a fer deures amb un  professor de guàrdia. Esperem que així l’alumne eviti la no assistència a les classes. 

. Expedients disciplinaris  

Inici de l’expedient. 

Correspon al director o a la directora del centre incoar, per pròpia iniciativa o a proposta de  qualsevol membre de la comunitat escolar, els expedients a l’alumnat. 

El director o la directora del centre ha de formular un escrit d’inici de l’expedient, així com  nomenar un instructor o instructora de entre el personal docent del centre. 

Notificació 

La decisió d’inici de l’expedient s’ha de notificar a la persona instructora, a l’alumne o a  l’alumna i, quan aquest siguin menors d’edat, als seus pares. 

Instrucció i proposta de resolució 

La persona instructora, un cop rebuda la notificació de nomenament, ha de practicar les  actuacions que estimi pertinents per a l’aclariment dels fets esdevinguts així com la  determinació de les persones responsables. 

Prèviament a la redacció de la proposta de resolució s’ha de practicar el tràmit de vista i  audiència. En aquest termini l’expedient ha d’estar accessible per tal que l’alumne o l’alumna i  els seus pares, si és menor d’edat, puguin presentar al·legacions així com aquells documents i  justificacions que estimin pertinents. 

Una vegada instruït l’expedient, la persona instructora ha de formular proposta de resolució. 

Mesures provisionals 

Quan sigui necessari per a garantir el normal desenvolupament de l’activitat del centre, en  incoar-se un expedient o en qualsevol moment de la seva instrucció, la direcció del centre, per  pròpia iniciativa o a proposta de l’instructor o instructora i escoltada la comissió de convivència, podrà adoptar la decisió d’aplicar alguna mesura provisional amb finalitats cautelars i educatives. 

Resolució de l’expedient 

Correspon al director o a la directora del centre, escoltada la comissió de convivència i -si ho  considera necessari- el Consell escolar, resoldre els expedients i imposar les sancions que  correspongui. 

La direcció del centre ha de comunicar als pares la decisió que adopti als efectes que aquests, si  ho creuen convenient, puguin sol·licitar en un termini de tres dies la seva revisió per part del  Consell escolar del centre, el qual pot proposar les mesures que consideri oportunes.

5.2 LA MEDIACIÓ ESCOLAR 

El nostre centre disposa d’un Equip de Mediació que col·labora en les tasques orientades a crear  i mantenir un bon ambient entre els membres de la comunitat educativa. 

La mediació escolar és un mètode de resolució de conflictes mitjançant la intervenció d’una  tercera persona, amb formació específica i imparcial, amb l’objecte d’ajudar les parts a obtenir  per elles mateixes un acord satisfactori. 

La mediació escolar es basa en els principis següents: 

  1. a) La voluntarietat, segons la qual les persones implicades en el conflicte són lliures d’acollir-se  o no a la mediació, i també de desistir-ne en qualsevol moment del procés. b) La imparcialitat de la persona mediadora que ha d’ajudar els participants a assolir l’acord  pertinent sense imposar cap solució ni mesura concreta ni prendre-hi part. La persona  mediadora no pot tenir cap relació directa amb els fets que han originat el conflicte. c) La confidencialitat, que obliga els participants en el procés a no revelar a persones alienes la  informació confidencial que obtinguin, llevat dels casos previstos a la normativa vigent. d) El caràcter personalíssim, que suposa que les persones que prenen part en el procés de  mediació han d’assistir personalment a les reunions de mediació, sense que es puguin valer de  representants o intermediaris. 

El procés de mediació pot utilitzar-se com a estratègia preventiva en la gestió de conflictes en tre membres de la comunitat escolar, encara que no estiguin tipificats com a conductes  contràries o greument perjudicials per a la convivència en el centre. 

Es pot oferir la mediació en la resolució de conflictes generats per conductes de l’alumnat  contràries a les normes de convivència o greument perjudicials per a la convivència del centre,  llevat que es doni alguna de les circumstàncies següents: 

  1. a) Que la conducta sigui una de les descrites en l’apartat b) o c) de l’article 38, i s’hagi emprat  greu violència o intimidació, o la descrita en l’apartat h) del mateix article. 
  2. b) Que ja s’hagi utilitzat el procés de mediació en la gestió de dos conflictes amb el mateix  alumne o alumna, durant el mateix curs escolar, qualsevol que hagi estat el resultat d’aquests  processos. 

Es pot oferir la mediació com a estratègia de reparació o de reconciliació, un cop aplicada una  mesura correctora o una sanció, per tal de restablir la confiança entre les persones i proporcionar  nous elements de resposta en situacions semblants que es puguin produir. 

Inici de la mediació  

El procés de mediació es pot iniciar a instància de qualsevol alumne o alumna, per tal d’aclarir  la situació i evitar la possible intensificació del conflicte, o per oferiment del centre, un cop  detectada una conducta contrària o greument perjudicial per a la convivència, d’acord amb  l’establert a l’article 25.2. 

Si el procés s’inicia durant la tramitació d’un procediment sancionador, el centre ha de disposar  de la confirmació expressa de l’alumne o alumna, i, si és menor, dels seus pares, en un escrit  dirigit al director o a la directora del centre on consti l’opció per la mediació i la voluntat d’acomplir l’acord a què s’arribi. 

En aquest cas, s’atura provisionalment el procediment sancionador, s’interrompen els terminis  de prescripció previstos als articles 37 i 48, i no es poden adoptar les mesures provisionals  recollides a l’article 44, o bé se suspèn provisionalment la seva aplicació si ja s’haguessin adoptat.

Desenvolupament de la mediació  

La mediació escolar anirà a càrrec d’un membre del Consell de Direcció qui coordinarà la  formació dels mediadors i vetllarà pel seu bon funcionament. 

Si la demanda sorgeix de l’alumnat, el procés de mediació serà gestionat, a petició d’aquest, per  persones de la comunitat educativa prèviament acreditades com a mediadors o mediadores  (preferentment alumnes de 4t d’ ESO que treballaran per parelles). 

Les persones mediadores, després d’entrevistar-se amb l’alumne o l’alumna, es posaran en con tacte amb la persona perjudicada per exposar-li la manifestació favorable de l’alumne o de  l’alumna de resoldre el conflicte per la via de la mediació i per escoltar la seva opinió pel que fa  al cas. Si la persona perjudicada accepta participar en el procés de mediació, els mediadors  convocaran una trobada de les persones implicades en el conflicte per concretar l’acord de  mediació amb els pactes de conciliació i/o de reparació a què vulguin arribar. 

Finalització de la mediació  

Els acords presos en un procés de mediació s’han de recollir per escrit. Si la solució acordada  inclou pactes de conciliació, aquesta s’ha de dur a terme en el mateix acte. Només s’entén  produïda la conciliació quan l’alumnat reconegui la seva conducta, es disculpi davant la persona  perjudicada i aquesta accepti les disculpes. 

Si la solució acordada inclou pactes de reparació, s’ha d’especificar a quines accions reparadores,  en benefici de la persona perjudicada, es compromet l’alumnat i, si és menor, els seus pa- res i,  en quin termini s’han de dur a terme. Només s’entén produïda la reparació quan es duguin a  terme, de forma efectiva, les accions reparadores acordades. Aquestes accions poden ser la  restitució de la cosa, la reparació econòmica del dany o la realització de prestacions voluntàries,  en horari no lectiu, en benefici de la comunitat del centre. 

Si el procés de mediació es duu a terme un cop iniciat un procediment sancionador, produïda la  conciliació i, si n’hi haguessin, complerts els pactes de reparació, la persona mediadora ho  comunicarà per escrit al director o a la directora del centre i l’instructor o instructora de  l’expedient formularà la proposta de resolució de tancament de l’expedient disciplinari. 

Si el procés de mediació finalitza sense acord, o si s’incompleixen els pactes de reparació per  causes imputables a l’alumne o l’alumna o als seus pares, la persona mediadora ho ha de  comunicar al director o directora del centre per tal d’iniciar l’aplicació de mesures correctores o  el procediment sancionador corresponent. Si el procés de mediació es duia a terme un cop ini 

ciat un procediment sancionador, el director o la directora del centre ordenarà la continuació del  procediment sancionador corresponent. Des d’aquest moment, es reprèn el còmput dels terminis  previstos als articles 37 i 48 i es poden adoptar les mesures provisionals previstes a l’article 44  del Decret 279/2006. Quan no es pugui arribar a un acord de mediació perquè la persona  perjudicada no accepti la mediació, les disculpes de l’alumne o l’alumna o el compromís de  reparació ofert, o quan el compromís de reparació acordat no es pugui dur a terme per causes  alienes a la voluntat de l’alumne o l’alumna, aquesta actitud ha de ser considerada com a  circumstància que pot disminuir la gravetat de la seva actuació, d’acord amb el que disposa  l’article 31.1. 

La persona mediadora pot donar per acabada la mediació en el moment que apreciï manca de  col·laboració en un dels participants o l’existència de qualsevol circumstància que faci  incompatible la continuació del procés de mediació d’acord amb els principis establerts en  aquest títol.

El procés de mediació s’ha de resoldre en el termini màxim de quinze dies des de la designació  de la persona mediadora. Les vacances escolars de Nadal i de Setmana Santa interrompen el  còmput del termini. 

5.3 TUTORIA ENTRE IGUALS 

¿Què és?: 

Una estratègia educativa per a la convivència escolar, dissenyada inicialment com a una  mesura pràctica contra la violència i l’assetjament escolar, té un caràcter institucional, i  implica a tota la comunitat educativa. És un recurs important en el procés de participació,  conscienciació, prevenció i desenvolupament de programes d’intervenció sobre  convivència en el centre educatiu. Pot adaptar-se com una mesura contra la desmotivació  i el fracàs, no únicament curricular, sinó també personal i social. 

Objectius: 

  • Facilitar el procés d’integració dels nous alumnes (primer d’ESO) al centre educatiu. Tenir un referent, (tutor-a) alumnes de segon cicle de secundària per afavorir la integració, l’autoestima i reduir els nivells d’inseguretat propis d’espais i organitzacions  desconegudes. 
  • Compensar el desequilibri de poder i de forces, sempre presents a l’assetjament, entre  agressor i víctima, des d’una perspectiva preventiva i disuassòria. 
  • Cohesionar la comunitat educativa del centre i integrar i desenvolupar la Tolerància Zero  com un tret d’identitat. 

Implicacions: 

  • Implicació institucional del centre ( Polítiques i recursos) 
  • Implicació organitzativa ( RRI i PAC) 
  • Implicació de tutors –optatiu- ( segon cicle d’ESO) 
  • Implicació d’alumnes tutoritzats ( primer cicle d’ESO) 
  • Implicació de professorat ( com a mínim els tutors) 
  • Implicació dels pares i mares ( com a mínim els de primer cicle d’ESO) 
  • És necessària una coordinació ( Psicòleg del centre o Equip directiu) 

Característiques i desenvolupament: 

Els alumnes de tercer d’ESO son tutors de -forma voluntària-, dels alumnes que acaben d’arribar  al centre. 

  • L’assignació de tutors i autoritzats s’assigna per part dels professors tenint en compte  les característiques dels alumnes de tercer i els informes dels alumnes de primer (traspàs d’informació de primària a secundària) 
  • Durant la primera setmana de classe els alumnes tutors reben una formació específica  per part del coordinador del programa sobre les característiques generals de la seva  tutoria i la relació que tenen sobre la convivència i l’assetjament escolar.
  • A nivell institucional del centre educatiu: 

o Inclòs en les polítiques del Centre ( PEC, PCC) 

o Inclòs en els instruments de gestió de caràcter operatiu ( RRI, PAC i normes de  convivència). 

o Facilitar els recursos necessaris: RRHH, econòmics i organitzatius (espai i temps) o S´ha de contemplar que les tutories de 1er i 3er es facin en la mateixa franja  horària, habilitar espais i horari del professorat. 

  • Informació i consentiment dels pares sobre la tutorització del seu fill-a Reunions tutories entre iguals: 

o Formals: 

Entre alumnes, una o dues vegades al trimestre si s’escau. 

Tutors i coordinador, una vegada al trimestre, depenen de la planificació  del projecte i del centre, sempre que sigui necessari davant d’una situació  de conflicte. 

Amb els pares i mares del alumnat, a les reunions d’inici de curs. 

o Informals: 

És l’aspecte més important del projecte. En els espais i temps no lectius (  patis, entrades , sortides, passadissos, canvis de classe…). Són les més  efectives i la base del projecte. 

  • Les tutories estan incloses al currículum del alumne de segon cicle de secundària. o Treball de memòria ( per trimestre) 

o Acte institucional de nomenament de tutor 

o Diploma del centre educatiu sobre la feina de tutor feta. 

o Carnet de tutor. 

  1. FUNCIONAMENT DEL CENTRE

6.1. HORARIS 

El Claustre de professorat aprovarà els criteris pedagògics amb què es confeccionaran els horaris  dels cursos i del professorat establert per la prefectura d’estudis. 

Els horaris els confecciona el/la Cap d’estudis, seguint criteris de racionalitat, tant per a  l’alumnat com per al professorat primant els criteris pedagògics. 

MARC HORAI LECTIU DE L’ALUMNAT D’ESO 

Referent al marc horari la proposta del nostre centre és la següent: 

DL  DM  DC  DJ  DV  horari
08’00-09’00h
09’00-10’00h
10’00-10’20h
10’20-11’20h
11’20-12’20h
12’20-12’40h
12’40-13’40h
13’40-14’40h
EX  TRA  ES  CO  LARS  16’00h
18’00h

 

La distribució de les hores i activitats és la següent: 

L’horari lectiu seria per a tos els cursos de 8 h a 14’40 h amb dos patis de vint minuts.  A les 14’40 h s’iniciarà el servei de menjador i activitats de lleure del mig dia. 

A les 16’00 h s’iniciaran les activitats extraescolars garantint l’oferta per a totes les famílies que  ho desitgin. L’aulari es tancarà, com en l’actualitat, a les 18’00 h restant operatives les  instal·lacions esportives. 

6.2.GUÀRDIES 

A totes les hores lectives hi haurà tres o més professors/es de guàrdia. 

Tot el professorat, segons horari i càrrecs, farà el nombre de guàrdies que li pertoqui per tal  de cobrir les possibles absències d’algun/a professora durant l’horari lectiu. El professorat  també atendrà casos d’accident i d’altres incidències generals en la mesura que estigui al seu abast. 

Puntualment quan soni el timbre de començament de les classes, els professors de guàrdia  faran un recorregut, (prèviament s’establirà l’àrea que correspon a cadascun), pels passadissos per comprovar que tot l’alumnat estigui dins de les aules i que cada grup tingui  el professorat corresponent. 

Si falta algun professor/a, el professor/a de guàrdia romandrà dins de l’aula amb l’alumnat.  En el cas que el professor absent hagi avisat amb antelació, l’alumnat farà la feina que ha  deixat. Si no és així, es convertirà en una hora d’estudi. 

En cas d’absència d’un professor de er, 4t o batxillerat a última hora del matí, l’alumnat,  previ acord amb els professors de guàrdia, podrà sortir del centre si els pares han donat el  seu consentiment. Igualment, si se sap amb prou antelació, que un professor de 3r, 4t o batxillerat faltarà a primera del matí. En aquest cas s’avisarà els alumnes per començar les  classes una hora més tard. En cas excepcional d’absència del professorat de dues o més  hores seguides, l’alumnat podrà sortir del centre, prèvia consulta a un membre de l’equip  directiu.

L’alumnat de 1r a 3r d’ESO ha de romandre al centre a en els dos esbarjos i durant tot l’horari lectiu. 

A cada esbarjo hi haurà 5 o 6 professors de guàrdia. 

Tot l’alumnat d’ESO baixarà al pati. 

L’alumnat de 4t de l’ESO podrà sortir fora del centre amb una autorització familiar (mesura  aprovada pel consell escolar i comunicada al CEB) i Batxillerat podrà sortir al carrer, llevat  que hi hagi una prohibició escrita per part del seu pare/mare o el seu tutor legal, o per  alguna sanció. 

El professorat de guàrdia de pati vetllarà per la bona convivència. 

El temps d’esbarjo és necessari per recuperar energies i poder continuar en bones  condicions les classes, és per això que recomanem que els alumnes els aprofitin en aquesta línia. 

L’ empresa del menjador ofereix servei de cafeteria a l’hora d’esbarjo i els alumnes de 2n  de batxillerat vetllaran per un bon funcionament d’aquesta. 

6.3. TANCAMENT DE LES AULES I DELS DIFERENTS ESPAIS. 

Tot el professorat que acabi una classe a la qual segueix un esbarjo o canvi d’aula dels  alumnes ha de procurar que l’alumnat abandoni l’aula i, un cop buida, tancar-la amb clau.  Quan es tracti de l’última classe del dia (cal tenir clar que això varia segons l’horari de cada  curs) el professorat ha de vetllar perquè les cadires es col·loquin damunt la taula i que el  terra resti net de papers i de deixalles. Cal també apagar els llums i tancar l’aula. 

Tots els espais, si no hi ha cap professor o responsable, han de romandre sempre tancats. Per anar al lavabo s’ha de demanar permís al professor i aquest no deixar sortir més d’un  alumne a la vegada. 

6.4. ACTIVITATS I SORTIDES FORA DE L’AULA 

Cada cap de Departament presentarà a l’Equip Directiu, en el mes de setembre, la programació  de les activitats a realitzar per trimestres, la qual s’aprovarà a la propera reunió del Consell  Escolar. 

És responsabilitat de l’Equip Directiu la planificació racional de les activitats vetllant, per  exemple, que no s’acumulin massa sortides en un sol dia o setmana. 

El nombre de professors acompanyants no serà inferior a un per cada 20 alumnes i sempre com  a mínim seran dos. 

Els professors i professores que no tinguin classe perquè els seus alumnes han anat a una  sortida, han d’estar a disposició del centre per reforçar, si convé, les guàrdies. 

Les activitats organitzades pels diferents departaments són obligatòries per tothom. 6.5. NORMES DE FUNCIONAMENT DEL PROFESSORAT. 

El professorat vetllarà per la bona convivència en el Centre tant en relació amb l’alumnat com entre els  companys i els altres estaments.

6.5.1 PUNTUALITAT 

Cal que el professorat extremi la puntualitat en l’entrada a classe, especialment a primeres  hores del matí i després dels patis. 

Els professors de guàrdia han de ser, el més aviat possible, als passadissos i vigilar que  l’alumnat no surti de l’aula excepte en els canvis d’aula. 

A l’hora de després dels patis, s’hi ha de ser cinc minuts abans, especialment els professors  de guàrdia. 

6.5.2. ASSISTÈNCIA

El professorat està obligat a complir l’horari que té assignat, tant de classes com d’ altres  activitats d’horari fix. 

Així mateix, està també obligat a assistir als claustres, a les reunions de coordinació i a les  reunions i activitats derivades de la seva condició de tutor o del càrrec que ocupa.

Són també d’assistència obligatòria les altres reunions degudament convocades pel  director/a. 

6.5.3. CONTROL DE L’ALUMNAT. 

El professorat, un cop començada la classe, passarà llista amb l’aplicació DINANTIA per tal  de comprovar l’assistència de l’alumnat. 

Cinc minuts desprès d’haver sonat el timbre els alumnes ja no podran entrar a l’aula, hauran  presentar-se al professor de guàrdia i se’ls contarà com una falta d’assistència. És imprescindible, pel bon funcionament del centre, que el professorat compleixi amb la  seva funció, no només dins de l’aula, sinó també sempre que es trobi en els espais compartits amb l’alumnat , sala de guàrdia, passadissos, pati, biblioteca,… . 

  1. SERVEIS I ACTIVITATS EXTRAESCOLARS

7.1. EL MENJADOR. 

El centre disposa d’un menjador al servei de tots els membres de la comunitat educativa. Aquí,  igual que en qualsevol altre espai escolar són vigents les mateixes normes de convivència. Aquest servei s’ofereix amb caràcter voluntari dins l’horari comprés entre les 14’40h i les  16’00h de dilluns a divendres 

Correspon al personal del menjador: 

obrir i tancar els espais on es realitzin les activitats. 

procurar que l’alumnat al seu càrrec romangui als espais que els pertoquin. controlar l’assistència de l’alumnat per tal de comunicar-ho a la direcció del centre i  aquesta a les famílies. 

7.2 SERVEI DE NETEJA. 

L’empresa Neteges del Barcelonès s’encarrega del servei de neteja, atenent a les necessitats del  centre. El seu personal col·laborarà amb l’equip directiu potenciant la comunicació tant en les propostes de millora com en la detecció d’incidències. 

7.3. ACTIVITATS EXTRAESCOLARS. 

Les activitats extraescolars estan organitzades per: El centre , l’AFA , l’Associació Esportiva i el  club esportiu Diagonal Mar & Front Marítim . S’oferiran als alumnes i famílies les primeres  setmanes de juny especificant els preus i els horaris de cadascuna d’elles per començar l’octubre (inici del nou curs escolar) . 

Aquestes activitats es duran a terme de dilluns a dijous, de les 16’00h a les 18’00h exceptuant  algunes de les activitats esportives 

Durant l’horari extraescolar, l’alumnat no pot anar a altres espais que no siguin els determinats  per a cada activitat.