Estrategia Digital de Centre

Estratègia Digital de Centre

Institut Front Marítim

 

 

Presentació de l’Estratègia Digital de Centre

En el PEC del centre es detallen les dades de contextualització general del centre. Pel que fa als aspectes sobre tecnologia digital, cal tenir en compte que el centre fa anys que ha fet una clara aposta per la digitalització. Així, tot l’alumnat i professorat disposa d’un usuari de centre que els permet tenir serveis com són el correu electrònic o l’emmagatzematge al núvol. Amb aquests usuaris es realitza tota la comunicació del centre.

Des de fa més de vuit  anys, el centre aposta pel model 1×1. Cada alumne disposa d’un ordinador de propietat o cedit pel Departament d’Educació que porta cada dia a classe. De la mateixa manera, el centre cedeix un ordinador portàtil a cada professor que s’incorpora al centre.

 

Comissió digital

La comissió digital està formada pel següent professorat:

Lluís Arguedas (Director)

Anna Barreda (Coordinadora pedagògica)

Carmen Pérez (Coordinadora Digital)

Ilde Ocón (Professora de matemàtiques)

 

Diagnosi

Per fer la diagnosi, la comissió digital del centre ha utilitzat dos recursos:

Selfie al professorat, a l’alumnat i l’Equip Directiu: la participació del professorat ha estat del 94% i  la de l’alumnat del 82% i el 100% de l’Equip Directiu. Per determinar les preguntes, s’han analitzat els ítems del pla TAC i les àrees digitals que marca el PEDC (alumnat, professorat i centre).

Entrevistes amb la direcció del centre i amb el coordinador digital.

Valoració dels resultats de l’enquesta en un claustre.

Sistema d’indicadors que el centre ja recull anualment.

A partir de l’anàlisi d’aquestes eines, es detecten els següents punts forts i punts febles segons diferents aspectes.

 

ALUMNAT

PUNTS FORTS PUNTS FEBLES
El centre treballa amb 1×1. Per tant, en acabar 4t els alumnes tenen un gran domini de les competències més instrumentals de l’ús de tecnologies. Hi ha aspectes vinculats a la competència digital que no es vinculen directament a cap matèria o projecte i que, per tant, es treballen molt poc.

Tot i que no apareix amb una puntuació molt baixa es considera important continuar treballant per ensenyar als alumnes a:

navegar de manera segura

fer un ús responsable de les TIC

aprendre a contrastar les fonts que consulten.

 

PROFESSORS

 

Usos curriculars

PUNTS FORTS PUNTS FEBLES
L’ús de les tecnologies per part del professorat és divers i abasta des d’aplicacions instrumentals i d’exercitació (per exemple programes d’edició digital) fins a activitats de cerca, processament i presentació de la informació (per exemple els productes finals dels projectes) més enllà de l’espai i l’horari de l’aula i fora de l’escola

S’utilitzen eines digitals en l’avaluació i el seguiment personalitzat de l’alumnat.

No hi ha una coordinació sobre les activitats digitals que cada professor planteja als seus alumnes.

Molts continguts digitals van lligats als coneixements que té el professorat i no tant al nivell o àmbit.

 

Competència Digital Docent i Desenvolupament Professional

PUNTS FORTS PUNTS FEBLES
El professorat és competent per planificar i acompanyar l’alumnat en l’assoliment de la competència digital com a competència transversal, fer-ne el seguiment i avaluar-lo.

El professorat és competent per plantejar i participar en activitats col·laboratives interdisciplinars en entorns digitals, la franja de projectes és molt adequada per aquest tipus de treball.

El professorat del centre usa eines digitals habitualment en la planificació de les classes, registre de l’activitat d’aula i avaluació dels alumnes.

El professorat no expressa les seves necessitats de formació en tecnologies per manca evident de temps de coordinació. 

El professorat nou presenta algunes dificultats a l’inici de curs per integrar l’ús de les tecnologies en el centre.

Els coneixements digitals varien molt entre un professor i un altre.

 

CENTRE

Estratègia, lideratge i gestió

PUNTS FORTS PUNTS FEBLES
El centre té definits els canals digitals per comunicar-se amb la comunitat educativa i l’ús de cada un. A més, també té definides les persones responsables de cada canal.

El centre té escrits i aprovats els procediments per a la inclusió digital de tots els alumnes. Aquests procediments es revisen periòdicament i se’n fan modificacions.

El centre té establert el procediment per fer l’acollida digital dels alumnes nous al centre. A més, té dissenyat un pla de sessions perquè els alumnes siguin competents digitalment, en termes de seguretat i ús responsable.

El centre ha de formalitzar els procediments per garantir l’assoliment de la competència digital de tot l’alumnat com a competència transversal, fer-ne el seguiment i avaluar-la.

 

Seguiment, avaluació i millora

PUNTS FORTS PUNTS FEBLES
El centre vetlla perquè les seves bones pràctiques en tecnologies es difonguin a través del seu web i xarxes socials.

L’ús de les tecnologies es troba reflectit en els diversos documents del centre (PEC, NOFC, PGA, programacions d’aula…).

El centre fa un seguiment dels usos d’Internet i, a partir d’aquesta informació pren decisions com, per exemple aplicar les  pertinents mesures de filtració de contingut amb el programa Lazarus.

S’han de programar unes sessions fixes de tutoria i per cada nivell de seguretat digital i ús correcte de les TAC.

 

Infraestructures i serveis digitals

PUNTS FORTS PUNTS FEBLES
Tots els espais de treball del centre, molt especialment les aules, disposen de connectivitat a la xarxa del centre i a Internet.

Les aules ordinàries disposen d’un sistema de projecció amb un ordinador connectat a Internet.

El centre utilitza un sistema de gestió de seguiment dels alumnes, totalment adaptat a les necessitats del centre.

El centre ha establert un protocol per a la resolució d’incidències tècniques.

El centre ha de tenir previst com substituirà els equipaments de les aules a mesura que aquest quedi obsolet.

 

Metodologies

PUNTS FORTS PUNTS FEBLES
La tecnologia és present al centre de forma transparent. Se’n fa ús però sempre amb una finalitat metodològica clara. El centre no té concretat el desplegament de la competència digital per cursos i per conceptes clau. 

Hi ha mecanismes de valoració global d’adquisició de la competència digital, però no n’hi ha d’avaluació de les diferents dimensions de la competència.

 

Objectius

Després de realitzar la diagnosi, per poder concretar els objectius de l’EDC, cal determinar la visió del centre en l’àmbit digital i tenir en compte els objectius del PEC i del projecte de direcció, sense perdre de vista els objectius del PEDC. El conjunt d’aquests aspectes determinarà els objectius de l’EDC.  Per tant, els objectius que es definiran des de l’estratègia digital de centre es classificaran en dos subgrups:

  • Objectius vinculats al PEC
  • Objectius a partir de la diagnosi

A més a més, també es definirà la temporització i els indicadors

OBJECTIUS VINCULATS AL PEC

Objectiu 1

Objectiu del PEC: Desplegar i assolir la competència digital i impulsar la creació de continguts digitals

Diagnosi: Falta una concreció detallada a nivell de centre del desplegament de la competència digital als diferents nivells.

Objectiu 2

Objectiu del PEC: Dissenyar instruments d’avaluació de l’assoliment de la competència digital.

Proporcionar instruments d’avaluació que permetin fer el seguiment de l’avaluació de la competència digital.

Diagnosi: El centre ha de millorar el mecanisme d’avaluació global de la competència digital, però requereix definir una avaluació més concreta de cada una de les competències de l’àmbit digital, així com concretar el mecanisme de recollida de dades per l’avaluació.

Creació d’un Classroom per grup anomenat Competències_GRUP, on tots els professors seran professors del grup i publicaran les activitats per assolir els objectius proposats.

Objectiu 3

Objectiu del PEC: Desplegar els conceptes claus de la competència digital més difícils de vincular amb les matèries.

Diagnosi: Hi ha conceptes de la competència digital que actualment no estan vinculats a cap matèria ni projecte del centre i per tant serà necessari redefinir alguns projectes o bé buscar espais de tutoria adequats.

OBJECTIUS A PARTIR DE LA DIAGNOSI

La diagnosi realitzada a partir del SELFIE que ha respost professorat, alumnat i equip directiu ha donat uns resultats molt ambigus. Valors que no destaquen ni per la part alta ni per la part baixa de la gràfica. Això ens indica que podem marcar-nos com a objectiu millorar aquells punts que consolidaran l’adquisició de la competència digital al professorat i l’alumnat.

Objectiu 4

Objectiu:   Cal assegurar que el professorat del centre estigui actualitzat en la seva formació de competència digital docent dins del marc de referència europeu.

Diagnosi: Hem de mantenir les formacions en eines digitals constants i el banc de materials digitals actualitzat per tal que el professorat es recicli i posi en comú els seus coneixements en matèria digital. Millorar l’acollida digital del professorat nou.

Objectiu 5

Objectiu:  Mantenir el compromís d’actualitzar el document que recull l’Estratègia Digital de Centre.

Diagnosi: El centre no disposava d’una estratègia digital de centre (EDC) ni de documentació que conformi la cultura digital de centre.

Objectiu 6

Objectiu: Millorar l’acollida digital del professorat. Crear un díptic que reculli les informacions més destacades per tal que el professorat nou pugui consultar-la sempre que en tingui necessitat.

Diagnosi: El centre no disposava d’una acollida digital del professorat nou massa extensa i això provoca que requereixin cert temps a l’inici de curs per familiaritzar-se amb l’equipament. El professorat substitut que arriba amb el curs ja començat va més perdut per manca de temps de fer una bona acollida.

INDICADORS

A continuació es defineixen els indicadors i les activitats associades a cada un dels objectius de l’estratègia digital de centre

OBJECTIU 1

Objectiu: Desplegar i assolir la competència digital i impulsar la creació de continguts digitals.

Indicadors i criteris d’assoliment: El 80% d’alumnat ha assolit  un nivell bàsic de competència digital. 

Responsable:   Coordinació pedagògica

 

LLISTA D’ACTIVITATS

-Recollida de les activitats relacionades amb la competència digital que es realitzen a cada equip docent.

-Seqüenciació dels continguts relacionats amb la competència digital que es volen treballar a cada nivell.

-Adaptació de les programacions de matèria per incloure activitats per valorar les competències acordades.

-Monitorització i avaluació del progrés en l’assoliment d’aquest objectiu, per exemple, mitjançant l’anàlisi de les dades d’ús i l’avaluació de les competències digitals de l’alumnat.

 

OBJECTIU 2

Objectiu: Dissenyar instruments d’avaluació de l’assoliment de la competència digital.

Proporcionar instruments d’avaluació que permetin fer el seguiment de l’avaluació de la competència digital.

Indicadors i criteris d’assoliment: Més del 80% de les matèries han adaptat les seves programacions incloent instruments d’avaluació del desplegament de la competència digital.

Responsable: Coordinació pedagògica

 

LLISTA D’ACTIVITATS

-Realitzar una enquesta o un qüestionari per recopilar informació sobre els nivells de competència digital dels estudiants.

-Crear materials de suport per ajudar als estudiants a millorar les seves habilitats digitals, com ara guies, tutorials o vídeos.

-Oferir orientació personalitzada per ajudar als estudiants a millorar les seves habilitats digitals i aplicar-les a les seves assignatures o projectes.

-Realitzar seguiment del progrés dels estudiants en les seves habilitats digitals, a través de l’ús de eines com ara registres o diaris de seguiment.

-Utilitzar eines d’avaluació en línia per avaluar les habilitats digitals dels estudiants i proporcionar retroalimentació per ajudar a millorar-les.

 

OBJECTIU 3

Objectiu: Desplegar els conceptes claus de la competència digital més difícils de vincular amb les matèries

Indicadors i criteris d’assoliment:   Un 80% d’estudiants han de demostrar una comprensió profunda i aplicació dels conceptes claus de la competència digital en les seves assignatures. 

Responsable: El professorat de les diferents assignatures

 

LLISTA D’ACTIVITATS

– Creació materials de suport que incloguin exemples d’aplicació dels conceptes claus de la competència digital en les diferents assignatures del centre.

– Oferir orientació personalitzada als professors per ajudar-los a desenvolupar activitats d’aprenentatge basades en les TIC i a incorporar l’ús de les TIC en les avaluacions dels estudiants.

– Realitzar seguiment del progrés dels estudiants en l’ús de les TIC en les seves assignatures, mitjançant l’ús d’eines com ara registres o diaris de seguiment.

– Treballar amb els professors per desenvolupar activitats d’aprenentatge basades en les TIC i incloure l’ús de les TIC en les avaluacions dels estudiants.

 

OBJECTIU 4

Objectiu: Assegurar que el professorat del centre estigui actualitzat en la seva formació de competència digital docent dins del marc de referència europeu.

Indicadors i criteris d’assoliment: Establir una formació continuada en l’àmbit digital.

Responsable: Comissió digital

 

LLISTA D’ACTIVITATS

-Organitzar tallers o sessió de formació per ajudar al professorat a adquirir les habilitats i coneixements necessaris en competència digital docent.

-Oferir orientació personalitzada al professorat per ajudar-los a millorar les seves habilitats digitals i aplicar-les a les seves assignatures o projectes.

 

OBJECTIU 5

Objectiu: Mantenir el compromís d’actualitzar el document que recull l’Estratègia Digital de Centre.

Indicadors i criteris d’assoliment:  Revisió i actualització dels indicadors dels objectius de l’estratègia digital. L’Estratègia Digital de Centre és dinàmica i en tot moment serà revisable a fi d’incorporar nous punts d’actuació.

Responsable:Comissió digital

 

LLISTA D’ACTIVITATS

-Renovació la comissió digital de centre

-Manteniment del  lloc web del centre amb informació sobre l’estratègia digital de centre.

-Redacció els protocols per a la gestió de la informació i la protecció de les dades personals dels usuaris del centre.

 

OBJECTIU 6

Objectiu: Millorar l’acollida digital del professorat.

Indicadors i criteris d’assoliment: Temps de familiarització amb l’equipament per part del professorat nou. Grau de satisfacció del professorat nou amb l’acollida digital. 

Responsable:  Comissió digital de centre

 

LLISTA D’ACTIVITATS

-Formació en l’ús de les eines digital del centre al professorat nou.

-Creació una guia de l’ús de les eines digital per al professorat.

-Creació un díptic amb la informació clau per al professorat nou.

-Establir un punt de suport tècnic dedicat al professorat per resoldre qualsevol dubte o problema relacionat amb l’ús de les eines digital.

-Organitzar sessió de preguntes i respostes amb experts en l’ús de les eines digital per ajudar al professorat a resoldre dubtes específics.

 

OBJECTIU 7

Objectiu: Millorar el seguiment de l’adquisició de la competència digital de l’alumnat.

Indicadors i criteris d’assoliment: Mesura comparativa del nivell de competència digital de l’alumnat amb una avaluació inicial i final del curs.  

Responsable: Coordinació pedagògica

 

LLISTA D’ACTIVITATS

-Incorporació de l’ús de les eines digital en les activitats i tasques d’aprenentatge.

-Proporcionar formació i suport als estudiants per millorar les seves habilitats en l’ús de les eines digital.

-Creació d’activitats i tasques que promoguin l’ús de les eines digital de manera creativa i innovadora.

-Utilització de plataformes digitals per seguir el progrés i el rendiment de l’alumnat amb relació a l’ús de les eines digital.

-Ús d’avaluacions formatives i diagnòstiques per determinar les àrees de millora de l’alumnat amb relació a la competència digital.

 

TEMPORITZACIÓ

 

Objectius de l’EDC Curs 22-23 Curs 23-24 Curs 24-25
1T 2T 3T 1T 2T 3T 1T 2T 3T
Objectiu 1:  Desplegar i assolir la competència digital i impulsar la creació de continguts digitals.
-Recollida de les activitats relacionades amb la competència digital que es realitzen a cada equip docent.
-Seqüenciació dels continguts relacionats amb la competència digital que es volen treballar a cada nivell
-Adaptació de les programacions de matèria per incloure activitats per valorar les competències acordades.
-Monitorització i avaluació del progrés en l’assoliment d’aquest objectiu, per exemple, mitjançant l’anàlisi de les dades d’ús i l’avaluació de les competències digitals de l’alumnat.
Objectiu 2: Dissenyar instruments d’avaluació de l’assoliment de la competència digital. Proporcionar instruments d’avaluació que permetin fer el seguiment de l’avaluació de la competència digital
-Realització d’una enquesta o un qüestionari per recopilar informació sobre els nivells de competència digital dels estudiants.
-Creació materials de suport per ajudar als estudiants a millorar les seves habilitats digitals, com ara guies, tutorials o vídeos.
-Orientació personalitzada per ajudar als estudiants a millorar les seves habilitats digitals i aplicar-les a les seves assignatures o projectes.
-Fer seguiment del progrés dels estudiants en les seves habilitats digitals, a través de l’ús d’eines com ara registres o diaris de seguiment.
-Utilització d’eines d’avaluació en línia per avaluar les habilitats digitals dels estudiants i proporcionar retroalimentació per ajudar a millorar-les.
Objectiu 3: Desplegar els conceptes claus de la competència digital més difícils de vincular amb les matèries
– Creació de material de suport que inclogui exemples d’aplicació dels conceptes claus de la competència digital en les diferents assignatures del centre.
– Oferir orientació personalitzada als professors per ajudar-los a desenvolupar activitats d’aprenentatge basades en les TIC i a incorporar l’ús de les TIC en les avaluacions dels estudiants.
– Realitzar seguiment del progrés dels estudiants en l’ús de les TIC en les seves assignatures, mitjançant l’ús d’eines com ara registres o diaris de seguiment.
– Treballar amb els professors per desenvolupar activitats d’aprenentatge basades en les TIC i incloure l’ús de les TIC en les avaluacions dels estudiants.
Objectiu 4: Assegurar que el professorat del centre estigui actualitzat en la seva formació de competència digital docent dins del marc de referència europeu.
-Organització de tallers o sessions de formació per ajudar al professorat a adquirir les habilitats i coneixements necessaris en competència digital docent.
-Oferir orientació personalitzada al professorat per ajudar-los a millorar les seves habilitats digitals i aplicar-les a les seves assignatures o projectes.
Objectiu 5: Mantenir el compromís d’actualitzar el document que recull l’Estratègia Digital de Centre.
-Renovació la comissió digital de centre.
-Manteniment del  lloc web del centre amb informació sobre l’estratègia digital de centre.
-Redacció els protocols per a la gestió de la informació i la protecció de les dades personals dels usuaris del centre.
Objectiu 6: Millorar l’acollida digital del professorat.
-Formació en l’ús de les eines digital del centre al professorat nou.
-Organitzar sessió de preguntes i respostes amb experts en l’ús de les eines digital per ajudar al professorat a resoldre dubtes específics.
-Creació una guia de l’ús de les eines digital per al professorat
-Creació d’un díptic amb la informació clau per al professorat nou.
-Establir un punt de suport tècnic dedicat al professorat per resoldre qualsevol dubte o problema relacionat amb l’ús de les eines digital.
Objectiu 7:  Millorar el seguiment de l’adquisició de la competència digital de l’alumnat.
-Incorporació de l’ús de les eines digital en les activitats i tasques d’aprenentatge.
-Proporcionar formació i suport als estudiants per millorar les seves habilitats en l’ús de les eines digital.
-Creació d’activitats i tasques que promoguin l’ús de les eines digital de manera creativa i innovadora.
-Utilització de plataformes digitals per seguir el progrés i el rendiment de l’alumnat amb relació a l’ús de les eines digital.
-Ús d’avaluacions formatives i diagnòstiques per determinar les àrees de millora de l’alumnat amb relació a la competència digital.

 

AVALUACIÓ I MILLORA

Objectius de l’EDC Indicadors Criteri Assoliment
Objectiu 1: Desplegar i assolir la competència digital i impulsar la creació de continguts digitals. % d’alumnat ha assolit  un nivell bàsic de competència digital.  80

Objectiu 2: Dissenyar instruments d’avaluació de l’assoliment de la competència digital. Proporcionar instruments d’avaluació que permetin fer el seguiment de l’avaluació de la competència digital. % de les matèries han adaptat les seves programacions incloent instruments d’avaluació del desplegament de la competència digital. >80
Objectiu 3: Desplegar els conceptes claus de la competència digital més difícils de vincular amb les matèries. % d’estudiants han de demostrar una comprensió profunda i aplicació dels conceptes claus de la competència digital en les seves assignatures.  80
Objectiu 4: Assegurar que el professorat del centre estigui actualitzat en la seva formació de competència digital docent dins del marc de referència europeu. % professorat del centre amb possessió de nivell A1. >80

Objectiu 5: Mantenir el compromís d’actualitzar el document que recull l’Estratègia Digital de Centre. Revisió i actualització dels indicadors dels objectius de l’estratègia digital. L’Estratègia Digital de Centre és dinàmica i en tot moment serà revisable a fi d’incorporar nous punts d’actuació. FET/ 

NO FET

Objectiu 6: Millorar l’acollida digital del professorat. % grau de satisfacció del professorat nou amb l’acollida digital (bastant/molt) >80
Objectiu 7:  Millorar el seguiment de l’adquisició de la competència digital de l’alumnat. Mesura comparativa del nivell de competència digital de l’alumnat amb una avaluació inicial i final del curs. (NS) >80

Cultura Digital de Centre

En aquest apartat es recullen tots els documents del centre que fan referència a aspectes de la cultura digital. D’aquesta manera, es pot tenir una visió completa de l’assoliment d’aquesta cultura pel que fa a centre.

 

NOFC

Bàsicament apareix en quatre apartats:

  • Detalla les funcions del coordinador digital del centre i de la comissió digital del centre
  • Es detalla el projecte digital com a projecte d’innovació de centre.
  • Es designa la cultura digital com a àmbit prioritari de formació del professorat.
  • S’introdueix en la normativa de convivència, especialment pel que fa als mòbils i a la cura del maquinari.

 

Comissions del claustre

Estratègia digital /TAC: assumiran les seves funcions tres professores del claustre: Carmen Pérez, de tecnologia, Ilde Ocón, de matemàtiques i Anna Barreda, Coordinadora Pedagògica i professora de Català. Es reuniran periòdicament, en general durant una hora quinzenal.

Coordinadora Digital

Aquest càrrec l’assumeix la professora especialista de tecnologia que ha obtingut el perfil professional específic i les seves funcions són:

  • Proposar a l’equip directiu del centre els criteris per a la utilització i l’optimització dels recursos informàtics i per a l’adquisició de nous recursos.
  • Assessorar l’equip directiu, el professorat i el personal d’administració i serveis del centre en l’ús de les aplicacions de gestió acadèmica del Departament d’Ensenyament. 
  • Vetllar pel manteniment de les instal·lacions i els equipaments informàtics i telemàtics del centre.
  • Assessorar l’equip directiu en la implantació i en l’ús de programari de gestió de centre (absències, horaris, incidències…).
  • Assessorar el professorat en la utilització educativa de programes i equipaments informàtics en les diverses àrees del currículum i orientar-lo sobre la seva formació permanent en aquest tema.
  • Gestionar les petites incidències amb els ordinadors dels alumnes, tal com estableix el protocol aprovat conjuntament amb el Consell Escolar.
  • Assignar les adreces de l’alumnat, famílies i professorat, i gestionar el domini de G Suite for education.
  • Impulsar a la competència i la innovació digital del professorat.
  • Coordinar el desplegament de la competència digital dels alumnes amb els equips docents.
  • Aquelles altres que el director de l’institut li encomani en relació amb els recursos informàtics i telemàtics que li pugui atribuir el Departament d’Educació.
  • Formació TIC al professorat nou.
Formació

En el nostre centre tindrà un lloc especialment rellevant la formació docent interna i periòdica per actualitzar la metodologia, el domini de les tecnologies (TAC) i facilitar a tot l’equip docent la implementació d’aquests recursos a l’aula.

Normativa de convivència

Al centre no és necessari portar telèfons mòbils. Tot i això, només es permet l’ús dels mòbils i d’altres aparells electrònics a l’aula i/o en espais interiors del centre en cas que el professor ho sol·liciti. 

El professorat vetllarà per l’ús correcte del maquinari i programari que utilitzen els alumnes. Les incidències en el maquinari seran supervisades per la Coordinadora digital i en el cas que ella no les pugui resoldre, activarà el protocol perquè l’empresa externa Coopux S.L o el Departament pugui fer-ho. 

En el cas que l’alumnat faci un mal us del programari o maquinari es pendran les mesures punitives que convinguin per tal que l’alumnat en faci un bon ús, en termes de respecte a la comunitat educativa.

Ha de quedar clar que en cas de fer un mal ús: 

– Es pot demanar que la família o l’alumne es facin càrrec de pagar una quantitat econòmica si han estat responsables del desperfecte per un ús inadequat del dispositiu informàtic deixat, tal i com faríem en desperfectes sobre altres objectes o elements del centreeducatiu. Donat que el centre no es fa càrrec de la reparació dels ordinadors sinó que el Departament d’educació s’encarrega de fer-ne la substitució, no podem indicar que aquesta sanció econòmica correspon a reparacions, sinó a una xifra equivalent al mal ús provocat sobre l’aparell. Aquesta despesa ha de ser proporcional al desperfecte ocasionat. 

A tall d’exemple, alguns dels desperfecte a considerar poden ser:

  • Pantalla trencada
  • Teclat trencat
  • Cop o desperfectes a l’estructura (frontissa, carcasa posterior, tapa,…), però l’equip segueix operatiu.
  • Cop a l’estructura, l’equip deixa de ser operatiu (canvi de placa)
  • Pèrdua de carregador

En cas que la responsabilitat del desperfecte correspongui a diversos alumnes, es pot repartir el pagament i la responsabilitat entre l’alumnat implicat i les seves respectives famílies.

  • No es poden fer cobraments o dipòsits per avançat per cobrir possibles desperfectes a posteriori.
  • No es pot demanar el pagament per desperfectes sense tenir certes evidències de la responsabilitat de l’alumnat.
  • No podem demanar quotes per manteniment dels dispositius perquè el centre no fa, a priori, aquest manteniment.
  • Si l’actitud de l’alumnat no és correcta en relació amb l’ús dels dispositius digitals es poden prendre mesures com que no pugui endur-se’l al seu domicili en finalitzar les classes. En cap cas es pot retirar l’ordinador per seguir les classes, ja que aniria en contra del seu procés de seguiment de les tasques d’aprenentatge.
Projectes d’innovació

De primer a tercer d’ESO hi ha un franja d’hores de projectes. En aquests projectes es fomenta la Robòtica i Programació, el Disseny Digital  i l’ús d’altres eines TAC.

Projecte digital 

El centre aposta per la innovació tecnològica al servei de l’ensenyament. La tecnologia ha de ser una eina que permeti millorar l’aprenentatge dels alumnes, mai una finalitat en sí mateixa. El centre utilitza les eines de Google (G Suite for education). És per això que tots els alumnes disposen d’un usuari del domini @iesfrontmaritim.cat  i d’un ordinador portàtil, en propietat o cedit pel centre. El centre no utilitza llibres de text i compra llibres digitals o fomenta el disseny de materials propis per part dels professors. El projecte digital està inclòs i concretat dins de l’Estratègia Digital de Centre (EDC). Afecta a tots els vessants del centre, des de les metodologies a l’aula a la relació amb les famílies i la coordinació entre professors.

 

PEC

En el PEC del centre es detallen les dades de contextualització general del centre. Pel que fa als aspectes sobre tecnologia digital, cal tenir en compte que el centre fa anys que ha fet una clara aposta per la digitalització. Així, tot l’alumnat i professorat disposa de correu corporatiu @iesfrontmaritim.cat  que els permet tenir tots els serveis Google for Education. Amb aquests usuaris es realitza tota la comunicació del centre entre alumnes i professors.

Des de fa més de vuit anys, el centre aposta pel model 1×1. Cada alumne disposa d’un ordinador de préstec que porta cada dia al centre. De la mateixa manera, el centre cedeix un ordinador portàtil del departament a cada professor que s’incorpora al centre.

 

Competència digital de l’alumnat: Com s’organitza el seu assoliment

Comunicació de la comunitat educativa

Portals digitals i xarxes socials

Descripcions de serveis

 

PLATAFORMA DIGITAL

El centre disposa d’un domini G Suite for Education propi. D’aquesta manera, alumnat, professorat, personal d’administració disposen d’un usuari @iesfrontmaritim.cat

Usuaris de centre

La coordinadora TIC és la responsable de crear els usuaris del compte @iesfrontmaritim.cat.

Supervisió dels usuaris de l’alumnat

  • Control historial web usuaris i bloqueig d’accés a internet d’usuaris : els ordinadors tenen instal·lat el programa Lazarus que bloqueja l’accés a webs que es considerin d’ús inapropiat i rastreig d’històrics webs. L’ús d’aquest programari és necessari per controlar el trànsit de dades a la xarxa del centre.

SEGUIMENT DE L’ALUMNAT

El seguiment personal dels alumnes es fa a través de fulls de càlcul que el centre ha creat i que té organitzat en unitats compartides, per cada alumne, en iniciar estudis en el centre, es crea un quadern de seguiment tutorial, on queden registrades totes les dades rellevants i entrevistes que s’han realitzat amb l’alumne/a i amb la família.

PORTAL WEB

El centre disposa d’un web amb la informació pública. S’hi poden trobar informacions estàtiques, que es revisen periòdicament (documentació, claustre, dates  del curs, etc.) i articles dinàmics sobre el que va succeint al centre dia a dia.

Aquest web està realitzat aprofitant el servei nodes que ofereix el Departament d’Educació.

Per fer-ne l’actualització se segueix el següent procediment:

  • Actualització del web del centre: el professorat que vol publicar alguna notícia, ha de fer arribar el text i les imatges al professor responsable que fa la publicació.

XARXES SOCIALS

El centre disposa de compte a Instagram, Facebook i Twitter. Ser present en aquestes xarxes ens permet informar d’una manera informal algunes de les activitats que es realitzen al centre. A més a més, facilita seguir a altres centres o entitats i així tenir informació de les activitats que ofereixen o fan.

COMUNICACIONS AMB LES FAMÍLIES

Totes les informacions amb les famílies es realitzaran pel següent canal:

Dinantia: plataforma que permet comunicar-se de manera recíproca entre les famílies i el professorat, rebre avisos en cas de falta, retard, expulsió, amonestació o felicitació.

Per telèfon, als indicats per la família en els fulls de renovació de matrícula.

Per videotrucada, amb l’enllaç que proporcionarà el professor/a.

En persona, amb cita prèvia.

Acolliment digital de l’alumnat, famílies i docents

ACOLLIMENT DIGITAL DE L’ALUMNAT

Els alumnes de 1r d’ESO s’incorporen al centre i se’ls adjudica un ordinador dels que ha cedit el departament. Per tal que puguin tenir unes nocions inicials, s’ha dissenyat un pla d’acolliment digital. En aquest pla es detalla quins aspectes es tractaran des de cada matèria per tal d’assegurar que els alumnes aprenen a fer-ne un ús bàsic i segur. A més a més, a l’inici de curs, es preparen unes sessions d’acollida on s’ensenya el funcionament de les eines digitals que faran servir durant el curs. A cada matèria, el professorat acompanyarà l’alumnat per tal que es puguin inscriure al Classroom corresponent i donar d’alta el llibre digital corresponent.

DESPLEGAMENT DE LA COMPETÈNCIA DIGITAL 

El centre està creant un Classroom on està concretant les competències digitals per cada un dels cursos i adaptada al model del centre. Aquí quedaran recollides totes les activitats digitals que apareixen a les programacions de les matèries i els projectes. 

En els cursos vinents s’aniran completant i actualitzant les activitats, afegint-ne en aquelles competències quan ho requereixen i reorientant-ne en aquelles que es treballen massa sovint.

AVALUACIÓ DE LA COMPETÈNCIA DIGITAL DE L’ALUMNAT

Per tal de fer una avaluació realment transversal d’aquesta competència, per cada grup es crea un Classroom especial i diferenciat de competència digital.

Quan un professor/a treballa i qualifica aquesta competència des de la seva matèria, accedeix al Classroom i anota allà l’activitat i la qualificació.

Al final de trimestre, de manera consensuada, s’acorden els percentatges assignats a la qualificació de cada una de les competències digitals per calcular la qualificació global. També de manera consensuada es redacta el comentari personalitzat de cada alumne.

Això permet fer un seguiment de l’assoliment de l’alumnat, però també permet que el centre tingui visió de totes les activitats que es realitzen per aconseguir, ja sigui des de les matèries, des dels projectes o des de la tutoria.

FORMACIÓ DEL PROFESSORAT

Tal com indiquen les NOFC, la formació en cultura digital és un aspecte clau del centre. Aquesta formació s’articula, bàsicament, de tres maneres:

  • Formació dins el pla d’acolliment del professorat.
  • FIC: de manera periòdica, la formació interna del centre va incorporant aspectes de cultura digital. Els materials d’aquesta formació es troben dins la carpeta Formació de l’estructura de centre per tal que qualsevol membre del professorat pugui consultar-la.
  • A través de la Zona de professorat, quan apareixen novetats digitals, especialment canvis en les eines de G Suite for Education, es pengen articles explicant els canvis i la utilitat pedagògica que poden tenir.

TRASPÀS DE DADES

Quan un/a professor/a deixa el centre, és important que pugui tenir còpia del material que ha desenvolupat. Des de la coordinació TIC es fa aquest traspàs de dades.

APLICACIONS

Per unificar les aplicacions que els alumnes utilitzen i per assessorar el professorat en la seva utilització, el centre ha creat un web amb un llistat d’aplicacions recomanades, Recursos digitals. En alguns casos, també s’hi afegeixen tutorials.

La comissió digital manté aquest llistat i l’actualitza.

MAQUINARI

A l’INS Front Marítim cada alumne i cada professor/a disposa d’un PC. El de l’alumne és una cessió dels dispositius facilitats pel Departament d’Educació. El centre gestiona conjuntament amb l’empresa Coopux, el lliurament, manteniment i recollida d’aquests dispositius.

El dispositiu del professorat és subministrat pel centre. Aquests dispositius també són cessió del departament.

Totes les aules del centre estan equipades amb ordinador, projector o TV i equip de so.

IMPRESSIÓ

El centre disposa de tres impressores. Cada departament hi té una quota de fotocòpies. Per imprimir, el professor ha d’introduir el codi del seu departament i fer còpia o llançament des d’un ordinador. També pot fer ús de la fotocopiadora de Consergeria.