El 4 de juliol de 2018 es va publicar l’ordre ENS/108/2018, per la qual es determinen el procediment, els documents i els requisits formals del procés d’avaluació a l’educació secundària obligatòria.
Segons aquesta ordre, les instruccions d’organització del curs 2019-20 especifiquen que el Servei Comunitari té la consideració de projecte transversal amb incidència en la matèria, o matèries, a la qual estigui vinculat. La informació sobre la realització del Servei Comunitari, quan escaigui, s’ha d’incloure en les actes, emprant els següents termes: no fet (NF), fet (FT) i fet amb aprofitament (FA).
En aquest sentit, és obligatori fer, durant l’etapa de l’ESO d’aquest curs 2019-20, un servei comunitari que nosaltres encabim principalment a 3r d’ESO, oferint aquestes opcions:
-
Memorables: Alumnes del centre entrevisten persones grans del Prat per contribuir a la memòria històrica local.
-
Dinamització Esportiva: Ajut i col·laboració en l’organització d’actes esportius al Prat. Implica fer una formació al Poliesportiu Estruch i assistència a l’esdeveniment el cap de setmana.
-
Connecta Jove (alumnat Aula Oberta 4t d’ESO): Consisteix a donar suport per a l’alfabetització informàtica de persones grans.
-
Lècxit: El nostre alumnat va a centres de Primària a ajudar a llegir i comprendre textos i contes.
-
Apadrinament: Alumnes del centre ajuden en l’organització de la feina i la resolució-explicació de dubtes i conceptes a alumnes de 1r i 2n d’ESO.
-
Alumnes gestors d’Internet Segura: Alumnes del centre fan una formació amb els Mossos d’Esquadra sobre els perills de navegar en la xarxa. Posteriorment aquests alumnes passen per les classes de 1r i 2n d’ESO a transmetre allò que han après i són referents en aquest àmbit.
-
Alumnes Mediadors/es: Alumnes del centre ajuden en la resolució de conflictes entre iguals, des del diàleg i el respecte.
-
App educatives: Alumnes del centre creen apps que utilitzen alumnes de Primària d’altres centres (experiència pilot)
El servei comunitari és coordinat al centre pels professors Mireia Barbero i Joan Puigmalet, juntament amb l’Equip Directiu i els tutors/es dels cursos de 3r d’ESO i Aula Oberta.
L’assignació de Serveis als diferents alumnes s’adjudica un cop escoltats i tenint en compte les seves característiques i aptituds. No sempre és possible respectar la preferència dels alumnes, atès que en alguns serveis les places són limitades. Els alumnes han de tenir unes característiques determinades per a cada tipus de servei. Per exemple, per a ser alumne mediador en la resolució de conflictes s’ha de ser una persona dialogant, respectuosa, calmada i que cregui en la negociació i la pau en la resolució de problemes. Si l’alumne és violent, evidentment no pot ser mediador.
Equip Directiu